Wizyta starszej pani

Friedrich Dürrenmatt

Problematyka

„Wizyta starszej pani” Dürrenmatta to tekst bardzo wieloznaczny i niemożliwy do jednoznacznej interpretacji.

Jedną z istotnych kategorii dla interpretacji tego dramatu może okazać się zemsta. Klara przybywa do Güllen z dość precyzyjnym planem. O ile zarówno my, jak i mieszkańcy miasteczka poznajemy go stopniowo, o tyle wydaje się, że bohaterka nie wpada na niego dopiero po przybyciu do Güllen, ale znacznie wcześniej. Chęć zemsty na byłym kochanku, ale po części również na społeczności, która wydała na nią wiele lat temu „wyrok”, zdaje się kierować dużą częścią jej działań.

Za co chce się zemścić Klara? Mogłoby się wydawać na początku, że mamy tutaj do czynienia z opóźnioną w czasie zemstą byłej, porzuconej przez Alberta kochanki. Dürrenmatt wykorzystywałby wówczas (nie pierwszy raz zresztą) jeden ze świetnie znanych i rozpoznawalnych błyskawicznie przez widza motywów wielokrotnie opracowywanych w sztuce. Sytuacja Klary jest jednak zdecydowanie bardziej skomplikowana. Powodów do zemsty na dużo więcej:

  • porzucenie przez kochanka wcześniej zapewniającego ją o swojej bezgranicznej miłości,
  • zanegowanie ojcostwa przez Alberta i porzucenie ciężarnej kobiety,
  • fałszywe oskarżenie jej przed sądem – opłacenie fałszywych świadków, którzy „zrobili z niej” kobietę upadłą, której nie można wierzyć,
  • społeczny osąd – mieszkańcy miasteczka natychmiast wzięli stronę Alberta i fałszywych świadków, nikt zaś nie bronił Klary,
  • doprowadzenie do konieczności ucieczki z miasteczka, w którym czuła się obco, pozbawienie poczucia bezpieczeństwa i opieki, co finalnie doprowadziło do śmierci dziecka i konieczności podjęcia przez Klarę wątpliwego etycznie sposobu zarabiania pieniędzy.

Czy Klara ma prawo się mścić? O to nikt właściwie w tym dramacie nie pyta. Początkowo oburzenie jednak wywołuje cena tej zemsty, choć ostatecznie mieszkańcy ją przyjmują. Wydaje się, że zemsta Klary jest wymierzona więc nie tylko w Alberta, który ma stracić życie, lecz także w mieszkańców Güllen, których dwulicowość i gotowość popełnienia najgorszego czynu w zamian za własny spokój, ujawnia kobieta, zmuszając ich do dokonania wyboru. Klara dokonuje ostatecznie zaplanowanej zemsty, czy jednak przynosi jej ona ukojenie i satysfakcję? Ostatnie sceny dramatu podają taką interpretację w wątpliwość. W tym kontekście „Wizyta starszej pani” wpisuje się w długi ciąg sztuk poświęconych zemście: od trylogii „Oresteja” Ajschylosa, przez „Hamleta” Szekspira, po „Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego.

„Wizyta starszej pani” niewątpliwie jest dramatem, w którym bardzo dużo uwagi poświęca się ludzkim namiętnościom. Sam Dürrenmatt mocno podkreślał, że jego celem nie jest moralizowanie swoich odbiorców, a jedynie pokazywanie im ludzkich emocji i zmuszanie samych czytelników i widzów do refleksji nad nimi. Niespodziewana, przerysowana, nie do końca spójna fabuła utworu, o nieoczekiwanych zwrotach akcji, wymusza na odbiorcy dystans do przedstawionej mu rzeczywistości, uniemożliwia dokonanie jednoznacznego osądu moralnego, przekierowując uwagę z etyki na namiętności.

Kolejną taką istotną namiętnością, którą czyni Dürrenmatt tematem swojej sztuki, jest niewątpliwie chciwość. Zestawienie historii z młodości Klary z obrazem miasteczka Güllen, kiedy przybywa ona do niego jako starsza kobieta, bardzo wyraźnie pokazuje, że mentalność mieszkańców niewiele się zmieniła. Są oni chciwi, natomiast nie do końca o pieniądze same w sobie tutaj chodzi. Mieszkańcy Güllen pragną spokoju, bezpieczeństwa, dobrobytu, chcą, aby przestrzeń, w której żyją się rozwijała. W tym sensie brak pieniędzy i upadek gospodarczy miasteczka jest czynnikiem uniemożliwiającym spokojne życie. Można się zastanawiać, czy taki samym problemem dla moralności XX-wiecznego społeczeństwa z czasów Dürrenmatta nie była także niezamężna ciężarna kobieta, porzucona przez ojca swojego dziecka. Takie postawienie sprawy pozwala zobaczyć, że zarówno zachowanie wobec Klary, jak i ostateczna decyzja o zabójstwie Alberta, powodowane są podobnymi ludzkimi namiętnościami. Dürrenmatt nie zmusza swoich odbiorców do oceny moralnej poszczególnych czynów czy zachowania mieszkańców. On jedynie pokazuje, jak przebiega ta niewiarygodna historia, ostateczny osąd pozostawiając odbiorcom.

Utwór Dürrenmatta opowiada więc przede wszystkim o odwiecznych, niezbywalnie ludzkich namiętnościach: nie tylko o miłości i zdradzie, nie tylko o zemście, ale i chciwości. Stawia tym samym pytanie o istotę człowieczeństwa. Nie próbuje oczywiście rozstrzygać problemów:

  • co kieruje Klarą w jej wielkim planie zemsty i powrotu do Güllen?
  • co stara się uzyskać Klara przez doprowadzenie do zabójstwa Alberta?
  • co sprawia, że mieszkańcy ostatecznie decydują się na zabójstwo Alberta?
  • dlaczego Klara nie wydaje się czerpać satysfakcji z realizacji własnego planu?

Stawia jednak te pytania, prowokuje do nich, a tym samym pokazuje, jak bardzo namiętną istotną jest człowiek. Jak trudno wiele jego decyzji, wyborów, przekonań wytłumaczyć, kierując się jedynie ogólnie pojętą moralnością, poprawnością czy pojęciem etyki. Człowieczeństwo jest tutaj bardzo dalekie od ideału. Dürrenmatt zdaje się mówić, że jeśli czymś jest człowieczeństwo, to jest właśnie emocjami.

Przeciwwagą dla tego sposobu myślenia jest forma, w jaką próbują wpędzić Klarę mieszkańcy miasteczka, którzy żądają od niej (ustami nauczyciela) najwyżej formy człowieczeństwa, porzucenia myśli o zemście i pomocy „biednym”, „słabszym”, zupełnie zapominając, że ci sami ludzie byli częścią krzywdy wyrządzonej Klarze wiele lat temu. W tym żądaniu pojawia się jednak bardzo ciekawe zestawienie, które zaważyło na sposobie odczytywania głównej bohaterki „Wizyty starszej pani”. Nauczyciel porównuje bowiem Klarę z Medeą, a więc antyczną bohaterką, która jest:

  • czarodziejką, córką króla Ajetesa, władcy Kolchidy (kraju uznawanego przez Greków za barbarzyński),
  • kobietą, która zakochała się w Jazonie przybyłym do Kolchidy po złote runo,
  • dziewczyną, która z miłości do Jazona najpierw udzieliła mu pomocy przy kolejnych zadaniach wyznaczonych mu przez jej ojca, a następnie w samym zdobyciu złotego runa,
  • zbrodniarką, która z miłości do Jazona popełniła wiele zbrodni (m.in. zabiła własnego brata),
  • partnerką, którą Jazon – mimo posiadania z nią dwójki dzieci – decyduje się porzucić, aby wziąć ślub z Kreuzą, córką Kreona,
  • żądną zemsty, wysyłającą Kreuzie nasączone trucizną szaty i diadem oraz zabijającą na oczach Jazona dwójkę własnych dzieci, a potem porywającą ich ciała, aby ojciec nie mógł im wyprawić pogrzebu.

Porównanie to pojawiające się w tekście „Wizyty starszej pani” każe spojrzeć na Klarę jako przedstawicielkę wielu zakochanych i zdradzonych kobiet, które wcześniej dla swoich partnerów gotowe byłyby zrobić wszystko, ale po zdradzie pałają jedynie żądzą zemsty. Wydaje się jednak, że bohaterki te można ze sobą zestawiać, natomiast trudno powiedzieć, że ich historia jest analogiczna. Łączy je to, że:

  • zakochały się w mężczyznach, którzy gotowi byli je w pewnym momencie zostawić,
  • zostały porzucone,
  • zapałały chęcią zemsty i to zemsty bardzo okrutnej.

Trzeba jednak podkreślić, że zemsta Medei była natychmiastowa i nie oznaczała ukarania jedynie Jazona, lecz także wielu osób wokół: Kreuzy, Kreona, a także dzieci, które Medea miała z Jazonem. Zemsta Klary wymierzona jest bezpośrednio właściwie tylko w Alberta, mimo że jakąś formą odwetu na mieszkańcach Güllen było zmuszenie ich do dokonania wyboru dotyczącego życia Alberta. W końcu Klara nie zabija własnego dziecka, ginie ono na skutek choroby. Jedna i druga bohaterka czerpie jednak z podstawowych ludzkich namiętności, nimi się kierują. Wydawać by się więc mogło, że są w tym kontekście znacznie bardziej autentyczne niż choćby mieszkańcy Güllen, którzy gotowi są od Klary – w imię własnych interesów – oczekiwać wznoszenia się na wyżyny litości.

Niewątpliwie jednak „Wizyta starszej pani” Dürrenmatta stawia pytanie o obecność mitologicznych wzorców w kulturze połowy XX wieku, a także i dzisiaj, w wieku XXI. Okazuje się, że ludzkie namiętności zapisane zostały w historiach, które swój początek mają w najstarszych opowieściach ludzkości, jakimi są między innymi teksty mitologiczne. Warto jednak zastanowić się, co ostatecznie daje nam porównanie Klary z Medeą i w jaki sposób oświetla to postać stworzoną przez Dürrenmatta.

O „Wizycie starszej pani” warto także mówić w kontekście rozwiązań formalnych zastosowanych przez Dürrenmatta. Mamy tutaj bowiem do czynienia ze sztuką z II połowy XX wieku, kiedy to dramatopisarze poszukują nowej formy dla swoich utworów. Przede wszystkim Dürrenmatt jawi się jako dramaturg sprzeciwiający się mieszczańskiej moralności – cała konstrukcja dramatu jest tak zbudowana, aby wprowadzenie historii Klary we wzorzec mieszczańskiej moralności nie było możliwe. Przeciwdziałają temu między innymi kolejne elementy w całej historii: od porzucenia przez Alberta, przez śmierć dziecka, karierę prostytutki, związek z milionerem, jego śmierć, kolejne związki, po status milionerki i przyjazd do Güllen. Tak ułożona historia uruchamia kilka doskonale znanych figur:

  • porzuconej kochanki,
  • kopciuszka wyrwanego z biedy,
  • kobiety-wampa.

Żaden jednak z tych wzorców w przypadku Klary do końca się sprawdza i nie sposób sprowadzić bohaterki do któregokolwiek z nich. Bardzo podobnie działa to w przypadku Alberta czy całej tej historii. Mamy tutaj:

  • romans,
  • powieść sensacyjną,
  • konflikt tragiczny.

„Wizyty starszej pani” nie da się jednak zamknąć w którymkolwiek z tych stylów opowiadania i to pozwala czytać ten tekst na tak wiele różnych sposobów.

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.