Okres oświecenia w Polsce dzielimy na trzy fazy:
- wczesną - od lat 40. XVII wieku do roku 1764;
- dojrzałą (czasy stanisławowskie) - lata 1764 -1795;
- schyłkową (czasy postanisławowskie) - lata 1795-1822.
Filozofowie oświecenia:
- Kartezjusz
- Wolter
- John Locke
- filozofowie należący do tzw. encyklopedystów: Wolter, Monteskiusz, Rousseau, Diderot i d`Alembert
Racjonalizm - doktryna filozoficzna, wedle której podstawą poznania prawdy jest.
Empiryzm - poznanie prawdy możliwe jest tylko poprzez doświadczenie.
Sensualizm - poznanie świata możliwe jest tylko dzięki zmysłom.
Ateizm - pogląd, który nie uznaje istnienia Boga.
Deizm - pogląd, który wierzy w istnienie Boga - Stwórcy, który dał prawa, ale nie ingeruje w sprawy świata.
Główne prądy oświeceniowe:
Klasycyzm - poezja ma mieć cele utylitarne oraz dydaktyczno
Sentymentalizm - literaturami przekazywać emocje i uczucia człowieka oraz kształtować prawdziwe więzi międzyludzkie
Rokoko -odznaczał się dużą dekoracyjnością, subtelnością, piękno było najważniejszą wartością.
Czasopisma w oświeceniu - Monitor, Merkuriusz Polski Ordynaryjny, Gazeta Warszawska, Zabawy przyjemne i pożyteczne
Szkolnictwo - Szkoła rycerska, Collegium Nobilium,
Publicystyka:
poglądy Staszica - chciał zlikwidować liberum veto, wolną elekcję, dać sejmowi władzę wykonawczą, prawa dla mieszczan, zniesienie pańszczyzny.
Poglądy Kołłątaja - domagał się dziedziczności tronu, zniesienia liberum veto, większych praw dla mieszczan i polepszenia doli chłopów.
Poglądy Jezierskiego - chce polepszyć los chłopów, krytyka szlachty
Bajka- Bajka jest gatunkiem epicko lirycznym. To alegoryczna opowieść, której bohaterami są zwierzęta, ludzie, przedmioty, które są pomocne w wyrażeniu pewnej nauki moralnej mającej charakter ogólny i powszechny. Podział bajek:
- narracyjna (np. La Fontaine, Francja XVII w.), krótka opowieść o nieskomplikowanej budowie, podobna do noweli
- bajka epigramatyczna, zazwyczaj czterowersowa, przedstawia sytuację powierzchownie, następnie prezentuje paralelizm lub kontrastowe postawy.
W oświeceniu bajka służyła celom dydaktyczno - moralizatorskim oraz krytyce przywar wyższych warstw społecznych. Najwybitniejszym twórca bajek był Ignacy Krasicki.