Molier

Geneza i gatunek utworu

Skąpiec Moliera nie do końca jest samodzielną sztuką francuskiego autora. Jest to dzieło bardzo mocno zainspirowane słynną łacińską komedią Plauta Aulularia, z której to Molier zaczerpnął większość wątków fabularnych, choć trzeba wyraźnie podkreślić, że wątki te twórczo przetworzył. Komedia Plauta opowiada o skąpcu Eukalionie, który przez przypadek znalazł szkatułkę ze złotem. Od momentu tego znaleziska wpadł w paranoiczne przekonanie, że wszyscy czyhają na jego majątek. Swoją córkę Faedrię zamierzał wydać (ze względu na interesy) za znacznie starszego Megadorusa, zupełnie nie zauważając, że jest ona w ciąży z młodzieńcem imieniem Lykonides (za którego to wujka miałaby wyjść dziewczyna). Molier tutaj nie pozostawia wątpliwości co do stanu dziewczyny, na scenie bowiem słychać m.in. jej krzyki podczas porodu. Komedia urywa się w momencie kradzieży słynnej szkatułki przez służącego. Wiele wątków takich jak skąpstwo, małżeństwo ze starszym mężczyzną, rozporządzanie przyszłością dzieci zgodnie z własnym interesem, zakłamanie społeczne itp. Molier zaczerpnął z Plauta. Nie był on jednak jedyny, ta komedia bowiem inspirowała wielu. W tym czasie ponadto zupełnie inaczej podchodzono do kwestii oryginalności i naśladownictwa.

 

Skąpiec został wystawiony w szczególnym czasie. Po raz pierwszy pokazano go bowiem w 1668 roku w paryskim teatrze Palais Royal. Ważne jest to, że był to okres pewnej ambiwalencji w podejściu do trupy Moliera. Z jednej strony nadal miała ona patronat Ludwika XIV, z drugiej – społecznie spotykała się z dość wyrazistą krytyką wskazującą na zbyt śmiałe podejmowanie niektórych problemów. Niewiele zachowało się informacji o pierwszym wystawieniu tej komedii, natomiast wiadomo, że w rolę tytułowego skąpca wcielił się na początku sam Molier.

 

Skąpca określa się mianem komedii molierowskiej, z tego względu, że wymyka się ona wszelkim jednoznacznym klasyfikacjom gatunkowym. Nie jest to bowiem ani klasyczna komedia, ani komedia dell’arte w ścisłym sensie, nie jest to jednak także komedia intrygi czy charakterów. To mieszanka wszystkich tych gatunków z dodatkiem elementów farsowych i tragicznych. Twórczość Moliera wyróżniały tego typu połączenia, stąd nazwa komedia molierowska. Charakterystyczne jej cechy to:

  • akcja jest skonstruowana tak, by jak najlepiej uwypuklić cechy głównego bohatera,
  • sylwetka głównego bohatera jest wyraziście zarysowana, natomiast odbiorca dopiero po czasie uświadamia sobie, że pod zabawną powierzchownością kryje się najczęściej bardzo smutne życie i podstawowe błędy w postrzeganiu tego, co ważne,
  • źródłem komiczności są trzy rodzaje komizmu, z których korzysta Molier; w Skąpcu na plan pierwszy wybija się przede wszystkim komizm sytuacyjny (rodem z komedii omyłek), nie bez znaczenia jest jednak także komizm językowy oraz komizm postaci; źródłem tego ostatniego jest przede wszystkim sposób nakreślenia sylwetki głównego bohatera zawieszonego między figurą tyrana a zabawnego staruszka,
  • liczne wykorzystanie różnego rodzaju lapsusów i omyłek, co nadaje utworowi cech farsy; zauważalna obecność błazenady, szczególnie w odniesieniu do postaci służących,
  • misteryjny scenariusz (rodem z komedii dell’arte) splatający kilka wątków opartych na kreacji przejaskrawionych postaci, które przypominają częściej kukiełki czy marionetki, a nie realnych bohaterów komedii mieszczańskiej,
  • obecność elementów tragicznych, bardzo często dotyczących relacji rodzinnych, uczuć i emocji towarzyszących najbliższym ludzkim związkom (rodzice – dzieci, pary małżeńskie),
  • jasne opowiedzenie się autora po stronie młodzieńczej perspektywy widzenia świata. Molier w każdej swojej sztuce bardziej sprzyja młodym, zakochanym, wrażliwym, naturalnym postaciom niż pełnym wad i żyjącym w świecie stereotypów i schematów starcom.

Potrzebujesz pomocy?

Barok (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.