"Nowa szkoła" to miesięcznik społeczno-pedagogiczny, poruszający problem wychowania ucznia nie tylko w szkole, ale także i poza nią. Autorzy związani z tym czasopismem mają za sobą wieloletnie doświadczenie nauczycielskie.

"Komunikacja niewerbalna w nauczaniu i wychowaniu" artykuł Pauliny Muchy, który podejmuje zagadnienie języka ciała, i tego, w jaki sposób jest on wykorzystywany w dzisiejszym świecie. Autorka wysnuła tezę, iż ani nauczyciele ani uczniowie nie są świadomi, jak działa komunikacja niewerbalna, język ciała. Stawia również pytanie o to, jak można zastosować w procesie wychowawczym ten proces.

Przy pierwszym, pobieżnym kontakcie liczy się efekt "pierwszego spojrzenia", innymi słowy" jak cię widzą, tak cię piszą". W pułapkę takiego pobieżnego oglądu, oceniania tylko z pozoru mogą wpaść zarówno nauczyciele jak i uczniowie. Interakcje natomiast mogą działać w obie strony. Jeżeli nauczyciel wytworzy sobie w umyśle obraz pilnego ucznia, bo za takiego go uznał przy pierwszym kontakcie, nawet wtedy, gdy uczeń nie będzie spełniał nadziei w nim pokładanych, nauczyciel może traktować go polubownie, lub na odwrót, jeśli nauczyciel wygeneruje sobie obraz ucznia leniwego, nie przykładającego się do obowiązków, za takiego go będzie uważał,. Równie ważne są gesty, które mogą wiele zmienić w kontaktach pomiędzy stronami. Czasami pozornie nieznaczący gest, słowo, mimika twarzy mogą spowodować niechęć uczniów do nauczyciela i odwrotnie. Pomimo nieraz dobrych chęci zachowanie nauczyciela może zostać źle odebrane.

Autorka wysnuwa twierdzenie, iż "komunikacja niewerbalna to około 85% naszego przekazu" , można więc wykorzystać ją do celów wychowawczych, podczas prowadzenia lekcji czy innych zajęć szkolnych. Paulina Mucha zwraca również uwagę na sposób mówienia, intonację, tembr głosu, co jest bardzo istotne w znajdowaniu porozumienia miedzy pedagogiem a uczniem. Jeśli nauczyciel nie będzie zwracał się w odpowiedni sposób do ucznia, spowoduje jego zniechęcenie czy nawet frustrację. Jako przykład podaje autorka zdarzenie przypadek, kiedy pedagog chwali swoich uczniów, ale czyni to w sposób wyniosły i ironiczny. Wiadomo, że taka pochwała nie odniesie zamierzonego skutku.

Komunikacja niewerbalna posłużyć może również podczas dyskusji na lekcji, dzięki odpowiedniemu podejściu nauczyciela uczniowie poczują się pełnoprawnymi uczestnikami( a zarazem po trosze organizatorami) lekcji.

Komunikacja niewerbalna ma zastosowanie nie tylko w trudnych relacjach nauczyciel- uczeń, ale także może także pomóc w procesie wychowania, gdyż "wychowanie to duchowe spotkanie dwóch podmiotów, z których każdy wychowuje się nawzajem".