Spis treści:

„Dziady” cz. III. Streszczenie lektury obowiązkowej na maturze 2023

O czym dokładnie mówi dramat „Dziady” cz. III? Streszczenie tej lektury obowiązkowej na maturze 2023 nie jest łatwe, z uwagi na dużą liczbę przeplatających się wątków i niejednolitą akcję. Część III „Dziadów” składa się z Prologu, dziewięciu scen i Ustępu (sześciu historii związanych z wywózką do Rosji) i wiersza „Do przyjaciół Moskali”.

Akcja utworu rozpoczyna się w celi więziennej w Wilnie. O duszę więźnia, Gustawa, walczą dobre i złe duchy. Więzień budzi się i pisze na ścianie „Tu zmarł Gustaw [...] narodził się Konrad” – oznacza to wewnętrzną przemianę bohatera.

Podczas sceny I w czasie wigilii więźniowie opowiadają o prześladowaniach polskiej młodzieży. Konrad zaczyna śpiewać pieśń zemsty, którą ksiądz Lwowicz nazywa „pieśnią szatańską”. W odpowiedzi Konrad wygłasza „Małą Improwizację”, w której mówi o swojej zdolności do przewidywania przyszłych dziejów Polski.

Jedną z kluczowych scen jest Wielka Improwizacja. Konrad w swoim monologu żąda od Boga władzy nad ludźmi, jako że jest poetą i jednostką wybitną. Bóg milczy, wobec czego Konrad, podburzany przez złe duchy, jest bliski bluźnierstwa. Chce nazwać Boga carem, ale ostatecznie słowa wypowiada szatan, a Konrad upada, nieprzytomny. Po zakończeniu Wielkiej Improwizacji ksiądz Piotr odprawia nad Konradem egzorcyzmy.

W III części „Dziadów” pojawiają się także dwa widzenia – Ewy i księdza Piotra. W pierwszej ze scen dziewczyna widzi, jak Matka Boska i Jezus wręczają jej kwiaty, a jedna z róż skarży się, że została „wyjęta z rodzinnej trawki” – to metafora wileńskiej młodzieży zesłanej na Syberię. Widzenie księdza Piotra to metafora Polski jako Chrystusa narodów. W tej scenie pojawiają się motywy znane z Przedmowy: męczeństwo młodzieży polskiej, zesłanie na Syberię, męczeństwo Polski porównane do męki Chrystusa.

W kolejnych scenach (sen Senatora, Salon Warszawski) Mickiewicz piętnuje stosunki panujące w XIX-wiecznej Rosji i postawę urzędników, a także obojętność polskiej arystokracji na sprawę prześladowań młodzieży wileńskiej.

Zakończenie utworu jest niejednoznaczne. Podczas obrzędu dziadów pojawiają się przerażające zjawy – duchy Doktora i Bajkowa, którzy przesłuchiwali księdza Piotra. Nie przybywa natomiast duch przywoływany przez kobietę. Widzi ona za to wozy z zesłańcami i tam dostrzega zakrwawionego mężczyznę – prawdopodobnie jest to Konrad.

Przeczytaj również: Jak się skoncentrować? 10 trików, które pomogą się skupić i nie być zmęczonym

„Dziady” cz. III jako dramat romantyczny

W wielu interpretacjach określa się III część „Dziadów” Mickiewicza jako dramat narodowy. Trzeba jednak pamiętać, że to przede wszystkim utwór, w którym można się doszukać wielu cech dramatu romantycznego. Są to:

  • otwarta kompozycja – w utworze pojawiają się motywy z II i IV części dramatu, a „otwarte” zakończenie nie przynosi wyjaśnienia – nie wiemy, co stało się z głównym bohaterem;
  • tematyka narodowa, typowa dla literatury romantyzmu po upadku powstania listopadowego;
  • brak zachowania zasady jedności czasu, miejsca i akcji;
  • brak zachowania łańcucha przyczynowo-skutkowego – w utworze występują niepowiązane ze sobą sceny;
  • łączenie różnych gatunków literackich (synkretyzm) – epiki, liryki, dramatu;
  • występowanie w utworze duchów i zjawisk nadprzyrodzonych;
  • czerpanie z ludowych źródeł (obrzęd dziadów), nawiązywanie do ludowego systemu moralnego i sposobów objaśniania świata;
  • bohater romantyczny – wybitny, ponadprzeciętny, a jednocześnie indywidualista, osamotniony wśród ludzi, zbuntowany (bunt Konrada), wewnętrznie rozdarty.
Adam_Mickiewicz__Dziady__1909-1913_(79085762)
Pocztówka z początku XX w. /fot. Polona (domena publiczna)

 

Ważne motywy w III części „Dziadów”

Czytając utwór Mickiewicza, nie wystarczy poznać samej fabuły. Istotna jest także warstwa symboliczna dramatu. Jakie są ważne motywy w III części „Dziadów”?

Konrad jako bohater prometejski

Bunt Konrada przeciwko Bogu pojawia się jako wynik miłości do ludzi i troski o ich dobro. Taką postawę nazywa się mianem buntu prometejskiego – to określenie pochodzi od mitologicznego Prometeusza, który poświęcił się w imię ludzkości. Konrad jest więc bohaterem prometejskim.

Mesjanizm w III części „Dziadów”

To jeden ze szczególnie ważnych motywów III części „Dziadów”. Utwór jest swego rodzaju prezentacją poglądów i postawy samego Mickiewicza. Mesjanizm w III części „Dziadów” zakłada, że Polska jest narodem wybranym (na wzór narodu żydowskiego), naznaczonym przez Boga. Nasz kraj, jako szczególnie cierpiący, miał zostać wyznaczony do budowy w przyszłości nowego ładu w Europie i stania się łącznikiem między Bogiem a ludzkością.

Przeczytaj również: Obejrzyj, zamiast przeczytać! Najlepsze ekranizacje lektur

Motyw miłości do ojczyzny

W III części „Dziadów” pojawia się wiele nawiązań do prawdziwych wydarzeń – prześladowań młodzieży wileńskiej, przesłuchań, niesprawiedliwych procesów. To właśnie miłość do ojczyzny jest tym, co napędza Konrada do działania.

Motyw samotności

Konrad, jako buntownik i wybitny poeta, czuje się nierozumiany i samotny wśród ludzi. Jest także osamotniony w swojej walce z Bogiem. Motyw samotności pojawia się również w kontekście Polski, która nie ma sojuszników na arenie międzynarodowej.

Cytaty z „Dziadów” cz. III

Niektóre cytaty z trzeciej części „Dziadów” Adama Mickiewicza trwale zapisały się w świadomości Polaków. Najbardziej znane z nich to:

„Ludzie! Każdy z was mógłby, samotny, więziony,
Myślą i wiarą zwalać i podźwigać trony”.

„Daj mi rząd dusz!”

„Nasz naród jak lawa,
Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,
Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi;
Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi”.

Przeczytaj streszczenie i dokładne opracowanie „Dziadów” cz. III

Czytaj całą lekturę


Rozwiąż nasze quizy:

QUIZ: Imiona i nazwiska postaci z lektur szkolnych. Pamiętasz je?

Szybki QUIZ o książkach. Czytasz, czy tylko mówisz, że czytasz?

Wiesz, kto to powiedział? QUIZ ze słynnych cytatów