Od połowy XV wieku bardzo silnie rozwinęło się w miastach zarówno rzemiosło użytkowe jak i artystyczne. Coraz bogatsza warstwa mieszczaństwa była znakomitym mecenasem wielu dzieł. Widoczne było to także w Krakowie. Znamienitym przykładem jest tu, zamówiony przez krakowskich rajców, rzeźbiony ołtarz w Kościele Mariackim. Gdy w roku 1442 zawaliło się sklepienie nad prezbiterium Kościoła, konieczne stało się odbudowanie ołtarza na nowo. Zadanie to zlecono mistrzowi z Norymbergi - Witowi Stwoszowi. W roku 1477 przybył on do Krakowa, rozpoczynając swą dwunastoletnią pracę. Ukończony w 1489 roku ołtarz w formie poliptyku okazał się opus vitae (dziełem życia) rzeźbiarza i jednym z najdoskonalszych dzieł ówczesnej Europy. Stanowi znakomity przykład sztuki gotyku, wraz z jego dążeniem do realizmu przedstawienia.