Temat: „Nowa fala” w zarządzaniu
Nowa fala (new wave) – nurt w zarządzaniu, który wykształcił się na początku lat osiemdziesiątych XXw. Proponuje obserwację i analizę tych rozwiązań, które „sprawdzają się” w praktyce. W organizacjach liczą się nie tylko jednostki na szczycie, ale także indywidualności na niższych szczeblach.
Osiem cech najbardziej efektywnych przedsiębiorstw(twórcy: Peters i Waterman):
1. Obsesja działania– stałe wymuszanie szybkiej analizy pojawiających się problemów i bezzwłoczne ich rozwiązywanie.
2. Bliski i bezpośredni kontakt z klientem – uważna analiza opinii klientów.
3. Autonomia i przedsiębiorczość– stworzenie warunków samodzielnego działania jednostkom i zespołom zdolnym do inicjatywy.
4. Wydajność i efektywność poprzez ludzi – uznanie kadry za najważniejszy podsystem.
5. Koncentracja na wartościach– przywiązanie ogromnej wagi do realizacji przez wszystkich uczestników organizacji jej ideałów, misji i celów.
6. Działanie według zasady: „trzymaj się tego, co umiesz najlepiej” – pozwala na optymalne wykorzystanie specyficznych umiejętności i doświadczeń firmy.
7. Niewielki sztab o prostej strukturze
8. Współwystępowanie w jednej strukturze luźnych i sztywnych form organizacyjnych.
Główne grzechy popełniane przez menedżerów(twórca: T. Peters):
1. Firmy zbyt często szukają idealnego produktu, zbyt małą wagę przywiązując do kontroli jego wytwarzania.
2. Przedsiębiorstwa nie doceniają dodatkowych wartości danego produktu.
3. Amerykańscy i europejscy specjaliści są zbyt mało zainteresowani tym, co dzieje się na zewnątrz ich firm.
4. Firmy zbyt mało inwestują w sprzedaż i obsługę serwisową swych artykułów.
5. Zbyt wiele uwagi przywiązuje się do pieniędzy, a nie do personelu.
6. Przedsiębiorstwa nie powinny się koncentrować na „epokowych pomysłach”. Drobne zmiany, adaptacje i ulepszenia są najbardziej zyskowne.
7. Zwlekanie z decentralizacją, powstawanie zbyt sztywnych hierarchii.
8. Firmy zbyt słabo wykorzystują rynki międzynarodowe.
9. Wraz z rozwojem firmy zbyt szybko rośnie jej biurokracja.
Charakterystyka systemu zarządzania – czynniki odnowy(twórca: R.H.Waterman):
1. Poinformowany oportunizm– informacja jest głównym atrybutem przewagi strategicznej, a elastyczność jest główną bronią strategiczną.
2. Praca zespołowa, zaufanie, polityka i władza.
3. Kierowanie i upoważnienie– menadżerowie powinni określać pola swobody oraz przekazywanie części swojej władzy swoim pracownikom.
4. „Stabilizacja ruchu”– podlegające odnowie firmy przechodzą stałe zmiany.
5. Przyjazne fakty, inteligentne systemy kontrolne – firmy lubią informacje, dające ogólne rozeznanie i usuwają potrzebę podejmowania zasadniczych decyzji.
6. Podstawy i zaangażowanie– zamiast formułowania zadań przez kierowników konieczne jest ich wspólne opracowywanie przez zespoły wykonawców i ich szefów.
7. Wielkość zwierciadeł– odnawiające się firmy muszą być otwarte na nowe doświadczenia, muszą ciągle poszukiwać okazji do działania.
8. Wielkie sprawy i zaangażowanie– zaangażowanie wypływa ze zdolności menedżerów do przekładania wielkich spraw na małe działania tak, by wszyscy mogli przyczynić się do osiągnięcia podstawowych celów.
kontrat
Użytkownik
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
0kontrat
Użytkownik