Transport rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Dotyczy to zarówno transportu kołowego (samochody, motocykle, autobusy), szynowego (pociągi, tramwaje, metro), powietrznego (samoloty, helikoptery) jak i wodnego (statki, łodzie). Pomimo postępu i powstawania nowych rodzajów silników oraz rozwiązań proekologicznych pojazdy mechaniczne wciąż stanowią ogromne zagrożenie dla środowiska. Główną przyczyną jest ciągłe montowanie silników spalinowych (znacznie tańszych od np. elektrycznych) oraz wciąż rosnąca liczba produkowanych i sprzedawanych pojazdów. Charakterystyczne jest, że liczba samochodów trafiających na złom w ciągu roku jest mniejsza od liczby nowych sprzedanych egzemplarzy. Silniki spalinowe montowane są także w motocyklach, łodziach, samolotach, a także urządzeniach budowlanych, generatorach prądu, a nawet domowych kosiarkach. Praca takiego silnika zużywa znaczne ilości tlenu z atmosfery i spalając go wraz z paliwem generuje spaliny. Znajdują się w nich takie gazy jak tlenek węgla, tlenki azotu oraz węglowodory. Ich wdychanie jest niebezpieczne dla zdrowia człowieka i zwierząt. Dwutlenek węgla jest także głównym czynnikiem odpowiedzialnym za tzw. efekt cieplarniany. Ponadto w paliwach oraz spalinach znajdują się związki metali ciężkich, m.in. ołowiu. Metale te są wchłaniane przez rośliny, osadzają się także na skórze i ubraniach, a po wchłonięciu mogą prowadzić do uszkodzeń układu nerwowego i mózgu, przede wszystkim u dzieci. Ze szkodliwością spalin próbuje się walczyć stosując w samochodach specjalne katalizatory oraz benzyny bezołowiowe. Gdy w przeludnionych miastach (m.in. w Londynie i Paryżu) na skutek zbyt dużego ruchu pojazdów spalinowych pojawia się smog wprowadza się ograniczenia i zakazy mające na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza przez ruch kołowy.
Należy również pamiętać, że wzrost ilości samochodów oprócz zwiększonej ilości spalin wydzielanych do atmosfery powoduje także zwiększone wydobycie i przetwarzanie ropy naftowej, rud metali, produkcję tworzyw sztucznych i elementów gumowych, co również jest szkodliwe dla środowiska. Sporo części samochodowych oraz materiałów użytych do ich produkcji można używać powtórnie, jednak zawsze pozostaje pewna część złomu, którego nie ma gdzie przechowywać.
Dlatego aby chronić nasze środowisko naturalne powinno się ograniczyć kupowanie oraz używanie samochodów i innych szkodliwych pojazdów. Miasta powinny wspierać rozwój transportu publicznego (m.in. bardziej ekologicznych tramwajów i metra), a mieszkańcy dla własnego zdrowia powinni rozważyć dojazd do pracy lub szkoły na rowerze lub też przyjemny spacer zamiast stania w korku ulicznym.