RENESANS

BAROK

UMIAR :

- odpowiednia miara zarówno w życiu, jak i w sztuce,

- świadomość, że życie pełne jest zarówno radości, jak i cierpienia,

- stoicka rozwaga, nie popadać w skrajne uczucia rozpaczy i radości,

- cieszyć się z tego, co daje nam los.

PRZEPYCH:

- wykorzystać wszystkie dostępne środki wyrazu, dbać o formę i kunszt słowny utworów poetyckich,

- brak lęku przed przesadą,

- przesadna dekoracyjność, malarskość, przepych w sztuce.

SPOKÓJ:

- spokój sumienia i ducha,

- życie w zgodzie z naturą,

- poczucie opiekuńczości Boga,

- sztuka jasna i harmonijna, pełna ładu,

- sztuka dająca radość i nauczająca.

EKSPRESJA:

- wzbudzanie zaskoczenia i zdziwienia u odbiorców,

- pojawienie się wątków okrucieństwa i brzydoty w sztuce.

PROSTOTA / NATURALNOŚĆ:

- nieskomplikowane środki wyrazu, ład i harmonia słowa, myśli,

- zachowanie obyczajów ziemiańskiego życia w zgodzie z przyrodą,

- bawić się i pracować.

EKSPERYMENTY / SZTUCZNOŚĆ:

- upiększanie natury,

­- eksperymenty, zawiłość i komplikacje w formie i treści dzieł,

- dążenie do oryginalności, erudycja i wyszukany smak.

HUMANIZM:

- homo sum; humani nil a me alienum puto 'człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce' (Terencjusz),

- podziw dla człowieka, twórcy niemal wszystkiego,

- antropocentryzmczłowiek w centrum wszechświata.

NIEPOKÓJ METAFIZYCZNY:

- człowiek w obliczu Boga i całego wszechświat jest nicością,

- pytania o sprawy ostateczne, brak odpowiedzi, zagubienie i niepewność,

- rozpacz i melancholia,

- przewodni motyw to śmierć, przemijanie, marność.

HARMONIA:

- doskonała kompozycja, proporcje i kanony sztuki klasycznej,

- naśladowanie starożytnych filozofów i twórców,

- kontynuacja istniejących już gatunków literackich.

KONCEPT:

- w cenie była zaskakująca pointa, oryginalny paradoks, metafora i kunsztowny koncept,

- eksperymenty i różne drogi opisu,

- antyczne wzorce dekoracyjne.

CZŁOWIEK RENESANSU:

- "osobowość renesansowa" - wszechstronny i wykształcony człowiek, geniusz znający wiele nauk, byli tacy m. in. Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Mikołaj Kopernik,

- w literaturze pojawili się: filozof - poeta i mędrzec (Jan Kochanowski), umiejętny ziemianin - gospodarz i patriota (Mikołaj Rej).

CZŁOWIEK BAROKU:

- zróżnicowane osobowości w zależności od miejsca zamieszkania,

- w literaturze: przedstawiciele baroku dworskiego (Jan Andrzej Morsztyn, ideał człowieka to "homo ludens"), baroku sarmackiego (Wacław Potocki, ideał człowieka to patriota - szlachcic), poezji metafizycznej (Mikołaj Sęp - Szarzyński)