Źródła informacji dziennikarskiej to:

  • osoby udzielające dziennikarzowi pomocy w zbieraniu informacji
  • Przedstawiciele firm i instytucji, które odpowiadają na pytania dziennikarzy, osoby reprezentując firmy
  • Firmy, które same publikują informacje w Biuletynie Informacyjnym firmy
  • Informatorzy (werbowani przez dziennikarzy, lub którzy sami się zgłaszają)
  • Miejsce zdarzeń (autopsja)
  • Agencje informacyjne, np. PAP
  • Archiwa (IPN, historyczne, TV etc.)
  • Internet
  • Wiedza, doświadczenie, kręgosłup moralny

Klasyfikacja generalna:

  • źródła zastane, tzw. gotowe
  • źródła wywołane (zdobyte przez dziennikarza, czasem „wytropione”)

Klasyfikacja (aspekty prawne):

  • Formalne
  • Nieformalne

Możemy też określać źródło jako źródło wewnętrzne, lub zewnętrzne.

Formalne zewnętrzne:

  • źródła osobowe (specjaliści, liderzy etc.)
  • instytucjonalne (np. serwis agencji specjalnych)
  • dokumenty (np. opracowania)

Formalne wewnętrzne:

  • formalne zasoby i archiwa redakcji

Nieformalne zewnętrzne:

  • źródła osobowe (koledzy, świadkowie etc.)
  • źródła poznawcze (obserwowanie, nieformalne zapiski etc.)

Nieformalne wewnętrzne:

  • normy, zasady, reguły postępowania dziennikarza, jego wiedza

Klaryfikacja ze względu na sposób zdobywania:

  • własne źródła
  • agencyjne źródła informacji
  • informacje nadesłane
  • informacje zdobywane w archiwach, Internecie, serwisach etc.