1. Zerwanie z zasadą trzech jedności: miejsca (akcja rozgrywa się w wielu miejscach na raz), czasu (akcja nie zawiera się w dobie, bo np. rządy Makbeta liczą siedemnaście lat), akcji (pojawia się wiele wątków).
  2. Modyfikacja nakazu decorum. Szekspir jako jeden z pierwszych ukazuje sceny, które opierają się na komizmie sytuacyjnym i słownym.
  3. Rezygnacja z mimesis - wprowadzenie do dramatu fantastyki i świata nadrealnego.
  4. Dramaty Szekspira składają się z: powstania akcji, pojawieniu się konfliktu, najgłębszego kryzysu i rozplatania problemów akcji.
  5. Świat realny łączy się i przenika z nierealnym. Pojawią się pierwsze znamiona fantastyki. Oba te światy mają na siebie wzajemny wpływ.
  6. Ukazanie bohatera od strony jego psychologicznych zmagań ze światem i jego problemami. Brak bohaterów bez skazy.
  7. Pojawiają się sceny grupowe, zbiorowe, a których to postacie wyrażają swoje opinie na forum wszystkich.
  8. Fatum przestaje być główną siłą sprawczą losów jednostki. Człowiek jako pan swego życia.
  9. Brak do tej pory niezaprzeczalnie obowiązującego podziału antycznego dramatu na: prologos, parodos, epizodion, stasimon, eksodos.
  10. Szekspir zaczyna pisać niektóre partie dramatu prozą.