Arystoteles

Problematyka

Arystoteles usiłuje w swojej „Poetyce” usystematyzować wiedzę na temat literatury, jej gatunków i właściwych sposobów jej tworzenia. Skupia się na poezji jako osobnej sztuce. W wykładzie mówi głównie o budowie tragedii (jedynie zapowiada rozszerzenie części dotyczącej komedii), omawia także budowę epopei. Wbrew oczekiwaniom czytelnika na próżno tu szukać teorii dla wierszy, ale można to wytłumaczyć faktem, że w czasach Arystotelesa poezja, związana z kultem religijnym, uznawana była raczej za muzykę, a nie utwór literacki.

Analiza „Poetyki” nie jest łatwa, ponieważ dzieło nie jest kompletne (drugi tom prawdopodobnie zaginął). Fragmenty, które przetrwały, składają się z 26 rozdziałów, w których Arystoteles określa sztukę poetycką jako osobną dziedzinę wśród sztuk mimetycznych. Mówiąc o elementach, które się na nią składają, skupia się przede wszystkim na budowie tragedii. Mówi o niej jako o gatunku najdoskonalszym, przewyższającym swym kunsztem nawet epopeję.

Autor skrupulatnie opisuje konstrukcję tragedii, wskazując na fabułę, charakter postaci, język, myśl (wlicza ją do sztuki retorycznej), widowisko (uznaje, że tragedia powinna być zrozumiała nawet bez widowiska, a zatem nie tylko dla widza, ale też dla czytelnika) i śpiew (przypisuje mu jedynie funkcję ozdobną). Wykład Arystotelesa jest nie tylko teoretyczny, ponieważ sporo w nim konkretnych wskazówek, popartych przykładami, kierowanych do poetów, które mają pomóc im w tworzeniu dzieł idealnych. Znajduje się tu także spora część na temat języka i takich jego elementów, które dziś zaliczamy raczej do gramatyki niż nauki o literaturze (w czasach Arystotelesa gramatyka jako gałąź nauki dopiero raczkowała – stąd zapewne autor pouczał także w zakresie poprawnego budowania wypowiedzi). Poetyka zawiera także rozdział na temat odpierania krytyki wobec poetów.

Rozważania Arystotelesa kończą się stwierdzeniem, iż tragedia i epopeja budowane są według tych samych zasad z tą różnicą, że epopeja posiada wiele wątków (które mogą rozgrywać się nawet w tym samym czasie) i może sobie pozwolić na umieszczanie w fabule  zdarzeń nieprawdopodobnych. Reasumując: tragedia zawiera w sobie wszystkie zalety epopei, mieszcząc je w utworze o znacznie mniejszym rozmiarze.

„Poetyka” Arystotelesa dała podwaliny pod rozwój teorii literatury. Niektóre wskazówki wydają się nie pasować do współczesności, ale niektóre pozostają dalej aktualne.

Pytania i odpowiedzi z podręczników, w których omawiana jest ta lektura, znajdziesz na stronie Skul.pl

Oblicza epok. Klasa 1. Podręcznik. Zakres podstawowy i rozszerzony- rozwiązania i odpowiedzi

Język polski. Przeszłość i dziś . Klasa 1. Podręcznik. Część 1 - rozwiązania i odpowiedzi

Język polski. Ponad słowami. Klasa 1. Część 1. Poziom podstawowy i rozszerzony. Podręcznik - odpowiedzi i rozwiązania

Potrzebujesz pomocy?

Antyk i Biblia (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.