- grzech pierworodny - "Raj utracony" Johna Miltona - jest to obszerny epos, pochodzący z XVII wieku. Jego głównym tematem jest walka Szatana przeciw Bogu. W wyniku działań Szatana Ewa zrywa z drzewa zakazanego jabłko i podaje je Adamowi. Kolejnym odwołaniem do pierwszej pary jest "Dies irae" Jana Kasprowicza;
- Kain i Abel - Kain jako zbrodniarz; piętno zbrodni jako motyw literacki; "Na wschód od Edenu" Johna Seinbecka - analogia do losów dwóch biblijnych braci;
- Sodoma i Gomora - "120 dni Sodomy" markiza de Sade; jest to bardzo mocny obraz zboczeń, który ma na celu zgorszenie publiczności;
- historia Abrahama - "Bojaźń i drżenie" Sorena Kierkegarda - jest to filozoficzna rozprawa, w które zastanawia się on nad sensem ofiary i absurdem ludzkiego życia;
- historia Józefa - "Józef i jego bracia" Tomasza Manna - jest to trzytomowa powieść, która przedstawia dokładną wiedzę na temat starożytnego Izraela;
- psalmy - tłumaczenie psalmów - "Psałterz Dawidowy" Jana Kochanowskiego;
- apokalipsa - głosząca koniec świata i Sąd Ostateczny - "Hymny" Kasprowicza; poezja wojenna ( Krzysztof K. Baczyński, Tadeusz Gajcy ); "Piosenka o końcu świata" Czesława Miłosza; "Mała apokalipsa" Tadeusza Konwickiego; "Imię róży" Umberto Eco.
Motywy biblijne w sztuce malarskiej:
Rembrandt van Rijn "Mojżesz", "Syn marnotrawny"
Adam Elsheimer "Dawid z głową Goliata";
Valentin "Sąd Salomona;
Albert Durer "Adam", "Ewa", "Hoib i jego żona";
Paolo Veronese "Dawid i Betszeba";
Jan Matejko "Głowa anioła", "Anioł grający na kobzie";
Peter Bruegel "Pejzaż z przypowieścią o siewcy", "Przypowieść o ślepcach";
Peter Rubens "Przypowieść o synu marnotrawnym";
Antonello da Messina "Ecce Homo";
Tintoretto "Pokłon pasterzy";
Jacob Jordaenes "Czterej Ewangeliści";
Gulio Clovio "Sąd Ostateczny"
Memling "Sąd Ostateczny";
Hieronimus Bosch "Gody w Kanie Galilejskiej".