Adam Mickiewicz pisząc swoje dzieło odwoływał się głównie do starożytnego wzorca epopei, którą określa się jako utwór wierszowany, który ukazuje ważne wydarzenia danej społeczności na tle istotnych przemian historycznych. W takich utworach mamy też do czynienia z wielowątkową akcją oraz szeroką panoramą społeczności opisywanej przez autora.
Kiedy czytamy "Pana Tadeusz" bez problemu odnajdujemy tam wyznaczniki określone powyżej. Jednak napotykamy też na inne, które wręcz kłócą się z gatunkiem eposu. Jest tak dlatego, że utwór ten nie jest do końca epopeją, a czerpie z modeli różnych gatunków literackich. Jest to charakterystyczny dla romantycznej sztuki synkretyzm. Dlatego też poniżej postaramy się ukazać do jakich form gatunkowych nawiązuje Mickiewicz i jakie partie tekstu "Pana Tadeusza" do nich należą:
1. EPOPEJA
- Utwór Mickiewicza napisany jest wierszem i jest obszernych rozmiarów
- ukazanie przełomowych momentów dla społeczności odbywa się tu na przykładzie szlachty oraz kampanii napoleońskiej. Ważne jest również postanowienie Tadeusza i Zosi o zniesieniu niewoli chłopów.
- Mickiewicz nawiązuje do motywów baśniowych, co widać choćby w opisach niezwykłej przyrody
- w klasycznej epopei występowały równolegle dwa światy: boski i ludzki, Mickiewicz zastąpił tu świat bogów, światem przyrody.
- narrator jest osobą wszechwiedzącą, która utrzymuje dystans wobec opowiadanych wydarzeń nie ujawnia swojej osoby, poza partiami lirycznymi. W "Panie Tadeuszu" mamy tego przykład w Inwokacji.
- Inwokacja to miejsce, gdzie ujawnia się postać poety, podmiotu lirycznego. Tak też jest w przypadku Mickiewicza, który zwraca się do Ojczyzny i Matki Boskiej.
- podobnie jak u Homera, tak samo i tu mamy do czynienia z pięknymi rozbudowanymi opisami oraz tzw. "realizmem szczegółu", którego przykład mamy przy opisie zastawy Wojskiego.
- w epopei antycznej duży nacisk kładziono na opis scen batalistycznych, u Mickiewicza zastąpiono to opisami przyrody.
- u klasyków epopei styl utworu był zawsze patetyczny i podniosły, stylistycznie jednoznaczny, u Mickiewicza zdarzają się odstępstwa od tej zasady.
2. SIELANKA
- ukazanie Zosi jako pasterki, która jawi się jako beztroskie i zwiewne dziewczę
- idylliczny obraz życia w Soplicowie, który wydaje się nam upragnioną arkadią, a nie krajem pod zaborami.
- ślub Tadeusza i Zosi odbywa się według zasad ludowych i tradycyjnych.
3.KOMEDIA
- nieoryginalna a wręcz błaha intryga miłosna, której początek daje Telimena próbując usidlić Tadeusza
- obecność sytuacji i postaci, które opisane są z nieskrywanym humorem, chociażby spór Asesora i Rejtana, albo opowieść Wojskiego o Domeyce i Doweyce
4. SATYRA
- wydaje się, że poeta ukazuje w krzywym zwierciadle zwyczaje wychowawcze i ich konserwatyzm
- nie do końca konsekwentne i dlatego śmieszne przywiązanie do tradycji szlachty
5. POWIEŚĆ POETYCKA
- tajemnicza, niczym Giaur, postać księdza Robaka, która ukrywa swoją prawdziwa tożsamość
- dramatyczna i nieszczęśliwa miłość głównego bohatera - Jacka Soplicy z Ewą Horeszkówną
- ukazanie cierpienia Jacka Soplicy, który tęskni za swą ukochaną oraz jego zbrodni, która powoduje wyrzuty sumienia
6.GAWĘDA
- taki charakter "Pana Tadeusza" objawia się w swobodnym toku opowieści, w komentarzach na temat bohaterów i sytuacji. Objawia się również pierwszoosobową narracją.
- bezpośrednim zwrotem do słuchaczy może być na przykład nauka Sędziego o zasadach zachowania się przy stole
- przerywnikiem i urozmaiceniem treści jest na przykład opowieść o Doweyce i Domeyce
- brak obiektywizmu objawia się choćby w postaci Gerwazego oraz w jego opowieści o zamku
7. BAŚŃ
- częste wykorzystywanie wyrazów i epitetów charakterystycznych dla tego gatunku literackiego, n. "złoty"
- przy opisie matecznika mamy wrażenie obcowania z czymś nieokreślonym, tajemniczym, gdzie drzemią dawne moce
- piękne opisy przyrody, na przykład puszczy litewskiej
- przedstawienie postaci w sposób znamienny dla baśni, Zosia to białogłowa, niewinna i bezbronna, Jacek Soplica to przeklęty rycerz
- przedstawienie walki i bitwy w taki sposób, że nie ukazuje się krwawego jej przebiegu i konsekwencji
- optymistyczny i lekki ton dzieła
- nadanie przyrodzie cech ludzkich, co objawia się przez często stosowane personifikacje
8.POEMAT HEROIKOMICZNY
- kiedy pojawia się opis bitwy, poeta zagłusza jego powagę porównując walczących di płazów
- ukazanie ostatniego zajazdy, który zorganizował Gerwazy, jako atak i rzeź zwierząt hodowlanych
- w wyniku błahego konfliktu dochodzi do wielkiej bitwy
- sparodiowany opis bitwy
8. POWIEŚĆ AWANTURNICZA
- odpowiednio dobrana sceneria, której przykładem jest zamek Horeszków
- wprowadzenie postaci pięknej nieznajomej, której symbole jest Zosia
- motyw zdrady, który po wyjaśnieniu kończy się szczęśliwym ślubem zakochanych. Tak jest w przypadku Zosi, Tadeusza I Telimeny.
- ukazanie walki i konkurencji pomiędzy poszczególnymi rodami
- jako tło opowieści przedstawione zostają wydarzenia historyczne
- szczęśliwe zakończenie, gdzie wszystkie nieporozumienia się wyjaśniają.
Tak pokrótce można przedstawić poszczególne gatunki, do których odwołał się Mickiewicz przy pisaniu swego dzieła. Jak widzimy nie jest to epos w stanie czystym, ale synkretyczny gatunek romantyczny.