PLAN SPOŁECZNY

Kwesta pieniędzy na wsparcie dla ludzi bezdomnych dzięki organizacji spotkania uzmysławiającego to trudne położenie.

1.Bezdomność to trudny problem będący chorobą społeczną. Moje spostrzeżenia zjawiska bezdomności poczynione do tej pory jasno pokazują, że problem ten ma charakter wielofunkcyjny oraz jest bezpośrednio powiązany z funkcjonowaniem jednostki w społeczeństwie , psychologią socjalną, dydaktyką przystosowująca do życia w zbiorowości , psychiatrią oraz normami prawnymi. Z tego względu bezdomność jest motywem przewodnim mojej pracy.

2. Wykaz istotnych kwestii :

SŁOWO WSTĘPNE

1. Uzasadnienie doboru głównego wątku

2. Wykaz istotnych kwestii

3. Pojęcie bezdomności wg Przymeńskiego

CZEŚĆ I

1. Fakty statystyczne

2. Czynniki przyczyniające się do bezdomności

CZĘŚĆ II

1. Zadanie przewodnie: pomoc

2. Zadanie szczegółowe: poprawa wizerunku bezdomnych

CZĘŚĆ III

1. Urzeczywistnienie spotkania

2. Określenie kosztów przedsięwzięcia

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

DODATEK

3.

"Bezdomność jest to sytuacja osób, które w danym czasie nie posiadają i własnym staraniem nie mogą zapewnić sobie takiego schronienia, które mogliby uważać za swoje i które spełniałoby minimalne warunki, pozwalające uznać je za pomieszczenie mieszkalne."

CZĘŚĆ I

1. Z powodu narastającej liczby bezdomnych, pośród których są także matki z dziećmi oraz kobiety samotne, konieczne staje się udzielenie im wparcia.

Na dobór tematu do mojego planu społecznego miały wpływ także przerażające statystyki ukazujące poważną sytuacją osób bezdomnych i nikły ratunek dla nich płynący ze strony organizacji rządowych:

Kalkulując ilość ludzi bezdomnych na terenie Polski w przybliżeniu na 100 tys. osób przypada do 0,26% całości społeczeństwa polskiego (38,5 mln ludzi).

W 2000r. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej R.P. stworzyło program “Bezdomność". W tym prospekcie zaproponowano:

1. na lekarstwa oraz medykamenty pomocnicze w przybliżeniu 1 zł na bezdomnego w ciągu roku,

2. na jedzenie w przybliżeniu 4 zł na bezdomnego w ciągu roku,

3. na polisę medyczną w przybliżeniu 10 zł na bezdomnego w ciągu roku,

4. łącznie blisko 50 zł na bezdomnego w ciągu roku,

Przybliżone fakty odnoszące się do liczby bezdomnych, kapitału dla wsparcia osób bezdomnych oraz kapitału na wsparcie jednej osoby bezdomnej w ciągu roku dla pojedynczych województw obrazuje Wykaz nr 1.

2.Czynniki wpływające na bezdomność wg analizy zainicjowanej przez Stowarzyszenie Lekarzy Świata w Warszawie :

Rozbicie rodziny

Przymus odejścia lub wyrzucenie z domu rodzinnego

Strata zatrudnienia oraz możliwości zamieszkania w hotelu robotniczym

Nadużywanie alkoholu i naruszenie prawa

Śmierć najbliższych

Inne ( odejście z domu dziecka, przypadkowe np. wypadki tj., pożar, zniszczenie miejsca zamieszkania)

CZĘŚĆ II

1. Przewodnim zadaniem jest udzielenie wsparcia finansowego osobom bezdomnym i polepszenie ich dotychczasowej sytuacji dzięki organizacji spotkania, na którym będą gościć ewentualni sponsorzy. Po zapoznaniu gości z teraźniejszym położeniem bezdomnych oraz ze statystykami, będę starała się ich namówić do wsparcia finansowego oraz współpracy.

2. Działalność mająca na celu poprawę wizerunku bezdomnych:

Zwrócenie szczególnej uwagi na kobiety oraz dzieci, które nie mają schronienia

Przekonanie potencjalnych sponsorów o tym, że nałogi, przeszłość przestępcza oraz choroby o podłożu psychicznym odnoszą się do nielicznej części spośród wszystkich bezdomnych.

Perspektywa bezdomności może dotknąć każdego, kto zostanie pozbawiony stałego dochodu.

Zwrócenie uwagi na fakt, że różnice pomiędzy odmiennymi kwestiami zostają zatarte ( domy dla kobiet, które były maltretowane są jednocześnie przytułkami dla bezdomnych)

Odmienny wizerunek:

Bezdomni w charakterze ofiary niewspółmierności w rozdziale zapomóg lokalowych, okrojenia budżetu na niedrogie budowle, małej liczby miejsc pracy, niepowodzenia, bezsilności kobiet wraz z dziećmi. Przedstawiony odmienny wizerunek wpłynął na ukształtowanie polityki - skupienie na będących do dyspozycji lokalach mieszkalnych, schroniskach, niedrogich kuchniach.

CZĘŚĆ III

1. Spotkanie na którym zostanie poruszona sprawa bezdomnych zostanie zrealizowane w siedzibie przy Instytucie Metali Nieżelaznych w Gliwicach, ulica Reymonta 3. Dzięki życzliwości kierownika lokalu uniknę kosztów wypożyczenie pomieszczenia. Konieczne będą jednak środki pieniężne na ulotki informacyjne oraz zakąski dla przybyłych. Goście zostaną zaproszeni droga pocztową i będą wśród nich reprezentanci dużych zakładów, przedsiębiorstw oraz sektora publicznego.

2.

Ulotki - 1000 sztuk cena 100 zł

Zakąski - 500 zł

Znaczki pocztowe - 100 szt -110 zł

Koperty - 100 szt - 10 zł

ZAKOŃCZENIE

W chwili obecnej w Polsce liczba bezdomnych została spotęgowana i z powodu nie dysponowania szczegółowymi danymi - została ona oszacowana na 10-30 tys. Przekształceniu uległa również struktura wiekowa. Jak wynika z danych Schroniska im. Św. Brata Alberta we Wrocławiu w roku 1995 71% osób w nim zamieszkałych to ludzie przed 55 rokiem życia, w tym tylko 8% z nich to ludzie przed 30 rokiem życia. Wynika z tego, że wzrosło uczestnictwo ludzi bezdomnych w wieku młodym oraz produkcyjnym. Organy zajmujące się wsparciem nie potrafią pomóc w zadowalający sposób bezdomnym, wobec czego stworzenie takiego planu było niezbędne w celu podniesienia środków pieniężnych poświeconych na wsparcie ludzi bezdomnych, przedstawienie ludziom szerokiej skali tego problemu oraz obudzenie w nich współczucia i zrozumienia, bez pogardzania

BIBLIOGRAFIA

1. Bartosz B., Błażej E. - O doświadczaniu bezdomności, Warszawa 1995

2. Duracz-Walczak A. - Bezdomni, Warszawa 1996

3. Internet, encyklopedia multimedialna

ZAŁĄCZNIKI

Wykaz nr 1

Województwo

Liczba ludności

[mln osób]

Przybliżona liczba bezdomnych

[tys. osób]

Kapitał dla wsparcia osób bezdomnych w ciągu roku

[tys. zł]

Kapitał na wsparcie jednej osoby bezdomnej w ciągu roku

[zł]

dolnośląskie

3,0

7,8

385,5

49,4

kujawsko-pomorskie

2,1

5,5

271,0

49,3

lubuskie

1,0

2,6

131,6

50,6

łódzkie

2,7

7,0

343,1

49,0

lubelskie

2,2

5,7

289,0

50,7

mazowieckie

5,1

13,2

657,6

49,8

małopolskie

3,2

8,3

417,4

50,3

opolskie

1,1

2,9

140,0

48,3

podlaskie

1,2

3,1

157,5

50,8

podkarpackie

2,1

5,5

274,9

50,0

pomorskie

2,0

5,2

283,5

54,5

śląskie

4,9

12,7

631,0

49,7

świętokrzyskie

1,3

3,4

170,5

50,1

warmińsko-mazurskie

1,5

3,9

189,0

48,5

wielkopolskie

3,3

8,6

434,7

50,5

zachodniopomorskie

1,7

4,4

223,8

50,9

dolnośląskie

3,0

7,8

385,5

49,4

kujawsko-pomorskie

2,1

5,5

271,0

49,3

lubuskie

1,0

2,6

131,6

50,6