Każdy z nas chodził do szkoły lub nadal się uczy. Szkoła jest miejscem, które wspomina się z sympatią lub wręcz przeciwnie. W dzisiejszych czasach szkoła się zmieniła. Szkoła powinna pełnić funkcję drugiego domu, być miejscem całkowicie bezpiecznym. Na pewno współczesna szkoła jest lepsza niż szkoła dawna. Obecnie uczniowie mają więcej możliwości, mogą zdobywać wiedzę. Celem programu prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu jest :

powszechna edukacja w zakresie edukacji prawnej i na rzecz bezpieczeństwa, a zwłaszcza kształtowania postaw społecznych jednoznacznie negujących przestępstwo, zbudowanie korzystnych warunków prawnych i finansowych do tworzenia bezpiecznego środowiska nauki, zamieszkania, zabawy oraz wypoczynku dzieci i młodzieży, powstanie ruchu społecznego rodziców, nauczycieli, organizacji młodzieżowych i wspólnot lokalnych na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży (na podstawie www.men.waw.pl)

Współczesna szkoła jest dobrym miejscem dla tych, którzy widzą sens w szkole i ideę uczenia się. Szkoła powinna spełniać oczekiwania rodziców zakresie przygotowania ich dzieci do przyszłości. Powinna być miejscem bezpiecznym, ale niekiedy tak nie jest. Problemem wielu szkół jest znęcanie się uczniów starszych nad młodszymi bądź silniejszych nad słabszymi. Prześladowcą jest pojedynczy uczeń lub grupa. Często nauczyciele o tym nie wiedzą. Rodzice i nauczyciele często pozostają nieświadomi tragedii dzieci, bo one milczą. Przemoc w szkole jako poważny problem, dostrzeżony został w Europie już na początku XX wieku, wraz z powstaniem szkół publicznych. Jednak szkoła może przeciwdziałać aktom agresji.

W szkole panuje różna atmosfera, dużo zależy też od nauczycieli i wzajemnego stosunku do uczniów. Są nauczyciele, którzy trzymają ostry rygor w czasie lekcji, a uczniowie doznają większego stresu. Są zbyt surowi i wymagający. Są także nauczyciele, którzy prowadzą interesujące lekcje i tacy, na których pomoc można liczyć, kiedy ma się kłopoty. Niektórzy nauczyciele potrafią stworzyć świetną atmosferę do nauki, zachęcić uczniów do samodzielnej pracy i zdobywania wiedzy. Są uczniowie, którzy współpracują z nauczycielami, chcą zdobywać wiedzę i wykazują zainteresowanie przedmiotem.

Przeprowadza się akcję "Gazety Wyborczej", portalu gazeta.pl i Centrum Edukacji Obywatelskiej - "Szkoła z klasą". Sześć zasad dobrej edukacji:

• Zasada 1: Szkoła dobrze uczy każdego ucznia »Istotą zadania jest dostrzeganie różnic i specyficznych potrzeb edukacyjnych uczniów oraz dostosowanie do ich sposobu nauczania. Nauczyciele szkoły, np. na posiedzeniu rady pedagogicznej, zastanawiają się, jak poprawić wyniki w nauce różnych klas, grup, a nawet pojedynczych uczniów.

• Zasada 2: Szkoła ocenia sprawiedliwie »W sposób jasny i przystępny nauczyciele informują uczniów, czego będą uczyć w danym roku, semestrze, dziale. Dbają, by uczniowie zrozumieli: jak na podstawie wewnątrzszkolnego systemu oceniania (WSO) i uzgodnionych z nim przedmiotowych systemów oceniania (PSO) będą oceniane ich osiągnięcia?

• Zasada 3: Szkoła uczy myśleć i rozumieć świat »Nauczyciele analizują - indywidualnie i w zespołach - prowadzone przez siebie zajęcia, zastanawiając się, na ile uczą one twórczego i krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów oraz w jakim stopniu pomagają uczniom zrozumieć świat. i odważnie myśleć, bez obawy popełnienia błędu. Po naradzie nauczyciele wprowadzają do zajęć dodatkowe elementy służące rozwijaniu tych umiejętności.

• Zasada 4: Szkoła rozwija społecznie, uczy wrażliwości »Nauczyciele zastanawiają się, czy w programie wychowawczym szkoły, w programach poszczególnych przedmiotów i w scenariuszach zajęć dostatecznie wykorzystują pracę zespołową uczniów. Chodzi nie tylko o proste zadania wykonywane w zespołach, ale także o tworzenie sytuacji edukacyjnych, w czasie których dzieci i młodzież uczy się porozumiewania, poszukiwania rozwiązań kompromisowych, dzielenia zadaniami i odpowiedzialnością.

• Zasada 5: Szkoła pomaga uwierzyć w siebie, tworzy dobry klimat »Wśród uczniów przeprowadzona zostaje krótka, anonimowa ankieta. Pytania dotyczą ich relacji z wychowawcą i innymi nauczycielami, wzajemnego zaufania i szacunku. Nauczyciele analizują jej wyniki. Zastanawiają się, jak są postrzegani przez uczniów, jak uczniowie czują się w szkole, czy szkoła wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości uczniów itp. Dyskutują, jak poprawić relacje z uczniami, i podejmują dodatkowe działania.

• Zasada 6: Szkoła przygotowuje do przyszłości »Nauczyciele zastanawiają się, czy szkoła skutecznie uczy języka obcego, rozwija umiejętność komunikowania się w mowie i piśmie. Czy sprzyjają temu formy pracy dydaktycznej i metody oceniania osiągnięć uczniów? Czy zapewniona jest systematyczność i ciągłość nauczania? Nauczyciele języków we współpracy z innymi pedagogami zastanawiają się, jak skuteczniej uczyć języków na lekcji, a także opracowują ofertę przedsięwzięć zapewniających żywy kontakt z językiem: projekcje filmów lub oglądanie programów telewizyjnych w wersji oryginalnej, szkolne festiwale piosenki lub konkursy na tłumaczenie piosenek młodzieżowych zespołów, korespondencja z uczniami z innych krajów (również przez Internet), przedstawienie teatralne w języku obcym, zapraszanie mieszkających w okolicy obcokrajowców. (wiadomości zaczerpnięte z www.szkolazklasa.gazeta.pl)

szkoła powinna myśleć o przyszłości swoich wychowanków, odpowiada za dzieci i powinna zapewnić im jak najlepsze warunki do nauki. Nauczyciele wykonują ważną pracę, bez ich pomocy i inspiracji nie bylibyśmy tacy, jacy teraz jesteśmy. I powinniśmy ich za to szanować. Nauczyciele nie powinni wyróżniać ani nie prześladować a traktować poważnie. W szkole trzeba kształcić takie umiejętności jak: efektywne prezentacje, praca zespołowa, efektywne pisanie, sporządzanie notatek, samoocena, znajomość komputerów i Internetu, organizacja pracy własnej. Szkoła zapewniając dobrą atmosferę, przygotowuje do przyszłości, uczniowie mają szansę uwierzyć we własne siły. Oprócz idealnych warunków do nauki, szkoła powinna zapewnić nam sale gimnastyczne, boiska do koszykówki, siatkówki i piłki nożnej. W stołówce szkolnej uczniowie mogą zjeść między lekcjami smaczny obiad. Szkoła musi zapewnić zdrowe, smaczne i tanie posiłki. Wiadomo, że w dzisiejszych czasach w szkole nie jest bezpiecznie. Pojawiają się dilerzy narkotyków, wyłudzanie pieniędzy, bójki. Nad bezpieczeństwem dzieci w szkole, obok nauczycieli, powinni czuwać pracownicy agencji ochrony lub strażnicy miejscy czy policjanci. Szkoła to miejsce spotkań z przyjaciółmi i kolegami, oprócz nauczania w placówce dzieci zaspokajają także inne swoje potrzeby. A przecież w szkole jest wiele miłych chwil: wycieczki, dyskoteki, spotkania z przyjaciółmi, dobre oceny, apele , pochwały nauczycieli. Zaletami szkoły powinny być:

mała liczebność klas, pozytywny stosunek nauczycieli do dzieci i ich rodziców, bezstresowość, większy nacisk na naukę języków obcych, nowatorskie metody nauczania, ciekawe zajęcia, wysoki poziom nauczania, wykształcona kadra pedagogiczna. Wtedy szkoła będzie wychowywać uczniów na mądrych i szlachetnych ludzi. Nie każda szkoła jest idealna. Współdziałanie rodziców i nauczycieli zapewni sukces w edukacji.