Jedną z gałęzi transportu jest transport lotniczy, najmłodszy i najprężniej rozwijający się w ostatnich latach. Jego wadą jest to, że potrzebuje dużych nakładów oraz dobrze wykwalifikowanej kadry, mogącej ją obsługiwać. Dlatego też w pełni ewoluować on może tylko w najbogatszych krajach świata.
Od początku lat 80. do połowy lat 90. lotnictwo cywilne zwiększyło swój zasięg o około 80%, natomiast w zakresie transportu towarowego- około 70%. Taki wzrost zauważyć można było na przykład w Japonii, Francji, Holandii czy Niemczech.
W ramach transportu lotniczego wyróżnić można transport osobowy i towarowy. Jego główną zaletą jest szybkość i w związku z tym skrócenie czasu przejazdu w porównaniu z innymi środkami transportu. Przemieszczanie się samolotami jest stosunkowo bezpieczne, a jednocześnie nie powoduje zbyt dużych zanieczyszczeń środowiska. Pozwala także na przewóz towarów nawet w najodleglejsze zakątki świata bez zagrożenia ich zepsuciem.
W 1980 roku zanotowano istnienie 33 tysięcy samolotów na świecie, podczas gdy w 1994 wynosiła ona ponad 11 tysięcy więcej. Aktualnie najwięcej maszyn nadal posiadają Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Kanada. W Polsce ich liczba rośnie, szczególnie jeżeli chodzi o duże samoloty, a także z napędem odrzutowym, szerokokadłubowym, turbośmigłowym, a także służące do przewozu pasażerów (np. Boeing).
Jednym z najważniejszych problemów transportu lotniczego jest zapewnienie bezpieczeństwa lotów, dlatego też rozbudowuje się wciąż systemy nawigacyjne, lotniska, czy urządzenia kontroli lotów. Do najważniejszych szlaków lotniczych należą: połączenia między Ameryką Północną i Południową a Europą, a także Europy z Azją czy Australią.
Z kolei największe lotniska położone są w pobliżu największych skupisk miejskich, jak na przykład O'Hara w Chicagi, lotnisko J.F.Kennedy'ego w Nowym Jorku, Narita w Tokio, Heathrow w Londynie czy Orly pod Paryżem.
Z roku na rok powstaje coraz większa ilość linii lotniczych, a koszt transportu lotniczego maleje. Do największych regularnych linii lotniczych należą: Aeroflot, PAN- American, Air France, British Airlines, Sabena, KLM, SAS, Air India. Zrzesza je międzynarodowa organizacja lotnicza IATA, działająca od 1945 roku od konferencji w Hawanie. Jej siedziby mieszczą się w Genewie i Montrealu. W 1996 roku zrzeszone w niej linie przewoziły łącznie ponad 1 miliard pasażerów. Organizacja ta ma przede wszystkim za zadanie rozwijać bezpieczne zasady przelotów, ustalanie opłat i rozliczeń finansowych oraz w inny sposób koordynowanie tej dziedziny transportu.