Wstęp
"Oda do młodości" to utwór napisany przez młodego poetę Adama Mickiewicza, który prawie co ukończył studia na Uniwersytecie Wileńskim. Zawiera w niej rewolucyjny program skierowany do pierwotnie do członków skupionych w tajnym Towarzystwie Filomatów i Filaretów. Utwór z czasem staje się manifestem całego pokolenia romantyków.
Adam Asnyk tworzy pozytywistyczny manifest - "Do młodych", już jako dojrzały mężczyzna. Utwór skierowany do młodych zwolenników pozytywizmu zawiera idee ewolucyjne. W przeciwieństwie do Mickiewicza Asnyk uważa, iż nie można deptać przeszłości, trzeba za to wzbogacać ją własnym działaniem i przekazywać następnym pokoleniom.
Rozwinięcie
"Oda do młodości" - A. Mickiewicz
Oda jest gatunkiem literackim, który wywodzi się z poezji starożytnej, upowszechniono ją w oświeceniu,
* jest to utwór wierszowany o charakterze uroczystym
* oda w patetycznym tonie opiewa wielkie idee i wydarzenia, opisuje czyny znakomitych ludzi
* język ody: podniosły, bogaty w środki stylistyczne
* często pojawiają się w niej motywy mitologiczne
- mimo że utwór ten jest zakorzeniony w kulturze oświecenia, to nacechowany jest już romantycznym buntem
- pojawia się dużo akcentów rewolucyjnych, zachęcających młode pokolenie do podejmowania działań: "tam sięgaj gdzie wzrok nie sięga, łam czego rozum nie złamie"
- postęp ludzkości jest możliwy na zasadzie przewrotu,
- silna wiara w człowieka, który jest "sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem",
- "gwałt niech się gwałtem odciska"- poeta zachęca, by walczyć o wolność,
- "Młodości! Takie nektary żywota" - młodość daje niewyczerpane zasoby energii, które trzeba właściwie wykorzystać dla dobra ogółu,
- wierszu jest w swej wymowie entuzjastyczny, przepełniony zapałem, wolą działania,
- utwór wyzwala energię potrzebną w procesie zmian,
- młodzi ludzie, których jednoczy działanie, mogą wprowadzić zamęt, dokonać przewrotu,
- autor krytykuje egoistyczne ustosunkowanie do świata,
- pokazuje opozycję: młodzi-starzy,
- statyczny świat "starych" to świat gnuśnych, samolubnych, " bez serc", zacofanych, przeciętnych, nudnych, zwyczajnych, biernych, tępych i krótkowzrocznych, jest martwy,
- świat ludzi młodych jest dynamiczny: świeży, zbudowany na marzeniach, przepełniony zapałem, nadzieją, szczęściem, barwą, niezwykłością, ponadprzeciętnością, czułością, cudownością,
- poeta wierzy, iż to wolność, przyjaźń i miłość będą podstawą budowy nowego świata.
"Do młodych" - A. Asnyk
- wiersz to manifest pokolenia pozytywistów, dlatego też bywa porównywany z "Odą do młodości" A. Mickiewicza,
- utwór przybiera formę apelu, którego adresatami są młodzi pozytywiści, poświadczają to formy wykrzyknikowe
("szukajcie", "nie depczcie"),
- utwór zawiera idee ewolucyjne - postęp jest możliwy na zasadzie ewolucji, a nie rewolucji,
- nie należy przekreślać przeszłości: - nowe pokolenie nie może zapominać o tym, co osiągnęli poprzednicy,
- poeta nawołuje do zgody pomiędzy "młodymi" a "starymi",
- formułuje etyczny nakaz: młodzi mają przejąć to co najcenniejsze z dorobku poprzedników i wzbogacić to dorobkiem własnym,
- wiersz oparty został o filozofię Comte'a, który twierdził, że wiedza i rozum służy do poszukiwania nowych dróg i rozwiązań, bo to jest gwarancja rozwoju,
- idee pozytywistyczne - autor zachęca, by poszerzać wiedzę, a przestrzega, by nie ufać wierzeniom, mitom, zabobonom, które można zostawić dla marzycieli.
Zakończenie
Autorzy manifestów zachęcają młode pokolenie do działania. Oba utwory wypełnia wiara w młodego człowieka, jego potencjał i możliwości. Młodzi mogą kształtować otaczającą ich rzeczywistość. Wpływać na obraz świata. Obaj poeci uważają, że proces przemian jest konieczny- Mickiewicz zachęca by młodzi burzyli i tworzyli na nowo (idea rewolucji) Asnyk- by budowali na fundamencie postawionym przez poprzednie pokolenia (idea ewolucji). Nie można się poddawać. Przecież "w jedności siła".