Olga Tokarczuk

Bieguni - streszczenie krótkie

„Bieguni” Olgi Tokarczuk to niezwykła, wielowarstwowa powieść, która nie ma klasycznej, linearnej fabuły ani jednego bohatera. Zamiast tradycyjnej narracji autorka buduje mozaikę krótkich form prozatorskich: notatek, opowiadań, esejów, fragmentów dziennika podróży i fikcyjno-historycznych historii. Spaja je motyw ruchu, podróży i tułaczki, ale także refleksja nad ciałem, śmiercią i tożsamością

Jedną z najważniejszych nici łączących tę książkę jest pierwszoosobowa narracja współczesnej kobiety-podróżniczki, która opisuje swoje doświadczenia przemieszczania się: loty samolotami, przejazdy pociągami, przeprawy promami. Jej relacje przypominają intymny dziennik z drogi, pełen drobiazgowych obserwacji i głębokich refleksji filozoficznych. Lotniska i dworce stają się w jej oczach „nie-miejscami”, gdzie ludzie zatracają tożsamość i stają się częścią bezimiennego, anonimowego tłumu. Podróż jest tu nałogiem i koniecznością, próbą ucieczki przed czymś, czego nie potrafi nazwać, ale także medytacją nad sensem ruchu i jego pozorną bezcelowością. 

Książka przesiąknięta jest rozważaniami o mapach i przewodnikach, które porządkują świat, narzucają mu sztuczny porządek i wyznaczają granice, ale jednocześnie deformują i upraszczają rzeczywistość. Narratorka zastanawia się nad językami i nazwami miejsc, które nadają sens przestrzeni, a jednocześnie ograniczają ją w naszym postrzeganiu. W podróży człowiek traci swoje imię, adres i rolę społeczną. Staje się kimś tymczasowym, bezdomnym i anonimowym, zawieszonym między miejscami. 

Bardzo ważnym motywem powieści jest historia prawosławnej sekty biegunów – ludzi, którzy wierzyli, że zło nie może dosięgnąć człowieka w ruchu. Tokarczuk przywołuje ich legendy i opowieści o wiecznych wędrówkach, w których ucieczka nie była tchórzostwem, lecz świadomym wyborem duchowym. Biegunowie odrzucali osiadłość, widząc w niej źródło grzechu, zniewolenia i zepsucia. Ten motyw staje się przypowieścią o ludzkiej potrzebie ruchu jako strategii ratunku, ale też prowokuje pytanie, czy współczesna mobilność to wolność, czy może nowoczesne zniewolenie. Tokarczuk zestawia dawnych wędrowców z dzisiejszymi turystami, migrantami i pasażerami lotnisk, pokazując kontrast między duchową głębią dawnych tułaczy a powierzchownością konsumpcyjnego podróżowania. 

Powieść przeplata się także licznymi historiami biograficznymi i fikcyjno-historycznymi, które tworzą rodzaj atlasu ludzkich losów związanych z ruchem i przemieszczaniem się. Jedną z najbardziej zapadających w pamięć jest historia Filipa Verheyeni, siedemnastowiecznego flamandzkiego anatoma, który po amputacji własnej nogi poświęca życie jej badaniu. Verheyen obsesyjnie rozważa koncepcję „memoria corporis”, pamięci ciała i wierzy, że odcięta noga wciąż „pamięta” jedność z resztą organizmu. Ta opowieść staje się metaforą ludzkiego lęku przed utratą części siebie i próbą zrozumienia relacji między ciałem a tożsamością. 

Kolejną przejmującą historią jest los Annuszki, rosyjskiej matki, która znika w labiryncie moskiewskich dworców i pociągów. Tokarczuk z reporterską uwagą rekonstruuje okoliczności zaginięcia – monitoring, relacje bliskich, ale jednocześnie nadaje jej zniknięciu wymiar symbolicznej ucieczki z systemu i zerwania z przypisaną rolą społeczną. Annuszka znika nie tylko fizycznie, ale i społecznie, zamieniając się w anonimową pasażerkę bez przeszłości. 

W książce pojawia się również postać doktora Blaua, balsamatora ludzkich ciał, który rozmyśla o mumifikacji i próbie pokonania rozkładu. Jego opowieść pełna jest szczegółów technicznych i filozoficznych rozważań o tym, dlaczego ludzie chcą zachować formę ciała na zawsze, mimo świadomości, że walczą z nieuchronnym rozkładem. 

Osobnym i bardzo sugestywnym wątkiem jest historia profesora Kunickiego, intelektualisty, który podczas rodzinnych wakacji nad Adriatykiem nagle traci żonę i syna z oczu. Cała jego podróż zmienia się w paranoiczne, gorączkowe poszukiwania, pełne nieufności i podejrzeń. Tokarczuk pokazuje, jak podróż, która miała być odpoczynkiem, staje się symbolem rozpadu więzi rodzinnej i utraty kontroli nad własnym życiem. 

„Bieguni” pełne są także fragmentów eseistycznych i filozoficznych, w których Tokarczuk rezygnuje z fabuły na rzecz rozważań o naturze podróży, języku i ciele. Autorka zastanawia się, kim stajemy się, gdy zrywamy więzy z miejscem, rodziną i własną historią. Opisuje lotniska, pociągi i hotele jako przestrzenie przejściowe, anonimowe, gdzie znika prywatność i indywidualność. Motyw ciała i śmierci powraca w opisach sekcji zwłok, preparowania ciał i embalsamowania, przypominając o naszej bezsilności wobec rozkładu i przemijania. Tokarczuk pyta, czy próbując zakonserwować ciało na zawsze, nie zapominamy o jego naturalnym cyklu życia i śmierci. 

Chociaż powieść nie ma jednej linii fabularnej ani klasycznego zakończenia, łączą ją silne motywy przewodnie: podróż jako stan istnienia, ruch jako ucieczka i poszukiwanie sensu, obsesja nad ciałem i śmiercią, motywy zniknięcia i nieobecności. Mapy i granice, które miały dawać porządek, okazują się niepełne i złudne. Świat wymyka się ostatecznemu zrozumieniu. Tokarczuk nie daje łatwych odpowiedzi. Zostawia czytelnika z pytaniami o cenę, jaką płacimy za nieustanny ruch, i o sens próby ucieczki przed własnym lękiem i śmiercią. 

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.