STAROŻYTNOŚĆ

  1. Na podstawie znanych ci utworów udowodnij, że mitologia grecka stanowi bogactwo motywów literackich.
  2. Na podstawie wybranych przykładów wykaż, że Biblia jest nośnikiem motywów literackich.
  3. Przeprowadź analizę cech charakterystycznych Biblii i mitologii na zasadzie wskazania występujących między nimi różnic i podobieństw.
  4. Scharakteryzuj tragedię grecką opisując znaczenie pojęcia, genezę jej powstania i najwybitniejszych tragików. Wymień znane ci utwory tego gatunku.
  5. Zanalizuj cechy epopei odwołując się do twórczości Homera.
  6. W oparciu o treści biblijne przedstaw motyw miłości.
  7. Omów różne ujęcia motywu wiary i religii w odniesieniu do literatury starożytnej.
  8. Najwybitniejsi myśliciele starożytni - przedstaw na wybranych przykładach siłę oddziaływania filozofii antycznej na literaturę.

ŚREDNIOWIECZE

  1. Zaprezentuj średniowieczne wzorce osobowe i opisz jeden z nich wykorzystując wybrane przykłady ze znanych ci utworów.
  2. Legenda o świętym Aleksym,Kwiatki świętego Franciszka - oceń postawy głównych bohaterów w utworach. Na czym polegały różnice w ich postrzeganiu Boga?
  3. Odwołując się do znanych ci utworów, omów motyw cierpienia w literaturze średniowiecznej.
  4. Memento mori, Dance macabre, Praeparatio ad mortem, Ars moriendi - podaj znaczenie wymienionych myśli przewodnich epoki oraz postaraj się określić źródło, z którego wykształcił się średniowieczny światopogląd.
  5. Przeprowadź analizę Bogurodzicy jako pieśni religijnej i narodowej. Wymień i omów znane ci zabytki literatury staropolskiej.
  6. Chanson de geste - określ cechy charakterystyczne gatunku na podstawie Pieśni o Rolandzie.

RENESANS

  1. Omów filozofię epoki renesansowej. Przeciwko czemu buntowali się jej przedstawiciele? Jaki był cel ich dążeń?
  2. Na podstawie znanych ci utworów Mikołaja Reja udowodnij, że realizował on ideał szlachcica - ziemianina nie tylko w swoich dziełach, ale również w życiu.
  3. Wymień i scharakteryzuj dzieła renesansowej publicystyki.
  4. Wyjaśnij zjawisko manieryzmu i wskaż, które utwory Renesansu naznaczone są cechami wspomnianego nurtu.
  5. Przeprowadź analizę cech szekspirowskiego dramatu na przykładzie wybranego dzieła autora.
  6. Udowodnij, iż twórczość Jana Kochanowskiego jest skarbnicą informacji o życiu poety.
  7. Odprawa posłów greckich - czy to jeszcze jedna tragedia antyczna opowiadająca o zamierzchłych czasach, czy też nośnik licznych metafor mających odzwierciedlenie w ówczesnej rzeczywistości? Na podstawie posiadanych przez ciebie wiadomości przedstaw swoje stanowisko na ten temat.
  8. W oparciu o fraszki Jana Kochanowskiego omów cechy tego gatunku literackiego.
  9. Tragedia Romeo i Julia, a jej ekranizacje filmowe. Zaprezentuj różnice między przekazem literackim, a obrazowym dzieła. Który z nich twoim zdaniem bardziej trafia do odbiorcy?

BAROK

  1. Reformacja, a kontrreformacja. Na podstawie znanych ci faktów historycznych przedstaw zachodzące wówczas procesy. W jaki sposób odcisnęły one swe piętno na literaturze baroku?
  2. W oparciu o znane ci utwory przedstaw główne nurty poetyckie polskiego baroku.
  3. Ironia i groteska w komediach Moliera. Przedstaw cechy twórczości pisarza na podstawie wybranego dzieła.
  4. W oparciu o utwory Jana Chryzostoma Paska i Wacława Potockiego przedstaw wizerunek szlachty sarmackiej w oczach ówczesnych obserwatorów.

OŚWIECENIE

  1. Przedstaw chronologię okresu Oświecenia uwzględniając znaczące przeobrażenia ówczesnego światopoglądu oraz najważniejsze wydarzenia z tym związane. Wymień największe dzieła epoki.
  2. Główne prądy artystyczne epoki Oświecenia. Scharakteryzuj jeden z nich omawiając szczegółowo jego przedstawicieli i ich dzieła.
  3. Zaprezentuj założenia wolterianizmu, jaka jest geneza tej filozofii? Od kogo ona pochodzi? Omów zagadnienie na podstawie powiastki Kandyd, czyli optymizm.
  4. MonachomachiaAntymonachomachia - dlaczego powstały? Przedstaw cele jakie przyświecały autorowi podczas tworzenia obu satyr. Jakie znasz inne utwory Ignacego Krasickiego z tego gatunku?
  5. Puławski sentymentalizm. Kto był jego najwybitniejszym przedstawicielem? Omów jeden z wybranych utworów.
  6. Losy Mazurka Dąbrowskiego - jakie było znaczenie Pieśni… dla ludzi Oświecenia, a w jaki sposób odbierana jest przez współczesnych? Przedstaw swoje stanowisko w tej kwestii.
  7. Omów znaczenie oświeceniowego teatru w oparciu o sylwetki najwybitniejszych komediopisarzy epoki. Zaprezentuj jeden z wybranych utworów.
  8. Wymień oświeceniowych działaczy publicystycznych oraz tytuły ich dzieł. Jaką odegrali rolę w kształtowaniu ówczesnego życia politycznego?

ROMANTYZM

  1. Jakie znasz typy bohaterów romantycznych? zaprezentuj utwory w których występuje każdy z nich.
  2. Giaur G. G. Byrona - czyli między miłością, a nienawiścią. Przedstaw główne założenia utworu oraz jego problematykę.
  3. Na czym polegała przemiana Gustawa w III cz. Dziadów? Omów znaczenie i sens Wielkiej Improwizacji.
  4. Mickiewiczowska twórczość okresu rosyjskiego - jakie nowe koncepcje i doświadczenia wniosła do literatury polskiego Romantyzmu?
  5. Przedstaw jedną z mickiewiczowskich ballad wymieniając i charakteryzując przy tym jej cechy gatunkowe.
  6. Na czym polegała odmienność w postrzeganiu rzeczywistości między twórcami Wielkiej Emigracji, a pisarzami krajowymi? Jakie przeszkody ograniczały rozwój obu grup?
  7. Na przykładzie wybranego utworu wytłumacz pojęcie mesjanizmu. Czy był zjawiskiem charakterystycznym jedynie dla Polski?
  8. "Macie bowiem wiedzieć, że są dwa sposoby walczenia - trzeba być lisem i lwem." Machiavelli. Na podstawie powieści poetyckiej: Konrad Wallenrod udowodnij trafność motta utworu.
  9. Uwzględniając motyw tańca zaprezentuj problematykę Pana Tadeusza. W jakim celu Adam Mickiewicz posłużył się takim chwytem literackim?
  10. Kordian Juliusza Słowackiego, a III cz. Dziadów Adama Mickiewicza - jakie powiązania tkwią między tymi utworami oraz ich autorami? Wykorzystaj znane ci fakty biograficzne poetów.
  11. Omów podobieństwa i różnice między postacią Zygmunta Krasińskiego, a postacią Orcia z Nie - Boskiej komedii.
  12. Jakie ideały przyświecały K. C. Norwidowi podczas tworzenia cyklu Vade - mecum? Wybierz spośród niego trzy utwory i omów je.
  13. Groteska według Aleksandra Fredry. Jakie zjawiska parodiował w swoich komediach? Przedstaw je na przykładzie dwóch wybranych dzieł pisarza.
  14. Przeprowadź charakterystykę powieści epistolarnej na podstawie Cierpień młodego Wertera J. W. Goethego.

POZYTYWIZM

  1. Zaprezentuj główne prądy i założenia epoki pozytywizmu na podstawie sylwetek bohaterów Lalki Bolesława Prusa.
  2. Omów zjawisko utylitaryzmu wykorzystując znane ci utwory pozytywistyczne.
  3. Apologia dziecka w nowelach Marii Konopnickiej. Przedstaw różnorodność kreacji motywu dzieciństwa na podstawie znanych ci utworów autorki.
  4. Omów kwestię żydowską przedstawioną w dziełach pozytywistycznych pisarzy.
  5. Sachem jako utwór paraboliczny. Omów problematykę dzieła i jego genezę.
  6. Przedstaw motyw zła na podstawie Powracającej fali Bolesława Prusa. Przeprowadź charakterystykę bohaterów pozytywnych i negatywnych utworu.
  7. Idea pracy organicznej i pracy u podstaw. Przedstaw właściwości podanych zjawisk na podstawie znanych ci utworów pozytywistycznych.
  8. Na podstawie wybranych utworów scharakteryzuj postacie emancypantek epoki pozytywizmu. Jakimi cechami odznaczały się bohaterki oraz jak udało im się uwolnić od stereotypu "żony modnej"?
  9. Przeprowadź charakterystykę pozytywistycznej arystokracji na podstawie Lalki Bolesława Prusa i Ojca Goriot Honoriusza Balzac'a. Jakie skutki społeczno - polityczne miało ich postępowanie?
  10. Twórczość Adama Asnyka jako poezja apelu. Jakie przesłania na miarę ówczesnej epoki pragnął przekazać artysta w swoich wierszach?

MŁODA POLSKA

  1. Zaprezentuj główne nurty artystyczne oraz charakterystyczne zjawiska modernizmu. Jakie były założenia działaczy młodopolskich?
  2. Przedstaw kierunki filozoficzne Młodej Polski wykorzystując w tym celu najbardziej charakterystyczne utwory.
  3. Wytłumacz znaczenie pojęcia 'nirwana'. Wymień utwory w których jest o niej mowa i scharakteryzuj jeden z nich.
  4. Nawiązując do tragifarsy Gabrieli Zapolskiej udowodnij, iż zjawisko dulszczyzny jest wciąż aktualne, mimo iż zmieniły się realia otaczającej rzeczywistości.
  5. Omów symbolikę zastosowaną w Weselu Stanisława Wyspiańskiego. udowodnij, że znajdujące się w dramacie znaki mają swoje odzwierciedlenie w faktycznych sytuacjach, ludziach i przedmiotach.
  6. Wesele jako dramat symboliczny - jaka była geneza i cel powstania utworu?
  7. Stanisława Bozowska, a Paweł Obarecki- porównaj głównych bohaterów noweli Stefana Żeromskiego. Który z nich jest bliższy twoim przekonaniom i postawie życiowej?
  8. Nurt dekadencki wpisany w twórczość Kazimierza Przerwy - Tetmajera. Omów dwa znane ci utwory autora i zaprezentuj idee w nich zawarte.
  9. W oparciu o wybrane utwory liryczne udowodnij, iż Kazimierz Przerwa - Tetmajer jest odnowicielem polskiej poezji erotycznej.
  10. Katastrofizm i prometeizm wpisany w Hymny Jana Kasprowicza. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
  11. Udowodnij, iż postać świętego Franciszka z Asyżu stała się inspiracją dla twórczości Leopolda Staffa.
  12. Motyw ludowości w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta, przedstaw ideały zawarte w utworze.
  13. Wytłumacz na czym polegała bezdomność bohaterów powieści Stefana Żeromskiego. Jakie realia wpłynęły na ich postawy życiowe?

DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE

  1. Najwięksi katastrofiści okresu międzywojennego. Jakie pobudki nimi kierowały? Przedstaw zagadnienie na wybranym utworze.
  2. Ugrupowania poetyckie okresu międzywojennego. Scharakteryzuj je, wymień ich założenia i najwybitniejszych członków.
  3. Omów etapy twórczości Juliana Tuwima wykorzystując w tym celu odpowiednie utwory.
  4. Czego symbolem była kamienica Cecylii Kolichowskiej w powieści Zofii Nałkowskiej? Przeprowadź charakterystykę jej mieszkańców.
  5. "[…]musi cos przecież istnieć. Jakaś granica, za którą nie wolno przejść, za którą przestaje się być sobą[…]" - wytłumacz główne przesłanie powieści Zofii Nałkowskiej. W jaki sposób koresponduje ono z postępowaniem bohaterów utworu?
  6. Biurokracja jako żywioł trawiący człowieczeństwo - za pomocą odpowiednich argumentów udowodnij prawdziwość tego stwierdzenia, odwołując się przy tym do parabolicznej powieści: Proces Franza Kafki.
  7. Arkadyjskie "szklane domy" w powieści Stefana Żeromskiego. Na czym polegał ich mit i w jaki sposób się narodził? Omów problematykę utworu.
  8. Bunt wpisany w postawę życiową Witolda Gombrowicza. Przeciwko czemu protestował? Przedstaw zagadnienie na podstawie znanych ci dzieł pisarza.
  9. Najmniejszy teatrzyk świata Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego - przeprowadź charakterystykę utworów na wybranych przykładach i określ jakie kwestie są w nich parodiowane.

LITERATURA WSPÓŁCZESNA

  1. Literatura obozowa- omów jej cechy charakterystyczne na wybranych przykładach.
  2. Na czym polegała tragedia twórców urodzonych w okresie międzywojennym? Jak ich nazywano? Wymień najważniejszych przedstawicieli spośród nich.
  3. Jakie gatunki literackie stały się najbardziej popularne w epoce współczesnej? Podaj przyczyny takiego stanu odwołując się do wybranych utworów.
  4. Zapiski z domu umarłych Fiodora Dostojewskiego, a Inny świat Gustawa Herlinga - Grudzińskiego. Co łączy te dwa utwory? Dlaczego mottem drugiej z wymienionych powieści jest cytat z pierwszego utworu?
  5. Totalitaryzm w ujęciu G. Orwell'a - omów cechy charakterystyczne powieści parabolicznej na podstawie twórczości autora.
  6. Na podstawie wybranych utworów zaprezentuj idee oraz wartości wpisane w poezję Zbigniewa Herberta.
  7. Egzystencjalizm w twórczości Alberta Camus'a. Odwołując się do znanych ci utworów przedstaw argumenty za i przeciw teorii, iż pisarz był wyznawcą tej filozofii.
  8. Problematyka Rozmów z katem Kazimierza Moczarskiego. W jaki sposób powstało wspomniane dzieło i co autor pragnie w nim udowodnić?
  9. Podaj znaczenie tytułu powieści Andrzeja Szczypiorskiego - Początek. Określ jaka jest myśl przewodnia utworu oraz w jaki sposób został on skomponowany.
  10. Omów cechy twórczości Marka Hłaski na podstawie wybranego opowiadania.
  11. Na czym polega odmienność twórczości Mirona Białoszewskiego na tle sztuki pozostałych artystów epoki? Omów kwestię na podstawie Pamiętnika z powstania warszawskiego.
  12. Motyw wędrówki zawarty w Małej Apokalipsie Tadeusza Konwickiego - jaki jest cel podróży głównego bohatera?
  13. Przedstaw rzeczywistość socrealistyczną na podstawie trzech wybranych utworów współczesnych.
  14. Popiół czy diament? Jakie według ciebie są motywy postępowania Jerzego Andrzejewskiego? Po czyjej stronie zamieszcza on swoją powieść i jakie są jej przesłania?
  15. Przeprowadź charakterystykę bohaterów Tanga Sławomira Mrożka. Przedstaw problematykę utworu, co oznacza w nim tytułowe 'tango'?
  16. Poeci Nowej Fali- jakie są korzenie ich pokolenia? Jakie towarzyszą im ważne wydarzenia historyczne, tak silnie odciśnięte piętnem na ich twórczości?
  17. Wymień literackich laureatów nagrody Nobla oraz omów postać i twórczość jednego z nich.