Życie jest zjawiskiem fascynującym z wielu względów i od zawsze interesowało filozofów oraz naukowców o bardziej przyrodniczym podejściu. Nowe metody naukowe nie zredukowały tego zainteresowania ani uznania dla cudu istnienia, pozwoliły natomiast na wejrzenie w coś, co można uznać za jądro tego cudu, a co jednocześnie do tej pory pozostawało osnute tajemnicą. Początek życia.

Kontrowersje związane z aborcją skupiają się przede wszystkim na momencie, w którym można uznać kształtujący się organizm za człowieka. Nawet jednak w świetle nauki nie jest to pytanie, na które łatwo odpowiedzieć.

Akt poczęcia dokonuje się poza świadomością nowej osoby i poza świadomością rodziców, którzy tworzą jedynie warunki sprzyjające powstaniu nowego istnienia. W momencie poczęcia jednak zostają określone wszystkie cechy genetyczne przyszłego człowieka, tak podstawowe, jak płeć, karnacja, kolor oczu, rysy twarzy, temperament, predyspozycje intelektualne. Już w 13 dniu od momentu poczęcia pojawiają się zawiązki układu nerwowego. Późniejszy rozwój jest najszybszy i najbardziej dynamiczny na tle całego życia.

Indywidualne cechy wyglądu i zachowania dają się zaobserwować od około trzeciego miesiąca życia. W czwartym natomiast kształtują się specyficzne dla każdej osoby linie papilarne na opuszkach palców. Oprócz tego nawiązany zostaje kontakt z otoczeniem zewnętrznym - dziecko reaguje na smak wód płodowych oraz na ucisk na brzuch matki, potrafi wówczas wyrazić swój dyskomfort za pomocą ruchów przeciwstawnych czy kopania. Działa również zmysł równowagi pod wpływem kołysania lub oddechu matki.

Aktywność dziecka staje się regularna oraz nabiera znaków cykliczności w piątym miesiącu ciąży w związku z działaniem cech dziedzicznych jak też trybem życia matki. Ważnym czynnikiem kształtującym tę aktywność, predyspozycje przyszłych zachowań seksualnych czy rodzicielskich oraz przejawiane potrzeby jest temperament. Reakcje na warunki stresowe, takie jak hałas także wykazują znaczne zróżnicowanie indywidualne.

Jak widać, okres prenatalny jest integralną częścią naszego życia, konstytutywną dla wielu przyszłych zachowań. Wpływa mianowicie na to, jak postrzegamy świat, jak myślimy oraz do jakich reakcji afektywnych przejawiamy skłonność. Dlatego ważne jest, by stworzyć jak najlepsze warunki rozwoju w łonie matki. Badania wykazują na przykład, że dzieci, do których matki dużo mówiły w czasie ciąży, rozwijają się później szybciej i są bardziej sprawne intelektualnie. Oczywiście podstawą powinno być też unikanie używek i stresów oraz dbanie o prawidłową dietę bogatą w niezbędne witaminy i minerały.