Partnerem publikacji jest Poczta Interia

Skrzynka e-mailowa z wieloma adresami

Podstawowym błędem, który popełniają ci najmłodsi studenci, jest nieformalny adres e-mail. Do tej pory skrzynka wielu młodym osobom służyła jedynie do zakładania różnego rodzaju kont w sieci, nic więc nie stało na przeszkodzie, by używać nicku w stylu kicia007 czy wirtualnyninja. Na uczelni taki adres jest niedopuszczalny, należy więc jak najszybciej założyć oficjalne konto e-mailowe, najlepiej z naszym imieniem i nazwiskiem, a jeśli taki adres jest już zajęty, możemy przykładowo dodać drugie imię lub wpisać najpierw nazwisko, a później imię.

Bezpłatna Poczta Interii pozwala korzystać z wielu nazw poprzez stworzenie aliasów. Oznacza to, że do adresu, który brzmi nieprofesjonalnie, można dodać nową nazwę. Na przykład, mając konto pocztowe nastka2343@interia.pl możemy do niego dodać alias o nazwie natalia.nowak. Będziemy mieć dwa adresy: nastka2343@interia.pl i natalia.nowak@interia.pl, ale jedną skrzynkę.
Wszystkie nasze konta, również te założone na innych portalach możemy podłączyć do Poczty Interii, by odbierać wiadomości w jednym miejscu bez konieczności logowania się na pozostałe konta.

Tytuły naukowe w korespondencji e-mailowej

Gdy już mamy założoną oficjalną skrzynkę e-mailową, możemy zacząć korespondencję z pracownikami uczelni oraz studentami. Pamiętajmy, by zachować właściwą formę korespondencji w zależności od tego, do kogo się zwracamy. Zawsze stosujmy tytuły naukowe, wyjątkiem są magistrzy, do nich zwracamy się po prostu na Pani lub Pan. Zgodnie z tymi zasadami piszemy następująco:

  • do profesorów (zwyczajnych i nadzwyczajnych): „Szanowna Pani Profesor” lub „Szanowny Panie Profesorze”;
  • do doktorów habilitowanych: „Szanowna Pani Profesor” lub „Szanowny Panie Profesorze”;
  • do doktorów: „Szanowna Pani Doktor” lub „Szanowny Panie Doktorze”;
  • do magistrów: „Szanowna Pani” lub „Szanowny Panie”.

Jeśli wysyłamy wiadomość na adres ogólny i nie zwracamy się do konkretnej osoby, stosujemy formę „Szanowni Państwo”, a pisząc do kolegów z roku, wystarczy przywitać się krótkim „Cześć”. Niedopuszczalne jest za to rozpoczynania maila od „Witam”. Ta forma nie nadaje się do korespondencji mailowej, nawet tej nieformalnej.

Konkretne i zrozumiałe wiadomości

Treść maila powinna być zwięzła i jak najbardziej konkretna. Unikajmy językowych ozdobników, piszmy tak, by odbiorca mógł jak najszybciej zorientować się, co chcemy przekazać. Nie przesadzajmy jednak ze zwięzłością, wiadomość musi być napisana z zachowaniem zasad stylu formalnego. W mailach do pracowników naukowych powinny znaleźć się takie sformułowania jak: „Zwracam się z uprzejmą prośbą”, „W nawiązaniu do rozmowy”.
Nie używajmy za to skrótów myślowych, wiadomość ma być zrozumiała i czytelna, odbiorca nie powinien odgadywać, co mamy na myśli. Na początku maila należy podać informację, na którym jesteśmy roku i na jakim kierunku. Wykładowca może nie kojarzyć naszego nazwiska, a dzięki tym danym od razu będzie wiedział, z kim ma do czynienia.

Jeśli treść jest długa, podzielmy ją na akapity, możemy również stosować punktory, by ona była jeszcze bardziej czytelna. Całość powinna być napisana jednym stylem, kolorem i rozmiarem fontu. Szczególnie ważny fragment tekstu możemy pogrubić. W oficjalnej korespondencji unikajmy sformułowań ponaglających (np. „Proszę o pilną odpowiedź”), w ten sposób możemy zwrócić się, pisząc do kolegów z uczelni.

Organizacja uczelnianej korespondencji

Skrzynka mailowa jest doskonałym narzędziem do organizowania nauki na uczelni. Możemy przesłać na nią zdjęcia i tworzyć galerie z notatkami czy dokumentami, zachowując doskonałą jakość plików. Wraz z początkiem studiów zaczniemy otrzymywać więcej maili. Warto utworzyć foldery profilowane, by odpowiednio je posortować. Dzięki temu z łatwością zorientujemy się, gdzie mamy poszczególne wiadomości. Na przykład maile dotyczące finansów zawsze automatycznie trafiać będą do odpowiedniego folderu. Nie będziemy musieli ich szukać ani samodzielnie porządkować. Foldery można dowolnie włączać i wyłączać w zależności od potrzeb użytkownika. Jeśli mimo stosowania tego narzędzia nie jesteśmy w stanie odszukać starej wiadomości, możemy skorzystać ze szczegółowej wyszukiwarki, która pomoże nam dotrzeć do odpowiedniego maila. Szczególnie istotne wiadomości warto oznaczać gwiazdką. Dzięki temu łatwiej je odnajdziemy lub zapamiętamy, by na nie odpisać.

Nie samą nauką człowiek żyje

Poczta Interii ma jeszcze jedną zaletę. W wolnej chwili, na przykład w przerwie pomiędzy zajęciami, możemy skorzystać z newsfeed, czyli sprawdzić, co się dzieje na świecie. Dzięki temu narzędziu możemy czytać wiadomości portalowe bezpośrednio w interfejsie pocztowym. Wiadomości są dobierane zgodnie z zainteresowaniami użytkownika. Znajdziemy tam także aktualną prognozę pogody, raport o stanie powietrza oraz horoskop. Warto pomyśleć także o ściągnięciu na telefon aplikacji do obsługi poczty. Poczta Interia to darmowe narzędzie, które pozwoli na dostęp do wiadomości w każdej chwili. Dzięki niewielkiemu rozmiarowi zajmuje niewiele pamięci smartfona, a powiadomienia push umożliwiają szybką odpowiedź lub usunięcie e-maila.

Nie masz jeszcze poczty? Załóż konto

 

Partnerem publikacji jest Poczta Interia


Rozwiąż nasze quizy:

QUIZ ortograficzny. Czy wiesz, jak zapisać te rzadko używane wyrazy?

Bardzo trudny QUIZ z wiedzy ogólnej. Nieliczni zdobywają 100 proc.

QUIZ: Byłeś uczniem w PRL? Z łatwością odpowiesz na te pytania, choć przy 9. może być różnie