- Średniowiecze w Europie trwa od V do VX wieku.
- początek - upadek cesarstwa zachodniorzymskiego - 476 rok
- 1450 - wynalezienie druku przez Gutenberga
- 1453 - upadek cesarstwa wschodniorzymskiego
- 1492 - odkrycie Ameryki przez Kolumba; uważane za kres epoki
- Średniowiecze w Polsce trwa od X do XVI wieku
- 966 - chrzest Polski
- wydanie "O obrotach sfer niebieskich" Kopernika
- Pochodzenie nazwy epoki
- media tempora - czyli wieki pośrednie między antykiem a renesansem
- nazwę tą nadali epoce ludzie odrodzenia; uważali oni średniowiecze za okres zacofania i upadku kultury
- Najważniejsze pojęcia związane ze średniowieczem
1. memento mori - pamiętaj o śmierci
2. ora et labora - módl się i pracuj na większą chwałę bożą - ad maiorem Dei gloriam
3. Uniwersalizm
- w zjednoczonej pod władzą papiesko - cesarską Europie panował jednolity system wartości.
- dominacja Kościoła w każdej sferze życia
- jednakowe kierunki w kulturze, sztuce, filozofii.
4. Teocentryzm - czyli Bóg w centrum; Bóg był celem życia człowieka; wszystkie sfery życia podporządkowane religii.
Bogurodzica
- pochodząca z XII/XIII wieku pieśń religijna
- funkcje utworu
- pieśń religijna
- modlitwa
- pieśń bojowa - śpiewana przez rycerzy przed bitwą pod Grunwaldem
- hymn narodowy
- pieśń patriotyczna
- treść
- zbiorowy podmiot liryczny symbolizujący wspólnotę wszystkich ludzi wierzących zwraca się do Maryi, Chrystusa i Jana Chrzciciela prosząc o spokojne życie na ziemi i szczęście wieczne w raju.
- budowa
- stroficzna - 2 strofy
- 1 strefa składa się z 3 wersów, 2 strofa składa się z 6 wersów.
- po każdej ze strof następuje refren - "kirieleison" czyli "Panie zmiłuj się"
- napisana średniowiecznym wierszem zdaniowo - rymowym
- środki stylistyczne:
- wiersz rozpoczyna rozbudowana apostrofa
- epitety, np. "Bogiem sławiena"
- archaizmy - wyrazy przestarzałe, nie używane we współczesnej polszczyźnie
- "Bogurodzicę" określa się jako:
- pieśń ojców - gdyż powstała na początku istnienia państwa polskiego i była jego pierwszym hymnem
- najstarsza polska pieśń
- pierwsze słowo chrześcijańskiej poezji polskiej
- "zagadka zamknięta na siedem pieczęci" - czyli zagadka trudna do odgadnięcia (określenie siedem pieczęci pochodzi z Apokalipsy)
- Co w "Bogurodzicy" stanowi zagadkę?
- czas i miejsce powstania
- autorstwo - jest to utwór anonimowy (autorzy średniowieczni nie podpisywali swoich dzieł, gdyż tworzyli dla chwały bożej, a nie dla własnej); autorstwo pieśni przypisuje się św. Wojciechowi, jednak jest to pogląd nie uzasadniony przez naukowców
- związek "Bogurodzicy" z obcymi utworami
Kronika Galla Anonima
- przykład historiografii (dziejopisarstwa)
- Gall Anonim - nieznany mnich, najprawdopodobniej pochodzący z Francji, zatrudniony w kancelarii Bolesława Krzywoustego pisał kronikę na jego zamówienie
- opisał dzieje państwa polskiego od jego legendarnych początków, chciał przedstawić dzieje przodków króla Bolesława Krzywoustego, by w ten sposób ukazać wielkość pochodzenia króla
- za najlepszego władcę z dynastii Piastów uznał Bolesława Chrobrego - do niego porównał Bolesława Krzywoustego
- trzy części dzieła: losy przodków króla, dzieciństwo i młodość księcia, rządy Bolesława - do bitwy pod Nakłem
Lament świętokrzyski
- inne tytuły: "Żale Matki Bożej pod krzyżem", "Posłuchajcie bracia miła"
- gatunek tzw. planktów czyli żalów
- liryczny monolog Matki Bożej stojącej pod krzyżem umierającego Chrystusa
- zwraca się do innych matek, by też uczestniczyły w jej cierpieniu
- Maryja przez bezpośredni zwrot do adresata tworzy wspólnotę uczuć, nawołuje do współczucia jej i umierającemu Jezusowi
Średniowieczna filozofia
1. scholastyka - doktryna w średniowiecznej filozofii dążąca do naukowego wyjaśnienia prawd wiary, czerpała z racjonalistycznych poglądów św. Tomasza z Akwinu.
2. augustynizm - prąd stworzony przez św. Augustyna.
- odwoływał się do filozofii Platona
- świat podzielony na sferę ducha (dobro) i materii (zło)
- człowiek rozdarty między duszą a ciałem
- teocentryzm - Bóg celem życia człowieka
- poznanie na drodze iluminacji, pozazmysłowe, intuicyjne
- dzieła św. Augustyna: "Wyznania", "O państwie Bożym"
3. tomizm - stworzony przez św. Tomasza z Akwinu
- czerpał z poglądów Arystotelesa
- świat złożony z ducha i materii - oba te aspekty są dobre i stworzone przez Boga dla człowieka
- człowiek - harmonijne połączenie duszy i ciała
- Bóg wprowadził we wszechświecie tzw. drabinę bytów - na szczycie są aniołowie, potem człowiek, zwierzęta i rośliny
- hierarchia panująca między ludźmi - również stan ustanowiony przez Boga
4. . franciszkanizm - stworzony przez św. Franciszka z Asyżu, założyciela zakonu franciszkanów
- określany mianem "Biedaczyny" lub "Wesołka Bożego"
- nie napisał żadnego dzieła filozoficznego; o jego poglądach świadczyło jego życie
- Zasady głoszone przez św. Franciszka:
- bezgraniczna ufność Bogu
- miłość do wszystkich stworzeń bożych
- radość życia
- umiarkowanie, ubóstwo
- służenie swoją pracą bliźniemu
Średniowieczne wzorce osobowe
- Asceta - przykładem jest św. Aleksy
- miał arystokratyczne pochodzenie
- zrezygnował z życia rodzinnego
- rozdał majątek
- żył jak żebrak, z jałmużny - umartwianie się
- zrezygnował z uroków życia doczesnego by zasłużyć na zbawienie
- poświęcił się całkowicie sprawom wiary
- znosi cierpliwie cierpienie i poniżanie
- z jego życiem wiązały się różne cuda: cudowne narodzenie, opieka Matki Bożej, gdy umarł zaczęły bić dzwony we wszystkich kościołach, uzdrawiał chorych
- jego losy przedstawione w "Legendzie o św. Aleksym"
- legendy, żywoty świętych - hagiografia (żywotopisarstwo)
- inny przykład świętego-ascety - św. Franciszek
- również pochodził z bogatej rodziny
- rozdał cały swój majątek
- wędrował głosząc kazania i pomagając ludziom
- głosił pochwałę wszystkich stworzeń
- jego życie opisane w "Kwiatkach św. Franciszka"
- siostrzeniec Karola Wielkiego, dowodził tylną strażą jego wojsk, zaatakowany przez Saracenów nie wezwał pomocy i zginął na polu walki
- przestrzegał etosu rycerskiego - honor nie pozwolił mu wezwać pomocy, gdyż mógłby zostać posądzony o tchórzostwo
- patriota - wierny królowi i ojczyźnie
- walczył w obronie wiary chrześcijańskiej
- waleczny, mężny, ambitny
- przedstawiony w sposób wyidealizowany
- średniowiecze - rozwój kultury rycerskiej
- kultywowanie rycerskich obyczajów: pasowanie na rycerza, pojedynki, turnieje, kult kobiet, kult miecza - nadawanie mu imienia
- chanson de geste - "pieśni o czynach"; opiewały czyny wielkich bohaterów, rycerzy, królów
- eposy rycerskie, np. "pieśń o Rolandzie", "Legenda o królu Arturze i rycerzach okrągłego stołu"
- romanse rycerskie - "Dzieje Tristana i Izoldy"
- Dobry władca - Bolesław Chrobry, Bolesław Krzywousty przedstawieni w "Kronice" Galla Anonima
- mężni, waleczni - Bolesław Chrobry zdobył Czechy i Morawy, Bolesław Krzywousty walczył z Niemcami
- sprawiedliwi
- dbający o podanych (król - ojciec poddanych)
- walczyli w obronie religii chrześcijańskiej
- hojni, gościnni
- dobro kraju stawiali na pierwszym miejscu
- idealni władcy w literaturze średniowiecza - Karol Wielki, król Artur
Motyw miłości w średniowieczu
- ,,Dzieje Tristana i Izoldy,,
- francuski, anonimowy romans rycerski
- oparty na celtyckim podaniu
- Tragiczna miłość Tristana, siostrzeńca króla Marka do Izoldy, żony króla
- kochankowie wypili przypadkowo eliksir miłości - ich uczucie było niezależne od nich, nie mogli mu zapobiec ani go stłumić
- spotykali się potajemnie, mimo wyrzutów sumienia, nie mogli bez siebie żyć
- gdy umarli, na grobie Tristana wyrósł krzew, który wrósł w grób Izoldy
- miłość - uczucie fatalne, będące powodem cierpienia i nieszczęścia ale niemożliwe do stłumienia, pokonania, silniejsze od śmierci
- podobna koncepcja miłości w historii Abelarda i Heloizy
- średniowieczny romans
- Abelard filozof, brał udział w sporze o uniwersalia
- zakochał się z wzajemnością w swojej uczennicy, dziewczyna zaszła w ciążę i wzięli ślub
- wuj Heloizy nasłał na Abelarda zbójców, którzy go pobili i wykastrowali
- kochankowie zamknęli się w klasztorach, jednak cały czas pisali do siebie listy miłosne, ich uczucie nie wygasło
Motyw śmierci w średniowieczu
- śmierć w była bardzo częstym motywem w średniowiecznej sztuce ze względu na zainteresowanie sferą duchową
- przedstawiana często w sposób upersonifikowany, jako rozkładające się zwłoki kobiety lub jako szkielet z kosą
- motyw dance macabre - "taniec śmierci" - Śmierć prowadząca korowód, uczestniczą w nieludzie różnych stanów społecznych
- wobec śmierci wszyscy ludzie są równi, nie ma podziałów obowiązujących na ziemi
- śmierć jest okrutna i bezwzględna, nie da się jej uniknąć
- scena śmierci w "Pieśni o Rolandzie"
- ma charakter symboliczny
- Roland cały czas modli się, żałuje za grzechy i wyznaje wiarę
- umiera na wzgórzu jak Chrystus
- jego duszę zabierają aniołowie
- umiera jak idealny patriota i chrześcijanin
Architektura średniowieczna
- miała charakter symboliczny - przekazywała prawdy filozoficzne
- pełniła rolę służebną wobec religii
- miała za zadanie pouczać niepiśmiennych wiernych, przekazywać im naukę Kościoła
- styl romański (XI/XIII wiek)
- grube mury, małe okna
- proste bryły, kościoły na planie krzyża łacińskiego
- miały wyrażać pogląd o harmonii panującej w świecie stworzonym przez Boga
- styk gotycki (XIII/XV wiek)
- wysokie, strzeliste budowle, ostre łuki
- wieżyczki
- wysokie okna zdobione witrażami
- sklepienie krzyżowo - żebrowe
- miały przypominać wiernym, że musza kierować swe myśli ku górze, ku Bogu
Gatunki literatury średniowiecznej
- pieśń, np. "Bogurodzica"
- epos rycerski, np. "Pieśń o Rolandzie", wierszowany utwór opisujący czyny rycerzy, zawierał wzorzec średniowiecznego rycerza
- romans rycerski, np. "Dzieje Tristana i Izoldy", zawiera średniowieczny model miłości
- hagiografia (żywotopisarstwo) - żywoty, legendy o świętych
- dialog - "Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią"
- plankt (lament, żal) - utwór żałobny, wyrażający cierpienie, np. "Żale Matki Bożej pod krzyżem"