WSTĘP DO PEDAGOGIKI
-
Pedagogika jako dyscyplina naukowa
-
spory o uznanie pedagogiki za dyscyplinę naukową trwały do XIX w.
ARGUMENTY PRZEMAWIAJĄCE ZA PEDAGOGIKĄ JAKO NAUKĄ:
-
Posiada przedmiot badań
-
Stosuje naukowe metody badawcze : analizy, ankiety, wywiady, badania dokumentów itd.
-
Wykształciła dorobek naukowy
-
Fazy rozwoju pedagogiki
-
początki pedagogiki mają swoje źródło w rozważaniach starożytnych Greków – np. Arystoteles i Platon rozprawiali nad wychowaniem
-
chrześcijaństwo wprowadziło nowe pojęcia i wartości, oraz rozwinęło zasady wychowawcze, wywodzące się z nauk religijnych
-
w XVI w. protestantyzm wywołał nową falę myśli pedagogicznej – traktaty humanistów broniące lub krytykujące wychowanie katolickie
-
XVIII w. to nowe myśli o wychowaniu za sprawą J. J. Rousseau, który w swoim dziele pt. Emil, czyli o wychowaniu przedstawił utopię wychowania na łonie natury, bez narzucania programu nauczania
-
XIX w. - Herbart nadał pedagogice naukowego znaczenia
-
koniec XIX w. - początek indywidualizmu i socjologizmu pedagogicznego
-
pedagogika eksperymentalna, czyli zastosowanie metod przyrodniczych do badania zjawisk pedagogicznych
-
XX w. - kryzys ped. eksperymentalnej, w jej miejsce wstępuje pedagogika normatywna: zajęła się ona człowiekiem od strony filozoficznej i etycznej
-
lata 30. XX w. - pojawia się fenomenologia, czyli opisowa metoda poznania
-
po II w. ś. do dzisiaj: dążenie do syntezy w budowie pedagogiki, pojawienie się wielu nowych działów pedagogiki
3. Struktura pedagogiki
Obecnie pedagogika dzieli się na następujące działy:
-
pedagogika ogólna
-
dydaktyka
-
teoria wychowania
-
historia oświaty
4. Podstawowe pojęcia pedagogiczne:
-
EDUKACJA: ogół działań mających na celu rozwój zachowania jednostki
-
WYCHOWANIE: działanie oparte na współpracy wychowawcy z wychowankiem, ma na celu zmianę osobowości wychowanka
-
KSZTAŁCENIE: całokształt czynników składających się na okres zdobywania wiedzy
-
NAUCZANIE: praca nauczyciela z uczniami celująca w prawidłowe przekazanie wiedzy
-
UCZENIE SIĘ: zdobywanie wiedzy przez doświadczenia przeżyte przez jednostkę
-
SAMOKSZTAŁCENIE: zdobywanie wiedzy poza instytucją kształcącą
5. Rodzaje i fazy wychowania:
FAZA I
wczesne dzieciństwo
podstawowym środowiskiem wychowawczym dziecka jest rodzina
FAZA II
dorastanie
rodzina nadal ma duży wpływ na dziecko
środowisko rówieśnicze również zaczyna mieć wpływ na jednostkę
FAZA III
młodzieńczość – wczesna dorosłość
rodzina ma coraz mniejszy wpływ na osobę
główny przykład jednostka bierze z rówieśników i osób, które osiągnęły lub dążą do podobnych celów co osoba
-
WYCHOWANIE AUTORYTARNE: mała swoboda jednostki, duże wymagania rodziców, nieokazywanie miłości, wyrobiony system kar, posłuszeństwo
-
WYCHOWANIE LIBERALNE: zbyt duża swoboda, małe zainteresowanie życiem dziecka, dziecko wręcz rządzi rodzicami, niekonsekwencja w wychowaniu
-
WYCHOWANIE DEMOKRATYCZNE: współpraca z dzieckiem, okazywanie miłości, branie dziecka pod uwagę w decyzjach rodzinnych i życiu codziennym, osoba zna swoje prawa i obowiązki
6. Myśl pedagogiczna Locke’a
-
TABULA RASA - umysł ludzki wypełniony doświadczeniami zewnętrznymi i wewnętrznymi
-
według Locke’a celem kształcenia powinno być pobudzenie i rozwijanie umysłu
-
nie powinno się zapełniać głowy ucznia tylko wiadomościami, ale również uczyć go takich zdolności jak pamięć, zdolność, rozumowanie, krytycyzm
-
jednostka ma kształcić prócz umysłu: ciało, moralność i charakter
-
był przeciwko karom cielesnym
-
dzieci niższych klas społecznych uczyły się przedmiotów elementarnych, a dzieci z wyższych sfer kształciły się wszechstronnie
DWA PROBLEMY W PEDAGOGICE LOCKE’A
1. Określenie roli wychowania w rozwoju człowieka
2. Określenie modelu gentlemana – przedstawiciela warstwy rządzącej
*jego poglądy były niekonsekwentne, gdyż mieszał liberalizm z konserwatyzmem
7. Collegium Nobilium
- założone w 1740 r. przez pijarów w Warszawie
- dzieliło się na 5 klas, nauka trwała 8 lat
- kładziono nacisk na nauki przyrodnicze, rozszerzono program o przedmioty dodatkowe, ograniczono naukę łaciny i greki na rzecz polskiego, francuskiego i niemieckiego
- celem było podniesienie poziomu intelektualnego i kulturowego polskiej szlachty, co miało przyczynić się do rozwoju kraju
8. Myśl pedagogiczna Bacona
-
uważał, że człowiek dzięki rozwojowi nauki jest w stanie opanować przyrodę
-
był zdania, że świat jest wielkim mechanizmem sterowanym określonymi prawami
-
dopuszczał istnienie świata nadprzyrodzonego i duszy
-
nie był wykształcony; bazował na badaniach i doświadczeniach ( tzw. dyletant naukowy)
PODZIAŁ WIEDZY WEDŁUG BACONA
-
Teoretyczna: rozum, teologia, przyroda
-
Historyczna: pamięć, religia, historia społeczna i naturalna
METODA INDUKCJI ELIMINACYJNEJ
szczegół forma złożona ogół
REFORMY BACONA
reforma wiedzy : włączenie rozumu, empiryzm i logika
reforma typu uczonego: uczeni mieli być przystosowani do społ. żyjącego wyłącznie na zasadach naukowych
idea jedności wiedzy : instytuty naukowe miały działać na zasadach nowej wiedzy
JM02
Wschodząca gwiazda
Punkty rankingowe:
Zdobyte odznaki:
JM02
Wschodząca gwiazda