Nie ma jednoznacznej i pewnej odpowiedzi na pytanie, które zostało zawarte w temacie: Czy świat bez reklamy mógłby być lepszy? Myślę, że to zależy od tego komu takie pytanie zadamy. Każdy człowiek ma swoje poglądy, dlatego możemy uzyskać różne odpowiedzi. Będą one na pewno zależały od wieku i wykształcenia takiej osoby. Innej odpowiedzi udzieli nam na nie osoba z dużym doświadczeniem życiowym, potrafiąca myśleć niezależnie i posiadająca już własne, ukształtowane poglądy, a innej osoba młoda, która dopiero poznaje świat i nie potrafi jeszcze spojrzeć na niego z dystansu.
W dzisiejszym świecie reklama jest zjawiskiem wszechobecnym - spotykamy się z nią w mediach i na ulicach. Nie ma takiej dziedziny życia, której by on nie dotyczyła. Ludzie coraz częściej próbują uniknąć kontaktu z reklamą, ale jest to coraz trudniejsze. Dlatego nieustannie poddajemy się jej wpływowi, a produkty, które kupujemy są najczęściej wynikiem naszej słabości i ulegania sile reklamy.
Obecnie spotykamy się ze zjawiskiem masowego kupowania reklamowanych produktów - dzieje się tak nawet wtedy, gdy są one droższe niż tej samej jakości wyroby, które nie są reklamowane. Ludziom wydaje się, że to, co pojawi się w telewizji jest lepsze niż inne rzeczy. Dlatego właśnie reklama jest tak bardzo skuteczna. Poza tym ludzie zaczynają poddawać się modzie i kupują tylko rzeczy markowe oraz produkty uznanych na rynku firm. Przez to przestajemy wspierać nasze małe firmy, a pomagamy bogacić się producentom zagranicznym. To właśnie przykład negatywnego wpływu reklamy.
Większości ludzi zaczyna przeszkadzać także to, że przez reklamy telewizja przerywa nadawanie ciekawych programów. To właśnie najbardziej ich irytuje - mimo tego, że nie chcą oglądać reklam, zostają do tego zmuszani. Zjawisko reklamy dotyczy już wszystkich, nawet dzieci poddawane są jej wpływowi - wynikiem tego jest fakt, że chcą one, by rodzice kupowali im wyłącznie reklamowane produkty, np. drogie zabawki, firmowe ubrania czy markowe plecaki. Reklama jest właśnie w ich przypadku najbardziej skuteczna.
Oczywiście to wszystko wygląda zupełnie inaczej z perspektywy ludzi, którzy produkują reklamowane towary. Dla nich wszechobecność reklamy to dobry znak - wiedzą, że dzięki jej skuteczności uda im się bardzo dużo zarobić. Osiągną oni wtedy sukces finansowy i komercyjny. Dlatego właśnie reklama jest dla nich najlepszym, najbardziej skutecznym sposobem na zarobienie pieniędzy i zachęcenie klientów do zakupu wyprodukowanego przez nich towaru.
Moim zdaniem reklama to jedno z najbardziej niepokojących zjawisk dwudziestego wieku - powoduje ona, że ludzie tracą rozsądek i poddają się bezkrytycznie jej wpływowi. Wynikiem tego jest fakt, że kupowane są nawet szkodliwe dla zdrowia produkty. Dla ludzi coraz częściej liczy się wyłącznie chwalenie się posiadaniem reklamowanych i drogich rzeczy. Dla mnie takie działanie jest zupełnie pozbawione sensu i tak naprawdę niczemu nie służy. Wszyscy jednak poddają się wpływowi reklam, ponieważ dzięki odpowiedniej technice sprawiają one, że człowiek zaczyna myśleć o tym, że jego potrzeby mogą spełnić wyłącznie produkty, które są reklamowane. Dlatego właśnie we współczesnym świecie najbardziej rozwijają się agencje reklamowe, które opracowują odpowiednie strategie zachęcające klientów do wyboru określonego produktu - przynoszą one ogromne zyski swoim właścicielom. Dzieje się tak dlatego, że większość społeczeństwa nie ma na tyle silnej woli, żeby oprzeć się ich działaniom.
Nie można jednak pominąć, że reklama jest również ogromnym ułatwieniem w życiu. Dzięki niej możemy dowiedzieć się o istnieniu różnych towarów i wybrać takie, które nam odpowiadają, nie tracąc czasu na niepotrzebne zakupach. Dzięki niej łatwiej możemy dokonać wyboru w lawinie produktów, która nas otacza. Nie możemy jednak bezkrytycznie poddać się jej wpływowi.