Cele:

- doskonalenie sprawności intelektualnych

- stworzenie wspólnego dzieła

- doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole

- budowanie więzi międzyludzkich

- podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji

- poznanie programu do edycji tekstu bądź utrwalenie umiejętności posługiwania się jego narzędziami

Metoda:

- praca w grupach

- praca z całą klasą

- dyskusja

Narzędzia:

- komputery (jedno stanowisko na każdą grupę)

- edytor tekstu (Microsoft Word, OpenOffice.org Writer),

- cliparty,

- ponumerowane dyskietki

- małe karteczki z obrazkami (mogą być cliparty) - po 3 jednakowe, liczba karteczek nie może być mniejsza od liczby osób w klasie

- karty pracy z wyrazami (jedna dla każdej grupy)

Czas pracy:

Około 45 minut (czas zależny od liczebności klasy, która bierze udział w ćwiczeniu).

Forma organizacji pracy:

- praca w grupach 2-3 osobowych,

- praca z całą klasą

Przebieg zajęć:

Osoba prowadząca prosi uczniów, aby każdy wybrał sobie jedną karteczkę z gotowym obrazkiem. Osoby, które wybrały ten sam obrazek tworzą jedną grupę. Każdej grupie przysługuje jedno stanowisko komputerowe. Każda z grup otrzymuje jedną dyskietkę (z odpowiednim numerem, który od tej pory jest numerem grupy) oraz kartę pracy z wypisanymi wyrazami.

Prowadzący prosi grupę o uruchomienie programu do edycji tekstu. Zadaniem grupy jest ułożenie początku opowiadania "Kartka z pamiętnika ..." używając słów z listy wyrazów wypisanych na karcie pracy (nie można użyć wszystkich słów, a te, które zostały użyte, należy zakreślić). Grupa powinna napisać 6-8 zdań. Tak rozpoczęte opowiadanie zapisuje na dyskietce.

Następnie swoją dyskietkę i swoją kartę pracy podaje kolejnej grupie (zgodnie z numeracją umieszczoną na dyskietkach). Kolejna grupa otwiera dokument grupy poprzedniej i tworzy dalszą część opowiadania, dopisując kolejne 6-8 zdań i zapisując zmiany itd. Taka praca trwa aż do momentu, kiedy każda dyskietka trafi do początkowych jej właścicieli.

Kiedy dyskietkę posiadają właściciele ich zadaniem jest:

- napisanie własnego zakończenia opowiadania,

- dokończenie tytułu (np. Kartka z pamiętnika beztroskiego nastolatka, zbuntowanego młodzieńca, zakochanej dziewczyny itp.)

- wstawienie tematycznego cliparta

- nadanie dokumentowi estetycznego wyglądu (formatowanie tekstu - zmiana czcionki, jej koloru i rozmiaru, grubości, wstawienie akapitu, ustawienie marginesów itp.)

- zapisanie dokumentu na dyskietce

- wydrukowanie dokumentu

Zakończenie zajęć:

Przedstawiciel każdej grupy prezentuje wszystkim uczestnikom zajęć swoją "Kartkę z pamiętnika" - czytając jej treść i umieszczając wydruk na tablicy. Prowadzący kieruje krótką dyskusją, w której następuje wymiana zdań na temat poszczególnych prac - ich treści, estetyki, błędów itp.

Karta pracy

Z podanej listy wyrazów wybierz przynajmniej kilka i użyj ich do napisania fragmentu opowiadania

(wykorzystane przez siebie słowa zakreśl ołówkiem)

aparat fotograficzny

auto

autobus

biblioteka

biuro

brat

burza

chłopak

cyrk

dom

drzwi

dysk twardy

dyskietka

dziecko

dziewczyna

dżem

film

galeria

gazeta

głośniki

góry

grzyby

jezioro

kalendarz

kalkulator

kanapka

karta kredytowa

kino

klatka

klucz

kogut

kolacja

koledzy

koleżanka

komedia

komputer

koncert

koń

kot

krzesło

książki

kurtka

kwiaty

laboratorium

las

lina

łąka

łódka

łóżko

mechanik

miasto

mieszkanie

miłość

muzeum

muzyka

nagrywarka

naklejka

natura

nauczyciel

nauka

niebo

nieznajomy

owoc

piekarnia

pies

plakat

plecak

płaszcz

płyta CD 

pokój

pokrzywa

poranek

porcelana

praca

reklama

rękawiczka

rodzina

rosa

rower

rysowanie

samochód

samolot

schronisko

siatkówka

skakanka

skaner

sklep

spacer

szef

szkoła

sznurek

szpital

świat

teatr

telewizja

uczeń

wiatr

wieczór

wieś

włosy

wspinaczka

wypadek

zakupy

zamek

zeszyt

zioła

znajomi

ZOO