Voltaire

Charakterystyka bohaterów

Główni bohaterowie

Kandyd – główny bohater powieści; naiwny, dobroduszny młodzieniec, który wyrusza w świat, wierząc w filozofię Panglossa, według której „żyjemy w najlepszym z możliwych światów”. Jego imię symbolizuje prostotę i szczerość (z łac. candidus – „czysty”, „niewinny”). Jest początkowo łatwowierny i szybko poddaje się manipulacji. Wierzy, że wszelkie cierpienie jest konieczne dla większego dobra. Jednak w trakcie podróży doświadcza brutalnej rzeczywistości, która stopniowo prowadzi go do porzucenia optymizmu Panglossa. Przechodzi jednak ewolucję – początkowo przyjmuje świat takim, jaki mu przedstawiają, ale z czasem dojrzewa, staje się bardziej samodzielny i krytyczny wobec filozofii Panglossa. Ostatecznie dochodzi do wniosku, że zamiast spekulować o losie świata, należy po prostu pracować i dbać o siebie, co wyraża w słynnej maksymie: „Trzeba uprawiać swój ogród”. 

Pangloss – nauczyciel Kandyda i filozof, którego nazwisko można tłumaczyć jako „wszechmowny” (pan – „wszystko”, glossa – „język”). Jest parodią optymizmu Leibniza, który twierdził, że świat został stworzony w sposób doskonały, a wszelkie zło prowadzi do większego dobra. Jest fanatycznie przywiązany do swojej filozofii, niezależnie od tego, jakie nieszczęścia go spotykają. Jego życie pełne jest cierpienia – choruje na syfilis, zostaje powieszony, cudem przeżywa, a mimo to nadal głosi swoje teorie. Wolter przedstawia go jako groteskowego myśliciela, który ignoruje rzeczywistość i kurczowo trzyma się absurdalnych teorii. Jest symbolem irracjonalnego idealizmu, który nie przystaje do brutalnego świata.

Kunegunda – córka barona Thunder-ten-Tronckha, obiekt miłości Kandyda. Początkowo opisywana jako piękna, młoda i pełna wdzięku, ale z czasem ulega degradacji fizycznej i moralnej. Zostaje gwałcona i niemal zamordowana przez żołnierzy, trafia do niewoli, jest kolejno kochanką Don Issachara, inkwizytora i gubernatora Buenos Aires. Po latach niewoli i trudnych doświadczeń staje się stara, brzydka i zgorzkniała. Kunegunda jest postacią, która ucieleśnia iluzję miłości – Kandyd dąży do jej odzyskania, ale kiedy w końcu ją znajduje, jest ona zupełnie inna, niż sobie wyobrażał. Pokazuje to, jak romantyczne ideały mogą zostać zniszczone przez rzeczywistość.

Kakambo – sługa i przyjacielem Kandyda, który cechuje się sprytem, inteligencją i praktycznym podejściem do życia. Jest pragmatyczny, zawsze znajduje sposób na wyjście z trudnej sytuacji. Ratuje Kandyda przed ludożercami, pomaga mu uciec z Paragwaju, negocjuje ich bezpieczeństwo. W przeciwieństwie do Kandyda i Panglossa nie zajmuje się filozofowaniem – działa i dostosowuje się do okoliczności, co czyni go jednym z najbardziej racjonalnych bohaterów powieści.

Marcin – filozof i towarzysz Kandyda w podróży do Europy, będący pesymistą i sceptykiem. Jest przeciwieństwem Panglossa – uważa, że świat jest zły i pełen cierpienia. Przez całe życie doświadczał niesprawiedliwości, co ukształtowało jego przekonanie, że ludzie są z natury źli i egoistyczni. Marcin stanowi kontrast dla Panglossa i Kandyda. Choć jego filozofia wydaje się bardziej realistyczna, jest równie skrajna i nie pozostawia miejsca na nadzieję czy dobro w świecie. 

Bohaterowie drugoplanowi

Baron Thunder-ten-Tronckh – szlachcic, ojciec Kunegundy, dumny i zadufany w sobie. Wierzy w swoją wyższość, mimo że jego majątek jest skromny. Zostaje zabity przez żołnierzy, ale później cudownie przeżywa i ponownie mówi Kandydowi, że nie ma prawa do ręki Kunegundy.

Stara kobieta – była księżniczka, córka papieża Urbana X, która po licznych tragediach żyje jako służąca Kunegundy. Doświadczyła niewoli, gwałtów, głodu i innych cierpień, co czyni ją realistką. Ma sarkastyczne poczucie humoru i uczy Kandyda, że życie jest pełne cierpienia, ale człowiek powinien je znosić.

Don Issachar – bogaty Żyd, który kupił Kunegundę po jej zniewoleniu. Dzieli ją z inkwizytorem, co pokazuje hipokryzję duchowieństwa. Zostaje zabity przez Kandyda w momencie ich pierwszego spotkania.

Wielki inkwizytor – hipokryta, który głosi cnoty religijne, ale sam prowadzi niemoralne życie. Jest kochankiem Kunegundy, mimo że jako duchowny powinien zachować celibat. Również zostaje zabity przez Kandyda.

Vanderdendur – okrutny i chciwy holenderski kupiec, który oszukuje Kandyda i kradnie jego złoto z Eldorado. Jego statek zostaje zatopiony, co można uznać za akt sprawiedliwości losu.

Bohaterowie „Kandyda” to galeria różnorodnych postaci, które reprezentują rozmaite filozofie, postawy i grupy społeczne. Kandyd jako naiwny idealista zderza się z Panglossem (naiwnym filozofem), Marcinem (pesymistą) i Kakambem (realistą). Każdy z nich wnosi do powieści inny punkt widzenia, co sprawia, że dzieło Woltera staje się filozoficzną satyrą na ludzką naturę i społeczeństwo XVIII wieku.

Potrzebujesz pomocy?

Oświecenie (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.