1.  Lekcja języka polskiego w szkole w Klerykowie.

2.  Prowadzący zajęcia: profesor Sztetter

3.  Przebieg zajęć:

a.  Tłumaczenie wiersza Czajkowskiego „Pająk” na język rosyjski,

b. Przedstawienie nowego ucznia – Bernarda Zygiera,

c.  Przepytanie nowego ucznia: zadanie przeczytania fragmentu podręcznika; opowiedzenie o literaturze polskiej, opis powstania listopadowego w języku rosyjskim; recytacja „Reduty Ordona” Adama Mickiewicza przez Bernarda Zygiera.

4.  Opinia o sposobie prowadzenia lekcji:

Lekcja została przeprowadzona schematycznie, z wykorzystaniem podręcznika profesora Wierzbowskiego. Początkowa część lekcji polegała na doskonaleniu znajomości języka rosyjskiego poprzez przekład utworu Czajkowskiego „Pająk”. Druga część lekcji została poświęcona na zapoznanie nowego ucznia, Bernarda Zygiera. Została sprawdzona jego umiejętność czytania i mówienia w języku rosyjskim. Lekcja zakończona została recytacją utworu Adama Mickiewicza „Reduta Ordona”. Nauczyciel nie potrafi zainteresować sobą i przedmiotem uczniów, którzy byli znudzeni i niechętni. Druga część lekcji ożywiła klasę. Lekcja poprowadzona została schematycznie, nieciekawie.