1)Definicja
Socjologia zajmuje się ona badaniem zachowań ludzi, interakcji czyli wzajemnych wpływów i oddziaływania, a także organizacji społeczeństwa jako całości.
2) Genealogia
Socjologia powstała w okresie przemian spowodowanych wieloma czynnikami w tym:
- przede wszystkim upadkiem feudalizmu oraz rozwojem handlu, przemysłu i urbanizacji,
-jak również ruchem intelektualnym określanym mianem "oświecenie", który to umożliwił rozkwit nauki a także świeckiej myśli w stosunku do świata materialnego i biologicznego jak również społecznego,
- oraz traumatycznym wstrząsem spowodowanym przez niszczycielską potęgę rewolucji francuskiej i wywołanymi przez nią gwałtownymi zmianami .
3) Przekonania Augusta (Comtea)
Był przekonany o tym, iż nauka o społeczeństwie jest w stanie rozwijać się wraz z naukami przyrodniczymi. Uważał również, że odkrycie praw, które rządzą organizacją społeczeństw ludzkich może przyczynić się do stworzenia bardziej humanistycznego społeczeństwa.
4) Ideologia Herberta Spencera
Ten Anglik był przekonany, że można sformułować prawa, które będą rządziły organizacją ludzkich społeczeństw i winny one dotyczyć w pierwszej kolejności wzrastającej ilości oraz złożoności społeczeństw, ponieważ obydwa czynniki powodują zwiększanie się zależności między ludźmi oraz organizacjami występującymi w określonym społeczeństwie.
5) Funkcjonalizm - istota.
Stworzył ją Spencer. Istota funkcjonalizmu kładzie nacisk w szczególności na zależności funkcjonowania społeczeństwa od wyodrębnionych wzorów występujących w społeczeństwie.
6) Przekonania Emila Durkheima
Czerpał on z ideologii Spencera, ale czerpał także inspiracje z nauki Comta oraz francuskiej myśli socjologicznej w szczególny sposób podkreślającej wartość idei kulturowych w odniesieniu do integracji społeczeństwa. Tak jak Spencer był on funkcjonalistą, który wierzył, iż będzie możliwe odkrycie praw rządzących organizowaniem się ludzi w społeczeństwie, lecz stanowisko Spencera uzupełnił wyszukiwaniem symboli kulturowych w procesie integracji społecznej.
7) Ideologia Karola Marksa
Był on Niemcem, który uciekł z Niemiec do Anglii. Zaakcentował on konflikt jako ważną cechę społeczeństwa oraz był twórcą podejścia zwanego teorią konfliktu. Był przekonany o tym, że nierówności w przydzielaniu zasobów rodzą warunki do przemian społecznych, gdyż pozbawieni owych dóbr popadają w konflikt osobami kontrolującymi produkcję, posiadającymi władzę oraz manipulującymi symbolami kulturowymi w celu uprawomocnienia swojej uprzywilejowanej pozycji.
8) Przekonania Maxa Webera
Ten wielki niemiecki prowadzący niemy konflikt z Marksem akcentował twierdzenie , iż nierówność jest zjawiskiem wielopłaszczyznowym, a jej przyczyn nie wolno doszukiwać się tylko w ekonomii. Uważał, że źródła konfliktu tkwią w przyczynach historycznych i nie jest on jedynym następstwo nierówności, a także, że pewne zmiany mogą zostać spowodowane także przez materialne oraz warunki ekonomiczne, ale też przez idee. Zaakcentował także, iż socjologia musi obserwować duże struktury społeczne, jak i zwracać uwagę które z poszczególnych jednostek nabierają znaczenia na określonym poziomie. Tak jak Marks, Weber nie uznawał istnienia ogólnych praw występujących w organizacji społeczeństw, ale sądził , że trzeba podtrzymać obiektywność, a więc wystrzegać się wartościowania podczas analizy i opisu zdarzeń.
9) Amerykańska socjologia - osiągnięcia:
- szerokie wykorzystywanie technik ilościowych oraz statystycznych
- wypracowywanie pionierskiego podejścia badawczego znanego jako interakcjonizm, które polegało na zainteresowaniu się różnorodnymi procesami, które powodowały, że społeczeństwo trwa, ale także zmienia się, które to występują na poziomie mikro jeśli chodzi o bezpośrednie kontakty międzyludzkie.
10) Stanowisko funkcjonalne
Takie podejście w socjologii polega na uświadomieniu sobie , jak zjawiska występujące w społeczeństwie zaspakajają potrzeby wielkich struktur społecznych.
11) Konflikt - teoria
Teoria ta podkreśla duży wpływ konfliktorodnych skutków nierówności
12) Interakcje - teoria
Zwraca ona uwagę na fakt posługiwania się gestami w czasie bezpośredniej komunikacji i w dostosowywaniu się ludzi wzajemnie względem siebie.
13) Utylitaryzm - teorie
W tych teoriach zwraca się szczególną uwagę na rachunek kosztów oraz zysków w działaniu mającym na doprowadzić do celu
14) Kultura - definicja
Jest ona systemem symboli tworzonym i wykorzystywanym przez populację w procesie organizowania się oraz ułatwienia różnorodnych interakcji, a także do sterowania zachowaniami.
15) Etnocentryzm
Uznawany jest za nieunikniony skutek ubocznych zróżnicowań kulturowych, powodujących, iż ludzie dochodzą do przekonania, że odmienne od ich własnych symbole kulturowe są gorsze. Tak pojęty etnocentryzm niesie ze sobą uprzedzenia, które niejednokrotnie wywołują otwarty konflikt.
16) Struktura społeczna - podstawowe elementy
Do jej podstawowych elementów zaliczamy:
Pozycje i role oraz układ pozycji, a także układ ról oraz ciśnienie, jak również konflikt ról oraz sieć pozycji i wymiary struktury.
17) Struktury społeczne - rodzaje
Do struktur społecznych zaliczyć możemy: grupę, społeczność lokalną, organizację, stratyfikacje społeczeństwa, różnorodne organizacje oraz struktury kategoryzujące i struktury społeczne w aspekcie międzynarodowym. Wszelkie aspekty istnienia myśli, jak również spostrzeżenia i uczucia oraz zachowanie formowane jest poprzez uczestniczenie w strukturach w społeczeństwie.
18) Podstawowe struktury społeczne - charakterystyka
- grupy - są one złożone ze stosunkowo nielicznej sieci osób, które mają bezpośredni kontakt między sobą,
- organizacje - skupiają one większą ilość ludzi bądź grup zgodnie z hierarchią władzy jaką można tam wyróżnić,
-społeczności lokalne - gromadzą one zgodnie z określonym porządkiem jednostki, grupy oraz organizacje w konkretnej przestrzeni geograficznej,
-instytucje na które składają się kompleksy grup oraz organizacji - ich celem jest szukanie i wdrażanie rozwiązań podstawowych problemów w dziedzinie ludzkiego istnienia społecznej organizacji,
-kategorie - są one podstawą rozbieżności w ustosunkowywaniu się do ludzi ze względu na ich wyróżniające cechy,
- struktury oraz stratyfikacyjne - wyodrębnione kategorie ludzi uzyskują różne (nierówne) udziały w wartościach zasobów dóbr,
-systemy społeczne - obejmują one jakąś przestrzeń oraz terytorium i wykraczające poza terytorium systemu,
-struktury między społecznościami (między społeczne) - łączą one ze sobą różnorodne społeczeństwa.
19) Stratyfikacja klasowa
zależeć
Wyróżniana jest wtedy, gdy dochody, władza, prestiż i inne dobra posiadające wartość przydzielone są danym członkom społeczeństwa w nierównych proporcjach oraz gdy na bazie istniejącej nierówności różnorodne subpopulacje zaczynają odróżniać się od siebie pod wieloma względami. Stopień stratyfikacji uzależniony jest od poziomu dysproporcji stopnia odrębności klas uformowanych poprzez te nierówności oraz trwałości tych klas.
20) Stratyfikacja klasowa - interpretacja marksistowska
Interpretacja ta podkreśla wagę posiadania środków produkcji jako przyczyny stratyfikacji klas i powstawania konfliktów, czyli jednocześnie samych zmian w danej strukturze stratyfikacji.
21) Stratyfikacja klasowa - interpretacja weberowska
Zwraca uwagę na wielowymiarowy charakter stratyfikacji, która obejmuje oprócz klas także partie oraz grupy statusu społecznego.
22) Stratyfikacja klasowa - interpretacja funkcjonalna
Udowadnia, iż dysproporcje odzwierciedlają system przydzielania nagród, który może zachęcić konkretne osoby do ról, które są ważne funkcjonalnie i jednocześnie trudne do wykonania.
23) Narodowość - definicja
Jest ona wyodrębnieniem jakiejś subpopulacji biorąc ze względu na zewnętrzne cechy biologiczne posiadanych dóbr, zachowania kultury lub organizacji.
24) Stratyfikacja etniczna
Wyróżnia się ja wtedy, gdy w określonym społeczeństwie pewne subpopulacje narodowościowe mają o wiele więcej cenionych w porównaniu z innymi. Stratyfikacja etniczna kreuje oraz podtrzymuje dyskryminacje uzasadnioną stronniczymi przekonaniami.
25) Dyskryminacja oraz uprzedzenia
Intensyfikowane są one poprzez zagrożenie ekonomiczne, polityczne oraz społeczne, które według pewnych osób bądź grup wytwarza określona subpopulacja etniczna. Ich funkcjonowanie jest możliwe dzięki istnieniu zamkniętego koła obopólnie umacniających się czynników wśród których wyrównamy :
- rozpoznawalność określonej grupy etnicznej,
-wrażenie zagrożenia,
-uprzedzenia oraz dyskryminację.