Archetypy

- Niobe, Demeter - matka opłakująca swoje dzieci

- Prometeusz - buntownik w imię wspólnego dobra, poświęcający się w imię szlachetnych wartości

- Ikar - idealista

- Dedal - racjonalista

- Narcyzczłowiek zapatrzony w siebie, widzący tylko siebie

- Edyp - jednostka naznaczona tragizmem, cierpiąca, która odczuwa ironię swojego losu

- Odyseusz - homo viator, człowiek wędrujący

- Hefajstos - homo faber, człowiek wytwarzający, pracujący

Toposy

arkadia - miejsce absolutnego szczęścia

utopia - miejsce, gdzie wszystko jest doskonałe, bez zastrzeżeń, ziemski raj

złoty wiek - wiek niczym niezmąconego szczęścia ludzkości, raj na ziemi

Związki frazeologiczne

jabłko niezgody - zarzewie konfliktu

syzyfowa praca - praca daremna

stajnia Augiasza - wielki bałagan

puszka Pandory - przyczyna niezgody, powód nieszczęść

koń trojański - podstęp

ikarowe loty - idealistyczne poczynania

pięta Achillesa - słabość, słaby punkt

męki Tantala - wielkie męki, wielkie cierpienie

Rola mitów

funkcja poznawcza - wyjaśnianie zjawisk zachodzących na świecie (zmiana pór roku, wybuchy wulkanów)

funkcja sakralna (opisy obrzędów, form kultu)

funkcja światopoglądowa, integracyjna (te same mity jednoczyły całą społeczność helleńską)

Cechy eposu

- pisany rytmicznym heksametrem

- rozpoczyna się inwokacją, uroczystym zwrotem do bóstwa (inwokacja - rozbudowana apostrofa)

- wydarzenia rozgrywają się na dwóch płaszczyznach: bogów i ludzi, bogowie ingerują w świat ludzi, rywalizują ze sobą, wspierają ludzi lub im przeszkadzają

- występowanie retardacji, opóźniania akcji przez stosowanie rozbudowanych, realistycznych opisów

- obecność mów bohaterów, w których są zastosowane chwyty oratorskie

- wysoki styl, patos

- charakterystyczne środki artystyczne: porównania homeryckie, stałe epitety

Cechy dramatu

- zasada trzech jedności klasycznych: miejsca, czasu i akcji

budowa: podział na stasimony - pieśni chóru i epejsodiony - akty

- obecność co najwyżej 3 aktorów na scenie

- brak scen zbiorowych

- zasada stosowności (decorum), w myśl której o rzeczach poważnych należy pisać stylem wysokim

- brak scen krwawych

- osią akcji jest konflikt tragiczny, czyli konflikt dwóch równorzędnych racji

- obecność bohatera tragicznego, którego pozytywne działania doprowadzają do katastrofy

Cechy poezji Horacego

na podstawie utworów: Oda11 Do Leukonoe, Do Deliusza, Do Postuma, Exegi monumentum

- horacjanizm, zalecanie zasady złotego środka

- epikureizm, zasada carpe diem, chwytaj dzień

- przedstawianie świata w jasnych barwach

- pochwała cnoty

- eksponowanie prawdziwych, nieprzemijających wartości: radość, szczęście, spokój ducha

- odrzucenie wartości materialnych.