ZESZYT
Referat – kilka stron tekstu powiazanej tresci; do 10 minut.
Koncepcje marktetingu (praktyczne zaganienie, np orientacja sprzedazowa w gospodarce rynkowej lub wplyw cyklu zycia produktu na strategie marketingowa). Bez duzych klasyfikacji. Konkretny problem (może na przykladzie danej firmy). Omowienie 2-4 zagadnien jeśli nie starczy materialow do 1 zagadnienia.
Skoncentrowac się na zagadnieniu produktu (cykl zycia, przyklady produktow po zapozanianiu się z materialami). Stworzyc rozdzialy z roznych artykulow powiazanych ze soba.
W koncepcjach podstawowa zasada jest orientacja marketingowa (orientacja na zyskowne potrzeby klienta). Zalicza się do nich również fundusz swobodnych decyzji.
Wstep: wprowadzenie wazniejszych pojec z koncepcji marketingu pojec cyklu zycia i strategii, omowienie cyklu zycia produktu
ZAGADNIENIA ZWIAZANE Z CYKLEM ZYCIA PRODUKTU
okres, w którym produkt znajduje na rynku nabywców
- Fazy cyklu życia (zbieżne z etapami życia ludzkiego: zdobywają rynek żyją i umierają)
- Cykl skraca sięwraz z postępem technicznym (wplyw postepu technicznego na cykl zycia produktu)
- Sprzedaż produktu zależy od fazy cyklu życia tego produktu (co wplywa na sprzedaz)
- Strategia firmy zmienia się, zatem w czasie i zależy miedzy innymi od cyklu życia produktu.
FAZY cyklu zycia produktu:
- Faza wprowadzenia produktu na rynek
- w fazie wprowadzenia produktu na rynek cena musi być ustalona na takim poziomie, aby zachęcała do kupna.
- Wprowadzając produkt na rynek, przedsiębiorstwo może zastosować jedna ze strategii marketingowych:
- - Strategia szybkiego zbierania śmietanki. Istota tej strategii jest ustalenie przez przedsiębiorstwo wysokiej ceny na produkt, a równocześnie stosowanie intensywnej reklamy oraz niektórych środków promocji. W miarę wzrostu wielkości sprzedaży produktu rośnie osiągany zysk- Strategia wolnego zbierania śmietanki. Przedsiębiorstwo ustala wysoka cenę produktu, natomiast ogranicz wydatki na działania promocyjne- Strategia szybkiej penetracji. Stosowanie dużych nakładów na promocje, a jednocześnie ustalanie ceny produktu na niskim poziomie- Strategia wolnej penetracji. Stosuje się niskie ceny produktu oraz niskie nakłady na promocje. Przedsiębiorstwo osiąga zyski w długim okresie w miarę przenikania produktu do kolejnych segmentów rynku.
- dystrybucja selektywna
- Faza wzrostu sprzedaży produktu (
- doskonalenie i ulepszanie produktu
- o ile e fazie wprowadzenia produktu na rynek jest stosowana dystrybucja selektywna, o tyle w fazie wzrostu dystrybucja powinna być coraz bardziej intensywna
- strategii promocji
- Strategia cen (zależy od wskaźnika elastyczności cenowej popytu)
- Faza dojrzałości produktu
- Przedłużenie początkowo korzystnej fazypolega na:
I Modyfikacji rynku:
Strategia ta może zmierzać zarówno w kierunku zwiększania liczby użytkowników produktu, jak i wzrostu wskaźnika zużycia produktu przez konsumenta. Rozróżnia się trzy sposoby zwiększania liczby użytkowników produktu:
-Przez zachęcenie tych, którzy nie są nabywcami, do zakupu i włączenie ich do grupy klientów,-Przez wprowadzenie produktu na nowe segmenty rynku-Przez oddziaływanie na konsumentów, którzy nabywają produkty konkurencyjne, w celu przekonania ich do własnych produktow.
Wzrost wskaźnika zużycia produktu można osiągnąć przez:
-Zachęcenie do częstszego niż dotąd używania produktu-Przedstawienie korzyści wynikających z częstego stosowania produktu-Wprowadzenie nowych i bardziej zróżnicowanych sposobów użytkowania produktu.
II Modyfikacji produktu:
Modyfikacja ma na celu zwiększenie zainteresowania nabywców i są stosowane różne strategie tej modyfikacji..
-strategia podnoszenia jakości produktu wraz ze zwiększonymi nakładami na promocje i reklamę, podkreślającą te zmiany jakości, które zostały wprowadzone przez firmę,- Wprowadzenie nowych cech produktu, co może pobudzić zainteresowanie nabywców. Oczekujący zmian konsument akceptuje zmianę wagi produktu, podwyższanie jego bezpieczeństwa czy tez wygody korzystania,- Strategia zmiany stylu, efektów estetycznych, wprowadzenie nowej kolorystyki lub innej linii opakowań może skutecznie przyciągnąć klientów.
III Modyfikacji elementów marketingu mix:
- Odniesieniu do cen należy rozpatrzyć możliwość ich obniżenia, stosowanie rabatów, wprowadzenie zakupu na kredyt oraz podniesienie ceny wynikającej z podniesienia jakości produktu
- W odniesieniu do kanałów dystrybucji można się zastanawiać nad wprowadzeniem produktu do nowych kanałów, zwiększeniem powierzchni sprzedażowej oraz poprawa ekspozycji produktu w istniejących już kanałach- W odniesieniu do działań promocyjnych modyfikacji może ulec zasięg i częstotliwość reklamy, stosowanie promocji sprzedaży, sprzedaży osobistej, a także rozszerzenie zakresu usług oferowanych nabywcom produktu.
- Faza spadku sprzedaży produktu.
Następuje duży spadek wielkości sprzedaży oraz gwałtowne zmniejszenie się zysków firmy. Produkt kończy swe życie na rynku i wraz z nim znika źródło zysków dla przedsiębiorstwa.
- Przyczyny spadku wynikają z: postępu i zmian w technologii, nasilenia konkurencji międzynarodowej oraz zmian gustów i upodobań klientów.
- firma może stosować jedna z poniższych strategii:
-Zidentyfikować słabe punkty firmy i na podstawie tych informacji podjąć decyzje o pozostawieniu produktu, modyfikacji strategii lub wycofania produktu z rynku
- Zmiana strategii marketingowejmoże eliminować wydatki i czerpać korzyści z własnej pozycji, pozycji produktu, lub znajomości marki przez konsumentów, firma może także stopniowo wycofywać się z rynku umacniając jednocześnie swoja pozycje w niszach rynkowych
Wycofać się z rynku, może to nastąpić gwałtownie lub powoli, całkowicie lub z przekazaniem produktu innym podmiotom.
Znajomość cyklu życia produktu ma, zatem istotne znaczenie w opracowaniu strategii rozwoju firmy. Sterowanie rozwojem przedsiębiorstwa wymaga nie tylko rozeznania, w jakiej fazie znajduje się wytwarzałby produkt, ale także planowanie rozwoju produktu. Wprowadzenie kolejnych produktów na rynek umożliwia trwanie przedsiębiorstwa i jego rozwój.
KSIAZKI
Pod katem zagadnien:
- Marketing produktów spożywczych /Stanisław Urban. 216838
- Zarządzanie produktem :od badań i rozwoju do budżetowania reklamy /Linda Gorchels
- 201681
- Produkt w fazie wzrostu i dojrzałości /red. nauk. Bogdan Sojkin. 210888
- Geniusz marketingu /Peter Fisk 214983 strony: 99-121
- Marketing :koncepcje, strategie, decyzje.T.2 /Eugeniusz Michalski. 153088
- Marketing dóbr produkcyjnych 151463
- Strategie marketingowe :praca zbiorowa /pod red. Wojciecha Wrzoska ; [aut.] Radosław Baran [i in.]. 175632
Pozostale do przejrzenia (podreczniki):
- Encyklopedyczne podstawy marketingu / Tadeusz Wojciechowski
- 212763 (P) strony: 97-106; 291-295
- Podstawy marketingu :podręcznik /Aldona Nowacka, Robert Nowacki. 183290 (P)
- Podstawy marketingu /Teodor Kramer 149887 (P)
- Marketing :podręcznik akademicki /Eugeniusz Michalski 176349 (P)
- Marketing :istota, zarządzanie, strategie, informacje 151220
- Podręcznik marketingu /Michael J. Thomas red. nauk. ; [aut. Michael J. Baker i in.] ; przekł. [z ang.]. 146728
Komentarze (0)