Książę i żebrak

Mark Twain

Problematyka

Książę i żebrak jako powieść o wartościach

Książka Książę i żebrak to powieść Marka Twaina o bardzo czytelnym przesłaniu moralnym. Obaj główni bohaterowie to chłopcy o wrażliwych sercach, empatyczni, tolerancyjni. Mimo młodego wieku bardzo szybko wykazują się odpowiedzialnością, zaangażowaniem, poczuciem sprawiedliwości. Jasno rozgraniczają to, co dobre od tego, co złe. Edward na zewnątrz tylko wyostrza swoje poczucie odpowiedzialności, konfrontuje się z otaczającą go rzeczywistością, do której jako książę, a potem jako król ma ograniczony dostęp na co dzień. Nie walczy jednak wyłącznie o to, aby wrócić do swojej uprzywilejowanej pozycji, ale korzysta z tej niepowtarzalnej okazji, aby więcej dowiedzieć się o swoich poddanych, dręczących ich problemach, codziennych wyzwaniach, z jakimi się mierzą. Wykorzystuje potem tę wiedzę, aby jeszcze lepiej i bardziej sprawiedliwie rządzić krajem. Nie jest jednak tak, że tej sprawiedliwości uczy się dopiero poza pałacem. Z Tomem spotykają się przecież dlatego, że książę reaguje na sposób, w jakim żołnierz traktuje żebraka.

Tom również wykazuje się bardzo mocnym kręgosłupem moralnym, wierzy w prawdę, nie chce za wszelką cenę udawać kogoś, kim nie jest. Kiedy jednak zostaje zmuszony przez okoliczności do sprawowania królewskich obowiązków, robi to z pełną odpowiedzialnością. Kiedy wypiera się matki, natychmiast po tym, jak to zrobi, żałuje swego kroku.

W końcu bardzo dobrym przykładem szlachetnego bohatera jest Miles, który broni Edwarda, kompletnie nie wierząc w jego opowieści o królewskim pochodzeniu. Jest uczciwy, odpowiedzialny, zaangażowany.

Ta trójka głównych bohaterów znajduje swoje negatywne odbicia w postaci Hugha Donnaona i Johna Canty’ego, którzy stanowią oczywiste negatywne odbicie dla Edwarda, Toma i Milesa. Są także jednoznacznie negatywnie waloryzowani przez narratora.

Obraz społeczeństwa brytyjskiego w XVI wieku

„Książę i żebrak” Marka Twaina to powieść, w której dużo uwagi poświęca się zaprezentowaniu szerokiego przeglądu warstw społecznych ówczesnej Anglii. Dużo uwagi poświęca się tutaj najgorzej sytuowanym obywatelom. Za sprawą pochodzenia jednego z dwóch głównych bohaterów powieści dowiadujemy się, jak trudne życie prowadzą żebracy i osoby pozbawione dochodów. Opis najbiedniejszych dzielnic Londynu nie pozostawia wątpliwości dotyczących tragicznych warunków życia – rodziny zamieszkują jeden pokój, w którym właściwie nie ma mebli, nawet prawdziwego łóżka. Bardziej dramatyczne od samych warunków życia jest natomiast wyraźny przekaz narratora, który nie pozostawia wątpliwości, że wyrwanie się z tego typu życia jest bardzo trudne, a w wielu przypadkach właściwie niemożliwe. Oprócz biedy króluje tutaj przemoc, wykorzystywanie dzieci do pracy, żebractwa lub kradzieży, w końcu brak szans na jakąkolwiek edukację (Tom ma wyjątkowe szczęście, że trafił na księdza Andrzeja). To przestrzeń, w której nietrudno o przemoc, prawo siły – co bardzo dobrze pokazuje później przykład bandy, do której dołącza John Canty.

Los lepiej sytuowanych obywateli nie jest pozbawiony problemów. Widać to na przykładzie próby kradzieży prosiaka, późniejszej próbie podjętej przez konstabla, aby pod przykrywką prawa oszukać posiadaczkę prosiaka. W więzieniu w Kent Edward ma okazję słyszeć o kolejnych przykładach niesprawiedliwego traktowania, szalony pustelnik obrazuje prześladowania duchowieństwa, również Tom słyszy o historiach ludzi, którym grozi więzienia lub śmierć za absurdalne winy. To pokazuje, jak wielkie znaczenie ma w XVI-wiecznej Anglii prawo, ale i jak niedoskonałe ono jest i jak cierpią z tego powodu przede wszystkim słabsi, mniej uposażeni obywatele.

Historia Milesa Hendona również pokazuje, jak prawo może chronić tych, którzy nieuczciwie działają przeciwko swojej rodzinie.

W końcu Tom ma bardzo ciekawe spostrzeżenia dotyczące ograniczeń królewskiej władzy. Król nie jest w stanie być wszędzie, widzieć wszystkiego, dlatego zdany jest na różnego rodzaju swoich przedstawicieli, którzy często sprawują najbardziej wymierną i zauważalną przez ludzi władzę.

Książę i żebrak jako powieść historyczna

Mark Twain w „Księciu i żebraku” odwołuje się do konkretnych wydarzeń historycznych, ale trzeba zdawać sobie sprawę, że przede wszystkim skupia się on na realiach społecznych XVI-wiecznej Anglii. Akcja powieści zostaje osadzona w kontekście śmierci Henryka VIII i koronacji Edwarda VI, natomiast nie opowiada ona o wydarzeniach, które miały miejsce. Cały koncept zamiany ról jest oczywiście fikcyjny. Powieść „Książę i żebrak” jest historyczna w tym kontekście, że jej czas i przestrzeń zbudowane są na odwołaniu do realiów życia w XVI-wiecznej Anglii, odwołaniu do problemów ówczesnych obywateli tego kraju, nierówności społecznych i wyzwań, przed jakimi stali kolejni władcy tego kraju. Twain bardzo dużo wysiłku wkłada w możliwie realistyczne oddanie szczegółów topografii ówczesnego Londynu, warunków życia poszczególnych warstw społecznych, relacji między mieszkańcami, sposobu postrzegania władzy. Są to jednak szczegóły historyczne wyzyskane na użytek fikcyjnej powieści. Trzeba jednak pamiętać, że lektura Książę i żebrak to powieść, która wyraźnie wskazuje na określone problemy społeczne.

Potrzebujesz pomocy?

Pozytywizm (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.