Nie sposób zaprzeczyć, że Biblia bardzo przyczyniła się do tworzenia kultury, przede wszystkim europejskiej, ale i ogólnoświatowej. Najdobitniej świadczą o tym teksty, nawiązujące wprost do tematyki biblijnej. Najwięcej w polskiej literaturze pojawiło się ich w epoce staropolskiej, to jest w średniowieczu, renesansie i baroku. Z analizy różnych dzieł wywnioskować możemy, że w Biblii swoje źródła mogą mieć:

  • Myśl moralno-religijna
  • Wzory osobowe
  • Wątki fabularne
  • Liczne symbole, metafory i frazeologizmy

Artyści często stylizowali swoje dzieła na Biblię. Czynili to na różne sposoby, możemy wyróżnić:

  • Pastisz - świadomie naśladuje określony gatunek, najczęściej w celu złożenia hołdu, rzadziej - ośmieszenia;
  • Parafraza - przeróbka dzieła, zachowująca charakterystyczne cechy oryginału, w taki sposób by można było rozpoznać dzieło parafrazowane;
  • Trawestacja - przeróbka poważnego utworu na sposób satyryczny, której groteskowa forma kłóci się z poważną treścią;
  • Parodia - naśladowanie utworu w celu ośmieszenia go.

Autorzy mogą nawiązywać do Biblii na sposób:

  • jawny i bezpośredni (jasne aluzje, tematyka - przykładem mogą być wiersze ks. Jana Twardowskiego);
  • ukryty i pośredni (nawiązania do Biblii nie są już tak czytelne, nie pojawiają się w sposób konkretny, a na plan pierwszy wysuwają się inne cechy).