Codziennym doświadczeniem każdego człowieka jest komunikowanie się. Jest to proces interakcji międzyludzkiej, którego podstawą jest wywieranie wpływu na innych. Wpływ ten można wywierać za pomocą różnych technik, a najczęściej stosuje się regułę wzajemności. Według tej reguły, jeżeli ktoś zrobił coś dla nas, wyświadczył nam jakąś przysługę albo coś nam podarował, wówczas powinniśmy mu się odwdzięczyć albo w ten sam sposób, albo przynajmniej w podobny. Jest to pewien rodzaj zobowiązania wobec innych osób. Zdaniem socjologów reguła ta została wykształcona w tym celu, aby zachęcać ludzi do wzajemnej wymiany usług i do kontaktów interpersonalnych bez obaw, że robiąc coś na korzyść innych osób możemy ponieść bezpowrotne straty. Jest to reguła niezwykle pożyteczna dla funkcjonowania społeczeństwa, dlatego wszyscy jego członkowie starają się wpajać ją młodym pokoleniom. Reguła ta jest tak powszechna, że można ją zaobserwować we wszystkich kulturach i społecznościach. Wychowanie w tej regule jest bardzo powszechne, wszyscy starają się do niej przystosować i przestrzegać jej bezwzględnie. Stosuje się do niej większość członków społeczeństwa, natomiast osoby, które regule tej się nie podporządkowują traktowane są z podejrzeniem, jako osoby niewdzięczne, skąpe lub chciwe. Dlatego właśnie każdy stara się, aby przestrzegać tej reguły i uniknąć otrzymania takiej właśnie negatywnej etykiety. Ale z drugiej strony bywa również tak, że niektóre osoby wykorzystują regułę wzajemności, aby sprzedać coś na siłę. Siła zobowiązania jest ogromna. Często zdarza się, że będąc zobowiązanymi wobec kogoś jesteśmy w stanie podjąć się wykonania jakiejś czynności, której nigdy indziej byśmy się podjęli. Częściej zaś decydujemy się na wykonanie jakiejś przysługi, jeżeli czujemy sympatię do osoby, która nas o nią prosi. Przeczą temu wyniki badań przeprowadzonych przez Dennisa Regana, psychologa, który wykazał, że czynnik sympatii wcale nie determinuje całkowicie reguły wzajemności. Jeżeli reguła wzajemności jest bardzo silna, to sympatia nie ma znaczenia. Dlatego właśnie wykorzystują to sprzedawcy albo przedstawiciele firm lub organizacji, którzy oddając nam drobne przysługi starają się wymusić na nas jakieś zobowiązania. Korzystają z tego również osoby sprzedające żywność, ponieważ dając swoim klientom bezpłatne próbki lub poczęstunki razem z rachunkiem spodziewają się wyższej zapłaty. Regułę wzajemności wykorzystuje się głównie w handlu, gdyż jest tak, że klienci, którzy otrzymali jakiś podarunek są skłonni zakupić produkty lub usługi, których przed otrzymaniem podarunku wcale nie mieli zamiaru kupować. Technika darmowej próbki jest bardzo powszechnym chwytem marketingowym, a także bardzo skutecznym. Jej realizacja odbywa się w ten sposób, że producent lub sprzedawca daje osobie, która może być potencjalnym klientem porcję (próbkę) swoich produktów, które osoba ta musi przyjąć niezależnie od tego, czy jej się to podoba czy nie. Próbki takie można dziś znaleźć wszędzie - najczęściej przy gazetach, czasopismach, ale również jako dodatek do innych produktów. Może nią być próbka kremu, balsamu, szamponu, odżywki lub innego kosmetyku Jest ona odbierana jako darmowy prezent, a wiadomo, że otrzymywanie prezentów zobowiązuje do odwzajemnienia. W takiej sytuacji odwzajemnienie będzie polegać na zakupie produktu, którego próbkę oferuje producent, gdyż jest to jedyny sposób, aby zrewanżować się za otrzymany prezent. Technikę tą wykorzystuje się dziś najczęściej w marketach. Osobom robiącym zakupy wręcza się poczęstunki w postaci kanapek, koreczków, próbek sosów, pasztetów, zup, napojów, serów, wędlin i wszystkich możliwych produktów. Równocześnie zachęca się klientów do zakupów tych właśnie produktów w promocyjnych cenach. Dlatego właśnie osoby otrzymujące takie "prezenty" czują się zobowiązane i trudno jest im odmówić zakupu promowanego produktu, chociaż niejednokrotnie jest on całkowicie zbyteczny i wcale nie planowaliśmy jego zakupu.