Co pojawiło się na próbnej maturze z języka polskiego?
28 września 2022 roku odbył pierwszy dzień próbnych matur, które będą trwać jeszcze dwa kolejne dni. Od godziny 9 uczniowie mierzyli się z arkuszem z języka polskiego, w którego pierwszej, testowej części znalazły się dwa teksty dotyczące tematu sequeli, czyli kontynuacji książek, filmów, gier lub innych tekstów kultury, będących autonomicznym utworem, który jednak odnosi się fabularnie do wcześniejszej części dzieła.
Szczególne emocje w internecie wzbudził przede wszystkim drugi tekst zamieszczony w arkuszu, czyli artykuł pt. „Nie sposób tego zagwizdać” Marcina Napiórkowskiego, a właściwie dotyczące go pytania, które brzmiały następująco:
- „Czy Marcin Napiórkowski zgadza się z tym, że sequeloza jest zjawiskiem powstałym współcześnie? Uzasadnij odpowiedź”
- „Sformułowanie chciwy macher użyte w tekście Marcina Napiórkowskiego ma charakter wartościujący” - prawda/fałsz
Przeczytaj również: Próbna matura z języka polskiego (wrzesień 2022). Zobacz arkusz i opinie uczniów
Kim jest Marcin Napiórkowski?
Dr hab. Marcin Napiórkowski to wykładowca Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego zajmujący się semiotyką kultury, mitologią współczesną, pamięcią zbiorową i kulturą popularną. Jest autorem dotyczących tych dziedzin książek oraz strony internetowej mitologiawspolczesna.pl i związanego z nią fanpage'a na Faceoboku.
Jak naukowiec odniósł się do zadań maturalnych?
Po tym, jak CKE udostępniła arkusz egzaminacyjny próbnej matury z języka polskiego z artykułem naukowca oraz odnoszącymi się do niego zadaniami, Marcin Napiórkowski opublikował na swoim Twitterze wpis, w którym przyznał, że... nie ma pojęcia, jakie są poprawne odpowiedzi na zadane w arkuszu pytania do jego autorskiego tekstu.
Z całego ❤️ życzę Wam dziś powodzenia na próbnej #matura2023 z polskiego!
— Marcin Napiórkowski (@MitologiaWsp) September 28, 2022
Ale przestańcie mi wysyłać DMy. Nie mam pojęcia, jak odpowiedzieć na te pytania. Serio. pic.twitter.com/TohKeVX9Yd
Następnie na związanym z jego działalnością facebookowym fanpage’u Mitologia współczesna, naukowiec napisał, w jaki sposób sam podszedłby do napisania odpowiedzi na te pytania, zaznaczając jednak, że właściwie można byłoby te je zinterpretować w różny sposób, dlatego jednoznaczna odpowiedź na nie, nie jest możliwa.
Marcin Napiórkowski wskazał również na tym przykładzie problem, dotyczący polskiego systemu edukacji, w którym mniej istotne są proces uczenia, tok rozumowania i dochodzenia do wiedzy, a bardziej umiejętność rozwiązywania testów, która niekoniecznie jest przydatna w dalszym życiu, w którym nie ma jedynie złych i dobrych rozwiązań.
Przeczytaj również: Wstępna deklaracja maturalna 2023. Spiesz się, zostało mało czasu
Autorzy nie pierwszy raz odnoszą się do matury
W ciągu ostatnich lat autorzy tekstów zamieszczanych w arkuszach maturalnych niejednokrotnie zwracali uwagę na problem polskiego systemu edukacji, o którym wspominał w swoim wpisie Marcin Napiórkowski. Blisko dekadę temu w podobny sposób wypowiadał się również Tomasz Rożek, którego artykuł znalazł się wówczas w arkuszu maturalnym, a po egzaminie w tym roku także poeta Józef Baran, którego wiersz mieli interpretować maturzyści.
oprac. Joanna Cwynar
Rozwiąż nasze quizy:
QUIZ ortograficzny. Czy wiesz, jak zapisać te rzadko używane wyrazy?
Bardzo trudny QUIZ z wiedzy ogólnej. Nieliczni zdobywają 100 proc.
QUIZ: Byłeś uczniem w PRL? Z łatwością odpowiesz na te pytania, choć przy 9. może być różnie
Komentarze (0)