Negocjacje - jest to schemat pomiędzy co najmniej dwiema stronami, które zauważyły możność odpowiedniego porozumienia się w celu zrealizowania swego planu, mającego doprowadzić do uzyskania korzyści z tych pertraktacji. Starają się one, stosując odpowiednie argumenty i siłę perswazji, zatrzeć różnice je charakteryzujące i nawiązać pozytywne relacje doprowadzając do satysfakcjonującego je rozwiązania. Rozróżniamy trzy rodzaje negocjacji. Pierwszym z nich to rodzaj typu przegrana-wygrana, w którym mamy do czynienia z miękką formą pertraktowania, a więc spotykamy się z tendencją uległości w chwili presji i skłonnością do podporządkowania się innym. Następnym rodzajem jest typ wygrana-przegrana, gdzie zdecydowanie jesteśmy górą, gdyż nasz styl jest twardy i gotowi jesteśmy poświęcić wiele, by tylko osiągnąć zamierzony cel i zdetronizować drugą stronę. Ostatnim rodzajem jest typ wygrana-wygrana, który pozwala na zastosowanie takich środków i rozwiązań, by było to korzystne dla obu negocjujących stron.

Komunikacja interpersonalna - jest to rodzaj, w którym stosuje się zróżnicowane sposoby porozumiewania się w celu przekazania informacji. Zaliczamy do niej komunikację werbalną, czyli wyrażoną słowami oraz niewerbalną, w której przekazywanie informacji odbywa się za pomocą gestów i sygnałów.

Konwersacja - jest to przeprowadzanie dialogu, inaczej rozmowy, mającego na celu poznanie się na lepszej płaszczyźnie oraz poznawanie przeszkód w drodze negocjacji. Prawidłowo przeprowadzona negocjacja powinna mieć wyraz płynny, tematyczny oraz wciągający swą treścią.

Perswazja - jest to rozmowa, przy której używając odpowiednich argumentów, próbujemy udowodnić słuchaczom swoją słuszność i ukierunkować ich na postępowanie takie jak nasze. Głównym elementem jest odpowiednia argumentacja, opierająca się przeważnie na sugestiach:

  1. nagród i kar,
  2. zaszczytów i potępień.

Sugerowanie zaszczytów - jest sposobem zaspokojenia ambicji.

Celem potępienia jest wstyd i poniżenie osobowe.

Aktywne słuchanie - jest to okazywanie ciepła i szacunku naszemu rozmówcy, a także serdecznego wyrazu konwersacji. Jest to powściągliwość od wyrażania swoich uwag i pozytywnych podpowiedzi.

Aktywność komunikacyjna - można w stanie ją osiągnąć w momencie, gdy zastosujemy metodę aktywnego słuchania.

  1. odzwierciedlenie - występuje, gdy prowadząc rozmowę mówiąc o doświadczonych uczuciach,
  2. parafrazowanie - jest to dokonywanie powtórzenia wypowiedzi, lecz tym razem swoimi słowami,
  3. klaryfikacja - jest zwróceniem osobie uwagi , z którą prowadzimy konwersację w celu koncentracji na konkretnych kwestiach.

Komunikacja niewerbalna - jest sposobem przedstawiania różnego rodzaju uczuć sympatii i skłonności poprzez gesty oraz sygnały.