4. Całościowy tor oddechowy:Żebrowo-brzuszny (żebrowo-przeponowo-brzuszny) – biorą w nim udział wszystkie mięśnie oddechowe. Daje on najlepsze rezultaty i maksymalnie powiększa rozmiary klatki piersiowej. Ten typ oddychania uważa się za najlepszy w fonacji, gdyż pozwala uzyskać najlepsze parametry. Poprawia on bowiem w stopniu wysokim wentylacje pęcherzyków płucnych (dotlenienie organizmu), obniża tempo oddychania (co ma wpływ na obniżenie częstotliwości pracy serca) oraz zmniejsza ilość powietrza zalegającego. 5. Higiena głosu nauczycielaPodstawowe zasady higieny głosu:A. Unikanie odwodnienia, picie dużej ilości wody (6-8 szklanek dziennie).B. Niepalenie, unikanie zadymionych pomieszczeń.C. Nienadużywanie napojów zawierających substancje moczopędne (kofeina, alkohol).D. Unikanie płukania głębokiego gardła płynem do higieny jamy ustnej zawierającej alkohol.E. Zaniechanie mówienia bezustannie, zwłaszcza półgłosem lub szeptem.F. Powstrzymanie się od śpiewu na zimnym powietrzu czy w trakcie uciążliwego marszu.G. Wystrzeganie się twardego atakowania głosu i krzyku oraz pokasływania i chrząkania.H. Niespożywanie lodowatych napojów zwłaszcza podczas rozmowy lub po wysiłku.I. W rozmowie przez telefon unikanie trzymania słuchawki ramieniem (nienaturalna pozycja dla krtani).J. Zdrowe odżywianie się (potrawy zawierające dużo wody, witamin, błonnika, białka, a mało soli i ostrych przypraw).K. Niwelowanie objawów nadkwasoty (zarzucanie treści żołądkowych na fałdy głosowe).L. Dbanie o zdrowy, głęboki sen, badanie stanu przegrody nosowej (krzywa zaburza oddech i zdrowy sen).M. Leczenie oraz ograniczenie lub zupełne przerwanie wysiłku głosowego w okresie oznaki infekcji.N. Unikanie przesadnego oszczędzania głosu (może doprowadzić do zwiotczenia fałdów mięśni głosowych, a tym samym do stopniowego zanikania dźwięczności głosu).O. Zwrócenie bacznej uwagi na zażywane lekarstwa, niektóre z nich mogą chwilowo osłabić głos (antybiotyki).