Kopciuszek

Charles Perrault

Geneza utworu i gatunek

Geneza baśni o Kopciuszku sięga głęboko w tradycje ludowe i mitologiczne, a jej motywy były obecne w różnych kulturach na przestrzeni wieków. 

  • Motyw niesprawiedliwie traktowanej bohaterki pojawia się już w starożytnych mitologiach. Przykładem jest historia greckiej niewolnicy w Egipcie, której sandał został porwany przez orła i dostarczony faraonowi. Zauroczony jej pięknem, faraon odnalazł ją i poślubił. 
  • Elementy opowieści o Kopciuszku występują w ludowych podaniach wielu kultur. W Chinach, w VII wieku, znana była historia Ye Xian, dziewczyny, która dzięki magicznej pomocy rybiej kości zdobywa suknię i pantofelki, by wziąć udział w święcie i oczarować księcia. 
  • W świecie zachodnim publikowane wersje Kopciuszka zaczynają się od XVII-wiecznego utworu pod tytułem „Kotka Cenerentola” Basilego. 
  • W 1697 roku Charles Perrault opublikował swoją wersję Kopciuszka w zbiorze „Histoires ou contes du temps passé”. To on wprowadził do historii takie elementy jak szklany pantofelek, dynia przemieniona w karocę oraz wróżka chrzestna. Jego wersja była bardziej elegancka i dostosowana do gustów dworu królewskiego. 
  • W XIX wieku bracia Grimm opublikowali swoją wersję zatytułowaną „Aschenputtel”. W ich interpretacji historia ma bardziej mroczny charakter, a magiczną pomoc zapewniają ptaki nad grobem matki bohaterki. Pod koniec baśni, złe siostry są surowo ukarane, tracąc wzrok. 

Historia oper opartych na fabule „Kopciuszka” obejmuje różnorodne interpretacje muzyczne, które adaptują klasyczną baśń do różnych estetyk i epok. Najbardziej znaną adaptacją jest libretto opery Kopciuszek „La Cenerentola” Gioachina Rossiniego z 1817 roku, komediowa opera seria, która zamiast elementów magicznych wprowadza realistyczne rozwiązania, takie jak zastąpienie wróżki filozoficznym mentorem Alidorem. Dzieło to podkreśla moralne przesłanie o dobroci i cnotach nagradzanych przez los.

Kolejną ważną adaptacją jest „Cendrillon” Julesa Masseneta z 1899 roku, liryczna opera francuska, która zachowuje baśniowy klimat, jednocześnie wprowadzając psychologiczne pogłębienie postaci oraz subtelną muzykę pełną romantyzmu i fantastyki. Oprócz tych klasycznych dzieł, istnieją mniej znane opery, takie jak „Aschenbrödel” Johanna Straussa II z 1901 roku czy współczesne kompozycje, które łączą tradycyjne motywy z nowoczesnymi technikami narracyjnymi i scenograficznymi.

Wszystkie te adaptacje ukazują ponadczasową uniwersalność fabuły „Kopciuszka”, dostosowaną do różnych kontekstów kulturowych i muzycznych, przy jednoczesnym zachowaniu jej rdzenia – opowieści o triumfie dobra nad złem. 

Gatunek 

Baśń o Kopciuszku należy do gatunku baśni literackiej, która wyróżnia się: 

  • obecnością fantastyki: występują elementy magiczne, np. wróżka chrzestna, przemiana dyni w karocę, magiczne sukienki. 
  • uniwersalnością czasu i miejsca: akcja nie jest przypisana do konkretnego miejsca ani czasu. Rozgrywa się „dawno temu” i w „dalekim królestwie”. 
  • dydaktyzmem: baśń zawiera moralne przesłanie – dobro zostaje nagrodzone, a zło ukarane. 
  • prostą fabuły: wyraźny podział na dobro (Kopciuszek) i zło (macocha, przyrodnie siostry) oraz zwycięstwo dobra nad złem. 
  • obecnością archetypowych postaci: Bohaterowie reprezentują typowe role, np. Kopciuszek jako osoba dobra i pokorna, macocha jako uosobienie zła. 

Baśń literacka powstaje często na podstawie baśni ludowych, spisana zostaje w celu dotarcia do szerszego odbiorcy, uzupełniona często o elementy charakterystycznego dla stylu danego autora (np. elegancja wersji Perraulta). 

Potrzebujesz pomocy?

Barok (Język polski)

Teksty dostarczone przez Interia.pl. © Copyright by Interia.pl Sp. z o.o.

Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.

Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.

Zgodnie z regulaminem serwisu www.bryk.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.

Prywatność. Polityka prywatności. Ustawienia preferencji. Copyright: INTERIA.PL 1999-2025 Wszystkie prawa zastrzeżone.