Będąc w szkole, czytamy wiele lektur. Jedne podobają się nam bardziej, inne mniej. Podobnie jest z ich bohaterami - są tacy, którzy budzą naszą sympatię, innych po prostu nie lubimy. W tym wypracowaniu mam odpowiedzieć na pytanie, który z bohaterów literackich jest dla mnie wzorem. Długo zastanawiałam się nad tym problemem, ale ostatecznie wybrałam Janka Bytnara, czyli "Rudego" z powieści Aleksandra Kamińskiego Kamienie na szaniec. Swoimi argumentami będę chciała dowieść, że mój wybór był słuszny.

Przede wszystkim chciałabym podkreślić zaangażowanie Janka w życie ojczyzny. Jego patriotyzm zachwycił mnie od samego początku. Ten młody chłopiec nie wahał się ani chwili, kiedy przyszedł czas wojny i trudnych wyborów. Poświęcił swoje siły i zdrowie dla ratowania kraju, a ponieważ był zaangażowany w tzw. Mały Sabotaż, gestapowcy schwytali go i skatowali.

Przy okazji chciałam zwrócić uwagę na inną cechę charakteru Bytnara, a mianowicie na jego odwagę. Mimo ogromnych cierpień, jakich doznawał od Gestapo, pozostał wierny ojczyźnie i swoim przyjaciołom. Wolał umrzeć niż zdradzić ich tajemnice. Mimo młodego wieku, wiedział dobrze, że prawda, uczciwość i wierność są najważniejsze. Wiedział, że są ważniejsze nawet od samego życia.

Do tych cech warto dodać jeszcze jedną - wytrwałość, z jaką "Rudy" zdobywał wiedzę. W ciężkich czasach wojny zasługuje to na szczególne wyróżnienie. W wolnych chwilach, Janek chwytał za książkę i uczył się matematyki, przypominał sobie najważniejsze fakty z historii Polski. Pomogło mu to na pewno ukształtować swoją osobowość. Człowiekowi wykształconemu jest łatwiej zapanować nad sobą i swoim charakterem, szczególnie w chwilach tak ciężkich, jakie on przeżył.

Podsumowując, mogę z pełnym przekonaniem stwierdzić, że dokonałam słusznego wyboru. Jan Bytnar to chłopiec, z którego przykład powinni brać wszyscy młodzi zarówno dziś, jak i w przyszłych pokoleniach. Jego odwaga, patriotyzm i ciągła praca nad sobą to cechy, jakie posiadać powinien każdy. Mam nadzieję, że wkrótce stanie się on wzorem dla całej młodzieży.