Oprócz polityki społecznej i polityki zatrudnienia ważny kontekst dla działań, które są podejmowane w ramach programu EQUAL, stanowi polityka edukacyjna.

Zarys Strategii Edukacyjnej, które przygotowało w lipcu 2003 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu opisuje konieczność kontynuacji działań, którym przyświeca cel podniesienia jakości kształcenia młodzieży oraz poprawienia dostępu do edukacji. Podniesienie jakości wykształcenia oraz równy dostęp do edukacji były również celami reformy systemu oświaty, która została zapoczątkowana w roku 1999.

Dzięki stworzeniu mechanizmów sprzyjających zwiększaniu uczestnictwa również ludzi dorosłych w ustawicznym kształceniu program EQUAL będzie wspomagał wdrożenia następujących celów w Zarysie Strategii Edukacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem problemów uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym:

  • Rozwijanie wśród uczniów zdolności pomyślnego znajdowania pracy, w szczególności rozwoju innowacyjnych programów nauczania zawodowego.
  • Rozwijanie ustawicznego systemu kształcenia dla dorosłych, również kształcenia na odległość.
  • Bardziej optymalne wykorzystanie nowoczesnych technik komunikacyjnych i informacyjnych w procesie kształcenia.

Strategia Państwa dla Młodzieży, którą Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu opracowało na lata 2003 - 2012 określa rozmaite strategiczne cele polityki edukacyjnej państwa, biorąc pod uwagę wyrównanie szans rozwoju najmłodszego pokolenia. W skład tych celów, oprócz działania na rzecz wyrównania szans edukacyjnych wchodzą również działania mające na celu rozwój aktywności społecznej pokolenia młodych ludzi oraz działania, które zmierzają do zwiększenia zdolności zatrudnieniowej młodzieży wchodzącej właśnie w dorosłe życie.

Program EQUAL będzie odgrywał ważną rolę w działaniach na rzecz powiększenia możliwości zatrudnienia młodzieży, które określone są na lata 2003 - 2012 w Strategii Państwa dla Młodzieży, a w szczególności w różnego rodzaju działaniach, które zmierzają do zaplanowania, przy współpracy wielu organizacji pozarządowych, w tym również młodzieżowych, konkretnych programów redukujących bezrobocie młodzieży oraz uwzględniających zróżnicowaną sytuację ludzi młodych. Należy bowiem wziąć pod uwagę, że znajdują się wśród nich uczniowie, studenci, absolwenci szkół, wiejska młodzież, młodzież niepełnosprawna, a także młodzież z zaniedbanych i ubogich środowisk oraz młodzież znajdująca się poza systemem pracy i edukacji. Wartością, która została dodana do programu EQUAL jest nie tylko stosowanie partnerskiego podejścia do rozwiązywania problemów jakie dotykają młodzież szukającą pracy, ale także uwzględnianie problemów młodzieży, które ją dotykają w działaniach zmierzających do opracowania kompleksowego podejścia do różnorakich problemów związanych bezpośrednio, bezpośrednio lub pośrednio z nierównościami i dyskryminacją na rynku pracy, które występują szczególnie często na obszarach restrukturyzowanych, wiejskich, a także w środowiskach, które są szczególne podatne na zagrożenie wykluczenia społecznego. Ważnym znaczeniem dla działań, które są podejmowane na rzecz likwidacji nierówności jakie pojawiają się w dostępie do rynku pracy, jest rozwój ustawicznego kształcenia. Kiedy Rada Ministrów w lipcu roku 2003 przyjęła Strategię Rozwoju Kształcenia Ustawicznego, wyznaczono do roku 2010 kierunki dla rozwoju kształcenia ustawicznego, jeśli chodzi o kontekst uczenia się przez całe życie oraz budowanie społeczeństwa opartego w jak największym stopniu na wiedzy. Zadania, które do roku 2010 zostały określone w Strategii Rozwoju Kształcenia Ustawicznego będą realizowane w ramach sześciu priorytetów:

  • Podniesienia jakości kształcenia ustawicznego.
  • Zwiększenia dostępności do kształcenia ustawicznego.
  • Partnerstwa oraz współdziałania.
  • Tworzenia szerokich zasobów informacyjnych z zakresu kształcenia ustawicznego oraz rozwoju rozmaitych usług doradczych.
  • Uświadomienia społeczeństwu roli oraz znaczenia kształcenia ustawicznego.
  • Zwiększenia inwestycji w zasoby ludzkie.

Strategia Rozwoju Kształcenia Ustawicznego postuluje wskazanie odpowiednich zadań dla administracji rządowej oraz samorządowej, a także dla instytucji naukowych, oświatowych oraz dla partnerów społecznych, do wypełnienia do roku 2010. Dołączenie do realizacji do roku 2010 opisywanej Strategii Rozwoju Kształcenia Ustawicznego wymienionych podmiotów może być przyczyną powstawania programów branżowych rozwoju ustawicznego kształcenia.

Jednym z kluczowych części strategii polskiego Programu EQUAL jest niwelowanie różnic, jakie występują w dostępie do rynku pracy oraz utrzymywania zatrudnienia, które wynikają z niskiego poziomu kwalifikacji i wykształcenia. W związku z tym cele wyznaczone przez Strategię Rozwoju Kształcenia Ustawicznego do roku 2010 są działaniami na rzecz rozwoju ustawicznego kształcenia, które podejmowane są w ramach opisywanego programu EQUAL. Wartość, która została dodana do tego programu to koncentracja na grupach najbardziej słabych na rynku pracy, także ze względu na uczestnictwo w kształceniu ustawicznym, wypracowywanie mechanizmów motywacji do nauki przez całe życie oraz udział w opracowaniach branżowych programów ustawicznego kształcenia.