Socjologia wychowania oraz edukacji zajmuje się badaniem rzeczywistości społeczno - wychowawczej w aspekcie teoretycznym i empirycznym oraz socjotechnicznym.

I) Przedmiotem badań socjologii edukacji obejmuje się następujące zagadnienia:

* zbiorowość społeczna, zjawisko, proces socjalizacyjny oraz wychowawczy decydujący o kształtowaniu się określonych jednostek, grup i klas, warstw oraz kategorii zbiorowości etnicznych oraz terytorialnych,

* instytucje wychowawcze, które regulują przebieg procesów resocjalizacyjnych oraz wychowawczych, wpływają na strukturę i treści oraz formy, a także organizację czynności wychowawczych oraz społeczno-kulturowych warunków wychowywania i działalnością edukacyjną pośrednią bądź bezpośrednią wielu innych instytucji,

*społeczno-kulturowy przebieg określonych procesów wychowania oraz zachowań, organizacji oraz dezorganizacji, która sprzyja lub nie realizowaniu określonych celów i zadań wychowania oraz edukacji, zmiany oraz przekształcenia na które wpływa edukacji oraz działalności społeczno- zawodowej jednostek.

* poziomy efektywności oraz jakości funkcjonowania wielu procesów wychowawczych, a także kulturowych mających miejsce w ramach mikro- i mezo- oraz makrosystemów wychowania w odniesieniu do form wychowania naturalnego i bezpośredniego, pośredniego oraz formalnego, a także nieformalnego.

Socjologia mikroedukacji bada głównie funkcjonowanie grup naturalnych, czyli rodzin, grup rówieśniczych i kręgów społecznych, a także klik, gangów oraz grup nieformalnych.

Socjologia mezoedukacji analizuje funkcjonowanie instytucji oraz systemów wychowawczych na osiedlach, w gminie, czy też społeczności wioskowej.

Socjologia makroedukacji bada systemy wychowania dotyczących państwa, narodu i klas oraz warstw społecznych, a także wychowania obywatelskiego w danym kraju.

Socjologia wychowania oraz edukacji zawiera w sobie następujące elementy:

A/ praktyczne ( to świadoma działalność osób, wykorzystująca umiejętności oraz nawyki zdobyte w różnych działaniach ),

B/ teoretyczne ( to wiedza wyjaśniająca daną dziedzinę zjawisk, pozostająca w dość silnym związku z praktyką, ponieważ na jej podstawach zwykle jest formułowana).

Socjologia wychowania - pełnione funkcje:

* poznawcza oraz teoretyczna,

* przekazywania społeczeństwu wiedzy - służy do poznawania życia społecznego ludzi,

* umożliwia poznawanie mechanizmów i procesów oraz praw strukturalnych, a także rozwojowych,

* wyjaśnia opisywane zjawiska oraz zależności,

* humanistyczna, czyli

wprowadzenie w system norm oraz wartości, określenie norm oraz zachowań grup a także jednostek, w rozwijaniu osobowości oraz kształtowaniu postaw oraz przekonań i stereotypów,

* wychowawcza, czyli

kształtowanie wzorów oraz różnorodnych modeli zachowań społecznych - umożliwia świadome i celowe wykonywanie celów oraz konkretnych zadań wychowawczych,

* diagnostyczna oraz prognostyczna,

DIAGNOZA polega na rozpoznaniu określonego stanu rzeczy by usunąć niepożądane formy struktur oraz na ocenie różnych zjawisk. To ona jest podstawą formułowania optymalnego rozwiązania.

* społeczno-pedagogiczna oraz socjotechniczna,

społeczno-pedagogiczna- wyjaśnia sytuacje społeczno - wychowawcze, wskazuje na skuteczne metody oraz techniki oddziaływania wychowawczego.

Funkcja socjotechniczna to organizowanie oraz kierowanie procesami wychowawczymi zarówno w szkole i klasie oraz w grupie koleżeńskiej jak i środowisku społecznym.

* apologetyczna oraz demaskatorska,

Apologetyka polega na wywyższaniu kogoś, obronie czyichś interesów, ukazywaniu wagi interesów określonych osób.

Zależy ona od orientacji, interesów, celów i zadań światopoglądowych i moralno-etyczne propagowanych i realizowanych w danym społeczeństwie.

Demaskatorska (funkcja) to ujawnianie szkodliwego i negatywnego oraz dyskusyjnego zła. Wszelkie kontrowersyjne, które są szkodliwe dla kształtowania zachowań ujawnia oraz uzasadnia sprzeczności. Wyszukuje ona pewne mankamenty, uchybienia i to, co jest szkodliwe dla prawidłowego rozwoju człowieka.

Funkcje: apologetyczna oraz demaskatorska mogą dotyczyć czegoś oraz kogoś, jednakże postawa apologetyczna występuje częściej .

Do aktualnych problemów socjologii wychowania oraz edukacji zaliczymy :

A/ Wychowanie jako konkretne zjawisko społeczne,

B/ Wychowanie a społeczeństwo,

C/ Wychowanie a tzw. problemy ludnościowe,

D/ Struktura społeczna szkoły,

E/ Ekologia wychowania,

F/ Stratyfikacja - czyli różnicowanie- społeczna a problem szkoły

G/ Wychowanie a różne procesy społeczne - jak współzawodnictwo, konflikty oraz akomodacja i asymilacja,

H/ Uspołecznianie traktowane jako proces wychowania,

I/ Dewiacyjne zachowania w szkołach,

J/ Dynamika grup w procesie wychowania,

K/ Warunki kształtujące dane programy nauczania,

L/ Społeczność lokalna a szkoły,

Ł/ Wychowanie w zakresie tzw. odpowiedzialności społecznej,

M/ Aktualne kontrowersje dotyczące wychowania,

N/ Wychowanie zdrowotne,

O/ Edukacja a demokracja oraz polityka,

P/.Wychowanie do zmian oraz rozwoju,

R/ Wychowanie do przyszłości.