Wstęp:

Podejmowane problemy, motywy a także ideologia epoki odrodzenia i baroku.

Renesansantropocentryzm (człowiek w centrum zainteresowania), humanizm, harmonia, zainteresowanie kulturą antyczną

Barokkontrreformacja, nurt sarmacki, epoka niepokoju, kryzysu.

Rozwinięcie:

Pojawianie się nawiązań do Renesansu w literaturze następnych epok:

- J. Tuwim - "Rzecz czarnoleska" - pochwała klasycyzmu, który charakteryzował się ładem, uniwersalnością równowagą

- L. Staff - "Ars poetica" - twierdzenie, że poezja winna być przystępna i zrozumiała dla każdego

- B. Leśmiań - "Urszula Kochanowska" - wykorzystana tutaj postać Urszuli, zmarłej córki Jana

- C.K. Norwid - "Moja Piosnka I" - odwołania do Kochanowskiego, twierdzenie, że jedynie wzniosła poezja jest w stanie zapewnić artyście spełnienie, szczęście, wyrwać z odmętów smutku.

Kochanowskiego. Utwór przedstawia jej życie w raju.

- J. Liebert - "Na lipę czarnoleską" - wykorzystanie motywu lipy - drzewa pod którym lubił tworzyć Jan Kochanowski. Lipa stanowi tu symbol weny twórczej poety.

Odniesienia do Baroku:

- S. Grochowiak - "Lekcja anatomii" - paradoksalne zestawienie utworu Grochowiaka z obrazem Rembrandta. Lekcja jest u Gombrowicza inspiracją do refleksji moralnych - maska, stworzona przez Gombrowicza "gęba"

- J. Lechoń - "Sejm" - autor potępia tu prowadzenie przez rodaków obrad, przeciągania ich, wynikających przy tym sporów. Sienkiewiczowski bohater, Zagłoba, stanowi przypomnienie o narodowej tradycji.

- H. Sienkiewicz - "Trylogia" - wyolbrzymienie zasług polskiego XVI -wiecznego wojska, przesada w opisie ich zwycięstw, Polak przedstawiony, jako Sarmata.

Zakończenie:

Odrodzenie oraz Barok, stanowią inspirację dla wielu pisarzy, aż po czasy współczesne. Jako epoki charakteryzujące się mnogością wątków oraz bogatą tematyką, jeszcze długo pozostaną źródłem inspiracji twórczej.