Wstęp:
Podejmowane problemy, motywy a także ideologia epoki odrodzenia i baroku.
Renesans - antropocentryzm (człowiek w centrum zainteresowania), humanizm, harmonia, zainteresowanie kulturą antyczną
Barok - kontrreformacja, nurt sarmacki, epoka niepokoju, kryzysu.
Rozwinięcie:
Pojawianie się nawiązań do Renesansu w literaturze następnych epok:
- J. Tuwim - "Rzecz czarnoleska" - pochwała klasycyzmu, który charakteryzował się ładem, uniwersalnością równowagą
- L. Staff - "Ars poetica" - twierdzenie, że poezja winna być przystępna i zrozumiała dla każdego
- B. Leśmiań - "Urszula Kochanowska" - wykorzystana tutaj postać Urszuli, zmarłej córki Jana
- C.K. Norwid - "Moja Piosnka I" - odwołania do Kochanowskiego, twierdzenie, że jedynie wzniosła poezja jest w stanie zapewnić artyście spełnienie, szczęście, wyrwać z odmętów smutku.
Kochanowskiego. Utwór przedstawia jej życie w raju.
- J. Liebert - "Na lipę czarnoleską" - wykorzystanie motywu lipy - drzewa pod którym lubił tworzyć Jan Kochanowski. Lipa stanowi tu symbol weny twórczej poety.
Odniesienia do Baroku:
- S. Grochowiak - "Lekcja anatomii" - paradoksalne zestawienie utworu Grochowiaka z obrazem Rembrandta. Lekcja jest u Gombrowicza inspiracją do refleksji moralnych - maska, stworzona przez Gombrowicza "gęba"
- J. Lechoń - "Sejm" - autor potępia tu prowadzenie przez rodaków obrad, przeciągania ich, wynikających przy tym sporów. Sienkiewiczowski bohater, Zagłoba, stanowi przypomnienie o narodowej tradycji.
- H. Sienkiewicz - "Trylogia" - wyolbrzymienie zasług polskiego XVI -wiecznego wojska, przesada w opisie ich zwycięstw, Polak przedstawiony, jako Sarmata.
Zakończenie:
Odrodzenie oraz Barok, stanowią inspirację dla wielu pisarzy, aż po czasy współczesne. Jako epoki charakteryzujące się mnogością wątków oraz bogatą tematyką, jeszcze długo pozostaną źródłem inspiracji twórczej.