Określenie ram czasowych i cech charakterystycznych. Wyszczególnienie przedstawicieli oraz form muzycznych.
Średniowiecze 313 - 1450
| |
Cechy charakterystyczne
|
Muzyka kościelna, chorał gregoriański, śpiew 1-jednogłosowy
|
Formy muzyczne
|
Msza, motet, madrygał, pieśni truwerów i trubadurów
|
Renesans 1450 - 1600
| |
Cechy charakterystyczne
|
Polifonia, rozkwit muzyki świeckiej
|
Przedstawiciele
|
Orlando di Lasso, Giovanni Pierluigi da Palestrina, Wacław z Szamotuł, Mikołaj Gomółka, Marcin Leopolita
|
Barok 1600 - 1750
| |
Cechy charakterystyczne
|
Monodia akompaniowana, rozwój form wokalno-instrumentalnych (opera, oratorium, kantata), rozwój muzyki instrumentalnej (concerto grosso, koncert solowy, sonata, fuga, suita).
|
Przedstawiciele
|
Peri, Torelli, Corelii, Vivaldi, Bach, Haendel, Jarzębski, Gorczycki, Pękiel
|
Klasycyzm 1750 - 1815
| |
Cechy charakterystyczne
|
Rozwój symfoniki, rozwój systemu dur- moll, rozwój muzyki kameralnej.
|
Formy muzyczne
|
Symfonia, allegro sonatowe, divertimento, serenada, kwartety smyczkowe.
|
Przedstawiciele
|
Haydn, Mozart, Beethoven, Elsner, Kurpiński, Ogiński
|
Romantyzm 1815 - 1850
| |
Cechy charakterystyczne
|
Dominacja treści baśniowych, fantastycznych. Wykształcenie się szkół narodowych. Rozbudowa wielkich form oraz orkiestry. Rozluźnienie związków systemu dur-moll.
|
Formy muzyczne
|
Miniatura fortepianowa, poemat symfoniczny, opera, symfonia, koncert, pieśni, dramat muzyczny.
|
Przedstawiciele
|
Schumann, Schubert, Mendhelsonn, Weber, Czajkowski, Grieg, Sibelius, Wagner, Chopin
|
Współczesność XX wiek
| |
Kierunki i style
|
Impresjonizm, dodekafonia, neoklasycyzm
|
Przedstawiciele
|
Debussy, Ravel, Szymanowski, Berg, Webern, Strawiński, Prokofiew
|