Jedną z trzech krain Attyki są Ateny. "Ateny były w VI i V w. p.n.e. (…)największym ośrodkiem gospodarczym, kulturalnym i politycznym Grecji." - Hubert Izdebski. To właśnie tam wykształcił się ustrój demokratyczny, uznawany za wzorcowy przez wiele poleis. Moim zdaniem zmiana ustroju z oligarchii na demokrację ateńską była arcymistrzowskim i bezkonkurencyjnym pomysłem. Droga do tej zmiany była bardzo długa jednak przyniosła biedniejszym Ateńczykom dużo korzyści. 

W okresie archaicznym władza w Atenach należała do arystokratów, dysponujących wielkimi majątkami. Uzależniali oni od siebie biedniejszych sąsiadów, którzy zapożyczali się u nich w chwilach największego kryzysu. Zjawisko "niewoli za długi" stało się największym problemem ateńskiego społeczeństwa.  Stopniowo część arystokracji zaczęła ubożeć co zaś doprowadziło do wzbogacenia się jej pozostałej części. Wśród Ateńskiej ludności narastało niezadowolenie z oligarchicznych rządów. Żądano natychmiastowych refom.

W 621 r.p n.e. Drakon spisał prawa zwyczajowego w celu uchronienia Ateńczyków przed samowolą eupatrydów. gwałtami i naruszaniem norm moralnych.

Kolejnym niezwykle udanym pomysłem było anulowanie przez Solona, dłużnikom ich dotychczasowych wierzytelności.

Tyran Pizystrata rozdał ziemię ubogiej ludności, co pozwoliło za rozwój osadnictwa, rzemiosła i handlu.

Niezwykle ważnymi i zawrotnymi reformami rozpoczynającymi okres demokracji były reformy Klejstenesa. Ich celem było odebranie arystokracji wpływu na politykę i obalenie tyranii. Mężczyzna nadał prawa polityczne wszystkim obywatelom po osiągnięciu dojrzałości. od czego czasu mieli oni możliwość brania udziału w obradach najważniejszej instytucji w polis jaką było zgromadzenie ludowe. Powoływał on także  co roku sąd skorupkowy, który miał na celu usunięcie z Aten na 10 lat tego polityka lub demagoga, który zdaniem mieszkańców zagrażał demokracji. Widać tu wpływ koncepcji, stoickiej filozofii Zenona z Kationu, który wzywał do aktywności politycznej.

W połowie V wieku polityk i strateg Perykles doprowadził do intensywnego rozkwitu demokracji ateńskiej.  W dziele Tukidydesa "Wojna peloponeska" przedstawiona jest mowa Peryklesa. Ów mężczyzna wypowiada się na temat nowego ustroju. Uważał, że jest on nowatorskim pomysłem, godnym podziwu i naśladowania. W tej kwestii w pełni się z nim zgadzam.  Podkreślał on, że każdy obywatel jest równy wobec prawa i że nie powinniśmy nadmiernie ingerować w życie innych ludzi, gdyż każdy ma prawo do prywatności. Był zdania, iż Ateny są "szkołą wychowanie Hellady".

Podsumowując stwierdzam, że zmiana  ustroju na demokrację Ateńską była fenomenalnym pomysłem a reformy za niezbędne i bardzo dobre w skutkach, gdyż doprowadziły do poprawy stanu życia mieszkańców Aten oraz sprawiły, że zaczęli się oni identyfikować ze swoją polis. Ludzie nie musząc martwić się o podstawowe środki do życia mogli zająć się rozwojem kultury, sztuki i nauki. Możliwość uczestniczenia obywateli w obradach zgromadzenie ludowego doprowadziło do rozwinięcia sztuki pięknego i elokwentnego  wysławiania się zwanej retoryką. Demokracja dawała im gwarancję wolności wypowiedzi. Zgodnie z filozofią epikurejską szczęście osiągnąć można było poprzez mądrość i doskonalenie swojego umysłu. Nastąpił intensywny rozwój kultury greckiej. W wyniku ekspansji Aleksandra Wielkiego doszło do połączenia kultury helleńskiej i wschodniej. Postała kultura hellenistyczna. Hellenizm miał bardzo duże znaczenie, gdyż przyczynił się do upowszechnienia kultury i języka greckiego w całym starożytnym świecie. Pojawiły się nowe prądy w religii i sztuce, rozwinęła się nauka. Demokracja poszerzała horyzonty myślowe Ateńczyków, pobudzała ich ciekawość. Miała ona bardzo duży wpływ na kulturę i rozwój filozofii.