1. 1. Pochodzenie etosu rycerskiego, pojęcie, jego rodzaje.

- rycerz antyczny (Hektor z "Iliady" Homera)

- etos chrześcijański ("Pieśń o Rolandzie", "Legendy o królu Arturze i rycerzach okrągłego stołu")

Cechy: odwaga, honor, wierność Bogu, władcy i damie swego serca, męstwo, waleczność.

- idealny rycerz dworny )"Tristan i Izolda")

- cechy wspólne łączące wymienione etosy

2. Etosy polskie.

- etos rycerza kresowego (Wołodyjowski)

- etos sarmaty (Zagłoba jako postać skupiająca w sobie cechy wielkich bohaterów dawniejszej tradycji literackiej: szekspirowskiego, Plautowskiego żołnierza- samochwała, Falstaffa).

II. 1. Wołodyjowski jako przykład rycerza idealnego.

- rycerski honor

- patriotyczne poświęcenie.

2. Andrzej Kmicic

- obrona twierdzy jasnogórskiej jako nawiązanie do wzoru z "Iliady" Homera

- odkupienie grzechów przeciwko ojczyźnie, "zamazywanie win", rehabilitacja bohatera.

Postacie wzorowane na stereotypach polskości, wyposażone są w takie wartości, jak: patriotyzm, odwaga, wierność, prawość.

3. Zagłoba jako postać skupiająca w sobie cechy Plutowskiego żołnierza- samochwała.

III. 1. "Potop" powieścią będącą przekrojem przez wzorce etyki rycerskiej.

2. Wzory etyki rycerskiej realizowane w utworze.

IV. Bibliografia

1. T. Bujnicki " Pozytywizm. Podręcznik literatury do klasy drugiej szkoły średniej", Wyd. VI, WSiP, Warszawa 1994.

2. T. Bujnicki, "Trylogia Henryka Sienkiewicza na tle tradycji polskiej powieści historycznej, Wrocław 1973.

3. H. Sienkiewicz , "Potop", Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1966.

4. Słownik encyklopedyczny. Język polski pod red. W. Głucha. Wyd. III, Wydawnictwo Europa, Wrocław 2002.

5. H. Markiewicz, "Pozytywizm", Warszawa 1978.

6. "Pozytywizm", oprac. J. Kulczycka- Saloni, Warszawa 1971, BP.

7. J. Krzyżanowski, "Twórczość Henryka Sienkiewicza, Warszawa 1973.