Wizyta starszej pani

Friedrich Dürrenmatt

Biografia autora

Friedrich Reinhold Dürrenmatt urodził się w 1921 roku w Konolfingen. To jeden z najsłynniejszych szwajcarskich dramaturgów. Był także prozaikiem i  eseistą. Zasłynął również jako teoretyk dramatu, który w połowie XX wieku odważył się sformułować nieco inny sposób patrzenia na to, czym jest dramat, jak ma wyglądać gra, co można przez nią osiągnąć.

Początkowo jednak Dürrenmatt interesował się malarstwem. Jako młody człowiek bardzo dużo rysował i wydawało się, że to w tym kierunku będzie się rozwijać jego kariera, tym bardziej że jego obrazy były już wystawiane w Lueneburgu i w Zurychu. Na początku lat 40. XX wieku rozpoczął studia. Kształcił się najpierw w Zurychu, potem w Bernie na kierunkach filozofii i nauk ścisłych, studiował także germanistykę. Po czterech latach zakończył naukę i skupił się na pisaniu.

Jego debiutancki tekst nosi tytuł „Anabaptyści”. Potem przyszedł czas na powieść kryminalną „Sędzia i jego kat”. Utwory te nie przynosiły jednak Dürrenmattowi odpowiednio dużego rozgłosu. To z kolei sprawiło, że przez jakiś czas pisarz borykał się z problemami finansowymi. Zarabiał, co prawda, pisząc słuchowiska dla radia, a także powieści detektywistyczne, ale nie zapewniało mu to stabilizacji. Dopiero utwory dla teatru przyniosły mu prawdziwy sukces i zainteresowanie świata sztuki. Zapowiedzią wielkich sukcesów było bardzo dobre przyjęcie sztuki „Małżeństwo pana Mississippi”, natomiast prawdziwy przełom przyniosło napisanie i wystawienie „Wizyty starszej pani”. To także sprawiło, że Dürrenmatt zasłynął jednak przede wszystkim jako dramatopisarz. Do jego znanych utworów zaliczyć można sztuki takie jak: „Anioł zstąpił do Babilonu”, „Jesienny wieczór”, „Król Jan według Szekspira”, „Wspólnik”, „Zwłoka”, „Fizycy”. Warto jednak odnotować także bardzo wartościową prozę, którą po sobie pozostawił:  „Grek szuka Greczynki”, „Upadek”, „Tunel”, „Zlecenie, albo o obserwacji obserwatora obserwatorów”.

Dürrenmatt zasłynął jako dramatopisarz także dzięki swoim koncepcjom dotyczącym specyfiki kreowanego na scenie świata. Dostrzec można pewne pokrewieństwo między jego teorią sceny a przedwojennymi koncepcjami Bertolda Brechta. Dramaty – zdaniem Dürrenmatta – miały wytworzyć w widzach dystans do wydarzeń prezentowanych na scenie podczas spektaklu. Dürrenmatt absolutnie negował wszelkie przejawy mimetyzmu i wciągania widza do środka wykreowanego przez siebie świata. Wszystko po to, by – dzięki osiągniętemu dystansowi – widz mógł stawiać sobie pytania moralne, etyczne, filozoficzne i dochodzić do samodzielnych wniosków. Sztuki Dürrenmatta nigdy nie podawały prostych odpowiedzi, a możliwość ich uzyskania dramatopisarz blokował także dzięki specyficznej estetyce swoich sztuk, czerpiących z groteski, karykatury, deformacji. Właściwie większość jego utworów dramatycznych należy określić jako tragikomedie. Zmarł w 1990 w Neuchâtel.

Potrzebujesz pomocy?

Współczesność (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.