Cele:
- doskonalenie sprawności intelektualnych
- stworzenie wspólnego dzieła
- doskonalenie umiejętności współdziałania w zespole
- budowanie więzi międzyludzkich
- podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji
- poznanie programu do edycji tekstu bądź utrwalenie umiejętności posługiwania się jego narzędziami
Metoda:
- praca w grupach
- praca z całą klasą
- dyskusja
Narzędzia:
- komputery (jedno stanowisko na każdą grupę)
- edytor tekstu (Microsoft Word, OpenOffice.org Writer),
- cliparty,
- ponumerowane dyskietki
- małe karteczki z obrazkami (mogą być cliparty) - po 3 jednakowe, liczba karteczek nie może być mniejsza od liczby osób w klasie
- karty pracy z wyrazami (jedna dla każdej grupy)
Czas pracy:
Około 45 minut (czas zależny od liczebności klasy, która bierze udział w ćwiczeniu).
Forma organizacji pracy:
- praca w grupach 2-3 osobowych,
- praca z całą klasą
Przebieg zajęć:
Osoba prowadząca prosi uczniów, aby każdy wybrał sobie jedną karteczkę z gotowym obrazkiem. Osoby, które wybrały ten sam obrazek tworzą jedną grupę. Każdej grupie przysługuje jedno stanowisko komputerowe. Każda z grup otrzymuje jedną dyskietkę (z odpowiednim numerem, który od tej pory jest numerem grupy) oraz kartę pracy z wypisanymi wyrazami.
Prowadzący prosi grupę o uruchomienie programu do edycji tekstu. Zadaniem grupy jest ułożenie początku opowiadania "Kartka z pamiętnika ..." używając słów z listy wyrazów wypisanych na karcie pracy (nie można użyć wszystkich słów, a te, które zostały użyte, należy zakreślić). Grupa powinna napisać 6-8 zdań. Tak rozpoczęte opowiadanie zapisuje na dyskietce.
Następnie swoją dyskietkę i swoją kartę pracy podaje kolejnej grupie (zgodnie z numeracją umieszczoną na dyskietkach). Kolejna grupa otwiera dokument grupy poprzedniej i tworzy dalszą część opowiadania, dopisując kolejne 6-8 zdań i zapisując zmiany itd. Taka praca trwa aż do momentu, kiedy każda dyskietka trafi do początkowych jej właścicieli.
Kiedy dyskietkę posiadają właściciele ich zadaniem jest:
- napisanie własnego zakończenia opowiadania,
- dokończenie tytułu (np. Kartka z pamiętnika beztroskiego nastolatka, zbuntowanego młodzieńca, zakochanej dziewczyny itp.)
- wstawienie tematycznego cliparta
- nadanie dokumentowi estetycznego wyglądu (formatowanie tekstu - zmiana czcionki, jej koloru i rozmiaru, grubości, wstawienie akapitu, ustawienie marginesów itp.)
- zapisanie dokumentu na dyskietce
- wydrukowanie dokumentu
Zakończenie zajęć:
Przedstawiciel każdej grupy prezentuje wszystkim uczestnikom zajęć swoją "Kartkę z pamiętnika" - czytając jej treść i umieszczając wydruk na tablicy. Prowadzący kieruje krótką dyskusją, w której następuje wymiana zdań na temat poszczególnych prac - ich treści, estetyki, błędów itp.
Karta pracy
Z podanej listy wyrazów wybierz przynajmniej kilka i użyj ich do napisania fragmentu opowiadania
(wykorzystane przez siebie słowa zakreśl ołówkiem)
aparat fotograficzny
auto
autobus
biblioteka
biuro
brat
burza
chłopak
cyrk
dom
drzwi
dysk twardy
dyskietka
dziecko
dziewczyna
dżem
film
galeria
gazeta
głośniki
góry
kalendarz
kalkulator
kanapka
karta kredytowa
kino
klatka
klucz
kogut
kolacja
koledzy
koleżanka
komedia
komputer
koncert
koń
kot
krzesło
książki
kurtka
kwiaty
laboratorium
las
lina
łódka
łóżko
mechanik
miasto
mieszkanie
miłość
muzeum
muzyka
nagrywarka
naklejka
natura
nauczyciel
nauka
niebo
nieznajomy
piekarnia
pies
plakat
plecak
płaszcz
płyta CD
pokój
pokrzywa
poranek
porcelana
praca
reklama
rękawiczka
rodzina
rosa
rower
rysowanie
samochód
samolot
schronisko
siatkówka
skakanka
skaner
sklep
spacer
szef
szkoła
sznurek
szpital
świat
teatr
telewizja
uczeń
wiatr
wieczór
wieś
włosy
wspinaczka
wypadek
zakupy
zamek
zeszyt
zioła
znajomi
ZOO