STAROŻYTNOŚĆ
- Na podstawie znanych ci utworów udowodnij, że mitologia grecka stanowi bogactwo motywów literackich.
- Na podstawie wybranych przykładów wykaż, że Biblia jest nośnikiem motywów literackich.
- Przeprowadź analizę cech charakterystycznych Biblii i mitologii na zasadzie wskazania występujących między nimi różnic i podobieństw.
- Scharakteryzuj tragedię grecką opisując znaczenie pojęcia, genezę jej powstania i najwybitniejszych tragików. Wymień znane ci utwory tego gatunku.
- Zanalizuj cechy epopei odwołując się do twórczości Homera.
- W oparciu o treści biblijne przedstaw motyw miłości.
- Omów różne ujęcia motywu wiary i religii w odniesieniu do literatury starożytnej.
- Najwybitniejsi myśliciele starożytni - przedstaw na wybranych przykładach siłę oddziaływania filozofii antycznej na literaturę.
ŚREDNIOWIECZE
- Zaprezentuj średniowieczne wzorce osobowe i opisz jeden z nich wykorzystując wybrane przykłady ze znanych ci utworów.
- Legenda o świętym Aleksym, a Kwiatki świętego Franciszka - oceń postawy głównych bohaterów w utworach. Na czym polegały różnice w ich postrzeganiu Boga?
- Odwołując się do znanych ci utworów, omów motyw cierpienia w literaturze średniowiecznej.
- Memento mori, Dance macabre, Praeparatio ad mortem, Ars moriendi - podaj znaczenie wymienionych myśli przewodnich epoki oraz postaraj się określić źródło, z którego wykształcił się średniowieczny światopogląd.
- Przeprowadź analizę Bogurodzicy jako pieśni religijnej i narodowej. Wymień i omów znane ci zabytki literatury staropolskiej.
- Chanson de geste - określ cechy charakterystyczne gatunku na podstawie Pieśni o Rolandzie.
RENESANS
- Omów filozofię epoki renesansowej. Przeciwko czemu buntowali się jej przedstawiciele? Jaki był cel ich dążeń?
- Na podstawie znanych ci utworów Mikołaja Reja udowodnij, że realizował on ideał szlachcica - ziemianina nie tylko w swoich dziełach, ale również w życiu.
- Wymień i scharakteryzuj dzieła renesansowej publicystyki.
- Wyjaśnij zjawisko manieryzmu i wskaż, które utwory Renesansu naznaczone są cechami wspomnianego nurtu.
- Przeprowadź analizę cech szekspirowskiego dramatu na przykładzie wybranego dzieła autora.
- Udowodnij, iż twórczość Jana Kochanowskiego jest skarbnicą informacji o życiu poety.
- Odprawa posłów greckich - czy to jeszcze jedna tragedia antyczna opowiadająca o zamierzchłych czasach, czy też nośnik licznych metafor mających odzwierciedlenie w ówczesnej rzeczywistości? Na podstawie posiadanych przez ciebie wiadomości przedstaw swoje stanowisko na ten temat.
- W oparciu o fraszki Jana Kochanowskiego omów cechy tego gatunku literackiego.
- Tragedia Romeo i Julia, a jej ekranizacje filmowe. Zaprezentuj różnice między przekazem literackim, a obrazowym dzieła. Który z nich twoim zdaniem bardziej trafia do odbiorcy?
BAROK
- Reformacja, a kontrreformacja. Na podstawie znanych ci faktów historycznych przedstaw zachodzące wówczas procesy. W jaki sposób odcisnęły one swe piętno na literaturze baroku?
- W oparciu o znane ci utwory przedstaw główne nurty poetyckie polskiego baroku.
- Ironia i groteska w komediach Moliera. Przedstaw cechy twórczości pisarza na podstawie wybranego dzieła.
- W oparciu o utwory Jana Chryzostoma Paska i Wacława Potockiego przedstaw wizerunek szlachty sarmackiej w oczach ówczesnych obserwatorów.
OŚWIECENIE
- Przedstaw chronologię okresu Oświecenia uwzględniając znaczące przeobrażenia ówczesnego światopoglądu oraz najważniejsze wydarzenia z tym związane. Wymień największe dzieła epoki.
- Główne prądy artystyczne epoki Oświecenia. Scharakteryzuj jeden z nich omawiając szczegółowo jego przedstawicieli i ich dzieła.
- Zaprezentuj założenia wolterianizmu, jaka jest geneza tej filozofii? Od kogo ona pochodzi? Omów zagadnienie na podstawie powiastki Kandyd, czyli optymizm.
- Monachomachia i Antymonachomachia - dlaczego powstały? Przedstaw cele jakie przyświecały autorowi podczas tworzenia obu satyr. Jakie znasz inne utwory Ignacego Krasickiego z tego gatunku?
- Puławski sentymentalizm. Kto był jego najwybitniejszym przedstawicielem? Omów jeden z wybranych utworów.
- Losy Mazurka Dąbrowskiego - jakie było znaczenie Pieśni… dla ludzi Oświecenia, a w jaki sposób odbierana jest przez współczesnych? Przedstaw swoje stanowisko w tej kwestii.
- Omów znaczenie oświeceniowego teatru w oparciu o sylwetki najwybitniejszych komediopisarzy epoki. Zaprezentuj jeden z wybranych utworów.
- Wymień oświeceniowych działaczy publicystycznych oraz tytuły ich dzieł. Jaką odegrali rolę w kształtowaniu ówczesnego życia politycznego?
ROMANTYZM
- Jakie znasz typy bohaterów romantycznych? zaprezentuj utwory w których występuje każdy z nich.
- Giaur G. G. Byrona - czyli między miłością, a nienawiścią. Przedstaw główne założenia utworu oraz jego problematykę.
- Na czym polegała przemiana Gustawa w III cz. Dziadów? Omów znaczenie i sens Wielkiej Improwizacji.
- Mickiewiczowska twórczość okresu rosyjskiego - jakie nowe koncepcje i doświadczenia wniosła do literatury polskiego Romantyzmu?
- Przedstaw jedną z mickiewiczowskich ballad wymieniając i charakteryzując przy tym jej cechy gatunkowe.
- Na czym polegała odmienność w postrzeganiu rzeczywistości między twórcami Wielkiej Emigracji, a pisarzami krajowymi? Jakie przeszkody ograniczały rozwój obu grup?
- Na przykładzie wybranego utworu wytłumacz pojęcie mesjanizmu. Czy był zjawiskiem charakterystycznym jedynie dla Polski?
- "Macie bowiem wiedzieć, że są dwa sposoby walczenia - trzeba być lisem i lwem." Machiavelli. Na podstawie powieści poetyckiej: Konrad Wallenrod udowodnij trafność motta utworu.
- Uwzględniając motyw tańca zaprezentuj problematykę Pana Tadeusza. W jakim celu Adam Mickiewicz posłużył się takim chwytem literackim?
- Kordian Juliusza Słowackiego, a III cz. Dziadów Adama Mickiewicza - jakie powiązania tkwią między tymi utworami oraz ich autorami? Wykorzystaj znane ci fakty biograficzne poetów.
- Omów podobieństwa i różnice między postacią Zygmunta Krasińskiego, a postacią Orcia z Nie - Boskiej komedii.
- Jakie ideały przyświecały K. C. Norwidowi podczas tworzenia cyklu Vade - mecum? Wybierz spośród niego trzy utwory i omów je.
- Groteska według Aleksandra Fredry. Jakie zjawiska parodiował w swoich komediach? Przedstaw je na przykładzie dwóch wybranych dzieł pisarza.
- Przeprowadź charakterystykę powieści epistolarnej na podstawie Cierpień młodego Wertera J. W. Goethego.
POZYTYWIZM
- Zaprezentuj główne prądy i założenia epoki pozytywizmu na podstawie sylwetek bohaterów Lalki Bolesława Prusa.
- Omów zjawisko utylitaryzmu wykorzystując znane ci utwory pozytywistyczne.
- Apologia dziecka w nowelach Marii Konopnickiej. Przedstaw różnorodność kreacji motywu dzieciństwa na podstawie znanych ci utworów autorki.
- Omów kwestię żydowską przedstawioną w dziełach pozytywistycznych pisarzy.
- Sachem jako utwór paraboliczny. Omów problematykę dzieła i jego genezę.
- Przedstaw motyw zła na podstawie Powracającej fali Bolesława Prusa. Przeprowadź charakterystykę bohaterów pozytywnych i negatywnych utworu.
- Idea pracy organicznej i pracy u podstaw. Przedstaw właściwości podanych zjawisk na podstawie znanych ci utworów pozytywistycznych.
- Na podstawie wybranych utworów scharakteryzuj postacie emancypantek epoki pozytywizmu. Jakimi cechami odznaczały się bohaterki oraz jak udało im się uwolnić od stereotypu "żony modnej"?
- Przeprowadź charakterystykę pozytywistycznej arystokracji na podstawie Lalki Bolesława Prusa i Ojca Goriot Honoriusza Balzac'a. Jakie skutki społeczno - polityczne miało ich postępowanie?
- Twórczość Adama Asnyka jako poezja apelu. Jakie przesłania na miarę ówczesnej epoki pragnął przekazać artysta w swoich wierszach?
MŁODA POLSKA
- Zaprezentuj główne nurty artystyczne oraz charakterystyczne zjawiska modernizmu. Jakie były założenia działaczy młodopolskich?
- Przedstaw kierunki filozoficzne Młodej Polski wykorzystując w tym celu najbardziej charakterystyczne utwory.
- Wytłumacz znaczenie pojęcia 'nirwana'. Wymień utwory w których jest o niej mowa i scharakteryzuj jeden z nich.
- Nawiązując do tragifarsy Gabrieli Zapolskiej udowodnij, iż zjawisko dulszczyzny jest wciąż aktualne, mimo iż zmieniły się realia otaczającej rzeczywistości.
- Omów symbolikę zastosowaną w Weselu Stanisława Wyspiańskiego. udowodnij, że znajdujące się w dramacie znaki mają swoje odzwierciedlenie w faktycznych sytuacjach, ludziach i przedmiotach.
- Wesele jako dramat symboliczny - jaka była geneza i cel powstania utworu?
- Stanisława Bozowska, a Paweł Obarecki- porównaj głównych bohaterów noweli Stefana Żeromskiego. Który z nich jest bliższy twoim przekonaniom i postawie życiowej?
- Nurt dekadencki wpisany w twórczość Kazimierza Przerwy - Tetmajera. Omów dwa znane ci utwory autora i zaprezentuj idee w nich zawarte.
- W oparciu o wybrane utwory liryczne udowodnij, iż Kazimierz Przerwa - Tetmajer jest odnowicielem polskiej poezji erotycznej.
- Katastrofizm i prometeizm wpisany w Hymny Jana Kasprowicza. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Udowodnij, iż postać świętego Franciszka z Asyżu stała się inspiracją dla twórczości Leopolda Staffa.
- Motyw ludowości w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta, przedstaw ideały zawarte w utworze.
- Wytłumacz na czym polegała bezdomność bohaterów powieści Stefana Żeromskiego. Jakie realia wpłynęły na ich postawy życiowe?
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE
- Najwięksi katastrofiści okresu międzywojennego. Jakie pobudki nimi kierowały? Przedstaw zagadnienie na wybranym utworze.
- Ugrupowania poetyckie okresu międzywojennego. Scharakteryzuj je, wymień ich założenia i najwybitniejszych członków.
- Omów etapy twórczości Juliana Tuwima wykorzystując w tym celu odpowiednie utwory.
- Czego symbolem była kamienica Cecylii Kolichowskiej w powieści Zofii Nałkowskiej? Przeprowadź charakterystykę jej mieszkańców.
- "[…]musi cos przecież istnieć. Jakaś granica, za którą nie wolno przejść, za którą przestaje się być sobą[…]" - wytłumacz główne przesłanie powieści Zofii Nałkowskiej. W jaki sposób koresponduje ono z postępowaniem bohaterów utworu?
- Biurokracja jako żywioł trawiący człowieczeństwo - za pomocą odpowiednich argumentów udowodnij prawdziwość tego stwierdzenia, odwołując się przy tym do parabolicznej powieści: Proces Franza Kafki.
- Arkadyjskie "szklane domy" w powieści Stefana Żeromskiego. Na czym polegał ich mit i w jaki sposób się narodził? Omów problematykę utworu.
- Bunt wpisany w postawę życiową Witolda Gombrowicza. Przeciwko czemu protestował? Przedstaw zagadnienie na podstawie znanych ci dzieł pisarza.
- Najmniejszy teatrzyk świata Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego - przeprowadź charakterystykę utworów na wybranych przykładach i określ jakie kwestie są w nich parodiowane.
LITERATURA WSPÓŁCZESNA
- Literatura obozowa- omów jej cechy charakterystyczne na wybranych przykładach.
- Na czym polegała tragedia twórców urodzonych w okresie międzywojennym? Jak ich nazywano? Wymień najważniejszych przedstawicieli spośród nich.
- Jakie gatunki literackie stały się najbardziej popularne w epoce współczesnej? Podaj przyczyny takiego stanu odwołując się do wybranych utworów.
- Zapiski z domu umarłych Fiodora Dostojewskiego, a Inny świat Gustawa Herlinga - Grudzińskiego. Co łączy te dwa utwory? Dlaczego mottem drugiej z wymienionych powieści jest cytat z pierwszego utworu?
- Totalitaryzm w ujęciu G. Orwell'a - omów cechy charakterystyczne powieści parabolicznej na podstawie twórczości autora.
- Na podstawie wybranych utworów zaprezentuj idee oraz wartości wpisane w poezję Zbigniewa Herberta.
- Egzystencjalizm w twórczości Alberta Camus'a. Odwołując się do znanych ci utworów przedstaw argumenty za i przeciw teorii, iż pisarz był wyznawcą tej filozofii.
- Problematyka Rozmów z katem Kazimierza Moczarskiego. W jaki sposób powstało wspomniane dzieło i co autor pragnie w nim udowodnić?
- Podaj znaczenie tytułu powieści Andrzeja Szczypiorskiego - Początek. Określ jaka jest myśl przewodnia utworu oraz w jaki sposób został on skomponowany.
- Omów cechy twórczości Marka Hłaski na podstawie wybranego opowiadania.
- Na czym polega odmienność twórczości Mirona Białoszewskiego na tle sztuki pozostałych artystów epoki? Omów kwestię na podstawie Pamiętnika z powstania warszawskiego.
- Motyw wędrówki zawarty w Małej Apokalipsie Tadeusza Konwickiego - jaki jest cel podróży głównego bohatera?
- Przedstaw rzeczywistość socrealistyczną na podstawie trzech wybranych utworów współczesnych.
- Popiół czy diament? Jakie według ciebie są motywy postępowania Jerzego Andrzejewskiego? Po czyjej stronie zamieszcza on swoją powieść i jakie są jej przesłania?
- Przeprowadź charakterystykę bohaterów Tanga Sławomira Mrożka. Przedstaw problematykę utworu, co oznacza w nim tytułowe 'tango'?
- Poeci Nowej Fali- jakie są korzenie ich pokolenia? Jakie towarzyszą im ważne wydarzenia historyczne, tak silnie odciśnięte piętnem na ich twórczości?
- Wymień literackich laureatów nagrody Nobla oraz omów postać i twórczość jednego z nich.