dział programowy - ryby

temat lekcji: Czynności życiowe ryb i ich przystosowanie do życia w środowisku wodnym

czas przeznaczony na realizację - 45 minut

Celem głównym jest umiejętność opisania przez ucznia czynności życiowych ryb.

Cele operacyjne to:

  • Uczeń potrafi scharakteryzować budowę układu krwionośnego, rozróżnia jego elementy na schemacie i opisać krążenie krwi w organizmie ryby
  • Uczeń potrafi opisać budowę narządu wymiany gazowej na podstawie schematu
  • Uczeń potrafi zlokalizować pęcherz pławny na schemacie i opisać jego funkcję
  • Uczeń potrafi wyjaśnić funkcję linii nabocznej
  • Uczeń potrafi określić różnice między wydalaniem u ryb słodko- i słonowodnych.

Forma pracy - praca zespołowa (podział na cztery grupy).

Metody pracy na lekcji:

  • Pogadanka
  • Praca z tekstem
  • Zadania do wykonania przez ucznia (uzupełnianie tekstów i schematów).

Środki dydaktyczne do wykorzystania:

  • Schematy: ogólna budowa ryby (narząd wymiany gazowej, pęcherz pławny), układ krążenia
  • Folie: układ krwionośny, budowa wewnętrzna ryby (trzewia)
  • Teksty: oddychanie, wydalanieosmoregulacja, układ krążenia
  • Teksty i schematy do uzupełnienia: krążenie, wydalanie i osmoregulacja, wymiana gazowa, budowa wewnętrzna.

Schemat lekcji (trzy fazy)

  1. Faza wstępna, na którą składa się:
  • powitanie,
  • zaprowadzenie porządku i sprawdzenie obecności,
  • omówienie i sprawdzenie poprzedniej pracy domowej

czas na realizację pięć-siedem minut

  1. Realizacja celów, czyli:
    • Zapisanie tematu zajęć "Czynności życiowe ryb i ich przystosowanie do życia w środowisku wodnym"
    • Pogadanka stanowiąca wprowadzenie do tematu - krótka charakterystyka ogólna ryb i poszczególnych układów (krwionośny, oddechowy, pokarmowy, wydalanie) - dziesięć minut
    • Przygotowanie folii (układ krwionośny, trzewia) jako materiału pomocniczego dla grup - 1 minuta
    • Nauczyciel przydziela czterem grupom po tekście i schematach do uzupełnienia: układ krążenia, oddychanie ryb, budowa wewnętrzna (trzewia), wydalanie i osmoregulacja -dwie minuty
    • Uczniowie uzupełniają schematy na podstawie tekstów. Przedstawiciel grupy przedstawia najważniejsze cechy czynności życiowych ryb - dwadzieścia minut (łącznie wszystkie grupy)
    • Nauczyciel koryguje ewentualne błędy w trakcie wypowiedzi uczniów.
  1. Podsumowanie:
  • Wybrany uczeń przedstawia cechy pozwalające rybom na życie w środowisku wodnym - trzy minuty
  • Przyznanie oceny uczniom z najbardziej aktywnej grupy - 1 minuta
  • Zadanie pracy domowej (zapoznanie się z tekstem w podręczniku i wypisanie najważniejszych cech fizjologicznych ryb) - 1 minuta.