WSTĘP

1. Oświecenie

- twórcy epoki wierzyli w wielką misję, którą mieli do wykonania w rozwoju kultury europejskiej

- inaczej nazywany "wiekiem rozumu" (Anglia), "wiekiem filozofów" (Francja),

- rozum jest światłem , które wyprowadzi nas z ciemności, czyli z epoki baroku

- gwałtowny rozwój filozofii oraz nauki;

- liczne przemiany społeczne i polityczne

- ojczyzną oświecenia były trzy kraje zachodnioeuropejskie: Anglia (koniec XVII w.), Holandia i Francja (XVIII w.);

- w Polsce rozwój epoki przypada na lata 40 - te XVIII w. a datą początkową jest rok 1822 r. (wydanie "Ballad i romansów" A. Mickiewicza)

2. Filozofia epoki

- krytycyzm- patrzenie na świat racjonalnie, krytyka instytucji kościelnych i publicznych,

- racjonalizm - źródłem ,wiarygodnym i jedynym, poznania świata jest rozum,

-deizm- Bóg stworzył świat, ale potem nie ingeruje w życie ludzkie

-ateizm - brak wiary w istnienie Boga

-empiryzm - jedynie doświadczenie pozwoli nam poznać prawdę

-utylitaryzm - dobre i potrzebne jest tylko to, co jest jednocześnie użyteczne dla społeczeństwa

-sensualizm - źródłem poznania są wrażenia zmysłowe

ROZWINIĘCIE

1. Porównanie kierunków w sztuce i literaturze

a) Klasycyzm

- podejmuje tematy związane z utylitaryzmem

- dydaktyzm jako cel

- racjonalistyczne myślenie

- najważniejszy jest rozum

- propagowane gatunki: bajka, satyra, poemat heroikomiczny

- główni przedstawiciele to I. Krasicki, A. Naruszewicz

b) Sentymentalizm

-tematyka dotyczy natury oraz miłości

- brak elementów utylitarnych i racjonalizmu

- opozycja do klasycyzmu

- propagowane gatunki: sielanka konwencjonalna, powieść sentymentalna, poezja ludowa

- główni przedstawiciele to J. J. Rousseau (ojciec kierunku), F. Kniaźnin, F. Karpiński

2.Literatura- przykłady utworów

a) Franciszek Kniaźnin "Dwie Lipy"

- miłość porównana do dwóch lip

- uczucia symbolizowane przez naturę

- rozdzielenie kochanków przez los, którego symbolem stała się rzeka

b) Jean - Jacques Rousseau "Nowa Heloiza"

- opis nieszczęśliwie zakochanego nauczyciela w szlacheckiej damie

- forma listów pisanych przez kochanków do siebie

- wykreowanie wzoru kochanków sentymentalnych

- opis dziejów bohaterów to pretekst do skrytykowania cywilizacji

c) Franciszek Karpiński "Do Justyny. Tęskność na wiosnę"

- opis uczuć podmiotu lirycznego, który cierpi z powodu nieszczęśliwej miłości

- rodząca się na wiosnę przyroda jest opozycja do stanu duchowego kochanka- smutek, żal

- uczucie góruje nad rozumem, wyolbrzymiona czułostkowość i wrażliwość, jako cechy typowe dla sentymentalizmu, które zapowiadają nadchodzący romantyzm

3. Sztuka- przykłady dzieł

a) Hubert Robert "Ruiny łuku triumfalnego"

-dominujące uczucia: strach przed przemijaniem, smutek

- łuk, jako symbol zwycięstwa, które przeminęło- żal

- kolorystyka: szary, niebieski, zielony

b) Zygmunt Vogel "Ogród Aleksandry Ogińskiej w Siedlcach"

- nostalgia, zaduma

-ogród anielski jako temat przewodni

- pokazanie piękna przyrody oraz niemożliwości zapanowania nad naturą

ZAKOŃCZENIE

-sentymentalizm jest opozycją do klasycyzmu

- nie tematy społeczne i polityczne, ale przyroda stała się głównym tematem dzieł

- twórcy odrzucili funkcję dydaktyczna , wysoki styl na rzecz tkliwości i uczuciowości