Gargantua i Pantagruel

François Rabelais

Charakterystyka bohaterów

Gargantua - olbrzym, ojciec Pantagruela, symbolizujący renesansowego ideału mądrego władcy i człowieka otwartego na wiedzę. Mimo początkowego chaosu w edukacji Gargantua staje się symbolem rozwiniętego intelektualnie i moralnie człowieka. Jego olbrzymie rozmiary i moc są kluczowe w groteskowych i humorystycznych scenach, np. podczas bitwy z Picrocholem. Fundując klasztor Thelème, Gargantua ukazuje swoje przywiązanie do ideałów wolności i indywidualizmu. Władza Gargantui opiera się na trosce o poddanych i sprawiedliwym rozwiązywaniu konfliktów.

Pantagruel – syn Gargantui, olbrzym, którego imię oznacza „wielkie pragnienie”. Reprezentuje młodzieńczy zapał do poznawania świata i podejmowania wyzwań. Jako młody człowiek Pantagruel oddaje się nauce i zdobywaniu doświadczeń. Podobnie jak jego ojciec, wykazuje nadludzkie zdolności w bitwach, np. podczas walki z Dypsodami. Jest odważny i silny. Jendnoczesnie traktuje wszystkich z szacunkiem, niezależnie od ich pochodzenia czy statusu. Chętnie angażuje się w dyskusje na temat życia, moralności i społecznych problemów. Pantagruelizm jest więc pozytywnie waloryzowanym przez autora modelem bycia w świecie.

Panurg – towarzysz Pantagruela, człowiek przebiegły, sprytny i pełen humoru, który wprowadza liczne wątki komiczne i satyryczne. Panurg jest mistrzem manipulacji i słowa, potrafi przekonywać innych do swoich racji. Jego charakter jest pełen sprzeczności – potrafi być jednocześnie lojalny wobec Pantagruela i egoistyczny w swoich działaniach. Jego sprytne, a czasem absurdalne działania prowadzą do zabawnych sytuacji. Jest przy tym bohaterem niepewnym własnych wyborów oraz skłonnym do przesady.

Brat Jan – zakonnik o niezwykłej sile, odwadze i waleczności. Nie pasuje do tradycyjnych wyobrażeń o zakonnikach. Jest wulgarny, impulsywny i uwielbia dobre jedzenie oraz wino. Jest parodią średniowiecznego zakonnika, jednak nie jest przedstawiony w złym świetle. Przeciwnie – jest postacią pełną życia, energii i radości. W jego postawie widać sprzeciw Rabelais'go wobec hipokryzji i skostniałych struktur kościelnych. Brat Jan jest autentyczny, a jego religijność łączy się z humanistyczną filozofią Rabelais'go, która celebruje życie i ludzką naturę.

Tęgopust (w oryginale Picrochole) – król i przeciwnik Gargantui w Pierwszej Księdze. Jego imię można interpretować jako „człowiek gorzkiej żółci” (od greckich słów pikros – „gorzki” i cholé – „żółć”). Symbolizuje on tyranię, chciwość i nierozsądne dążenie do władzy.

Grangouzier – ojciec Gargantui, symbol prostego, dobrodusznego władcy, który uosabia ideały gościnności i rozsądku. Łagodny i rozsądny władca, który stara się unikać konfliktów. Uwielbia jedzenie, picie i radość życia, co wpisuje się w renesansowy ideał cieszenia się codziennością.

Ponokrates - nauczyciel Gargantui, symbol nowoczesnej, renesansowej edukacji, która łączy wiedzę teoretyczną z praktyczną. Dzięki jego metodom Gargantua rozwija się intelektualnie i moralnie.

Potrzebujesz pomocy?

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.