Spis treści:

Opinia Rady Języka Polskiego

Czy imię Irbis można nadać dziewczynce? Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Gdańsku nie miał pewności, jak powinien postąpić w takim przypadku, dlatego poprosił o opinię Rady Języka Polskiego. W zachowaniu urzędnika nie ma nic dziwnego. RJP PAN wydaje opinie we wszystkich sprawach, które dotyczą używania języka polskiego w komunikacji publicznej.

Wątpliwości urzędnika budziło zapewne spółgłoskowe zakończenie imienia Irbis w mianowniku. To charakterystyczne dla imion męskich. Odpowiedź RJP PAN jest jednoznaczna. Dzięki temu, że została opublikowana na stronie internetowej, mogą zapoznać się z nią też rodzice, którzy zastanawiają się nad nadaniem nietypowego imienia swojemu dziecku.

– Rada Języka Polskiego informuje, że imiona o podobnej budowie i zakończeniu funkcjonują w systemie imienniczym jako imiona żeńskie: „Iris”, „Paris”, „Tomris” czy „Damaris”. Forma Irbis w tej funkcji również może być zastosowana – wyjaśnił prof. Mariusz Rutkowski.

Przeczytaj również: Szukasz darmowych odpowiedzi do podręczników z języka polskiego? Poznaj nowy serwis edukacyjny!

Imiona – formy dwurodzajowe coraz popularniejsze

W krótkim komentarzu Rady Języka Polskiego, który dotyczy imienia Irbis, pojawia się również informacja, która ma znaczenie dla urzędników i rodziców. Prof. Mariusz Rutkowski zwraca uwagę na nowy trend w nadawaniu imion na świecie, który dociera również do Polski. 

imiona dla dzieci
Imiona neutralne pod względem kategorii rodzaju, czyli jakie? / fot. 123RF/PICSEL

– Obecnie w systemach imienniczych różnych języków upowszechniają się formy dwurodzajowe, inaczej: neutralne pod względem kategorii rodzaju, które mogą być nadawane nosicielom obu płci, i zjawisko to – jako motywowane zmianami kulturowo-społecznymi – wyjaśnia językoznawca. 

Źródło: rjp.pan.pl, bryk.pl

Oprac. Monika Wąs

 

Odpowiedzi do zadań z podręczników z języka polskiego znajdziesz tutaj:

Język polski – odpowiedzi do zadań z podręcznika

Rozwiązania do zadań z podręcznika do języka polskiego

Język polski – wyjaśnienia do zadań z podręcznika